Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prishjälp - bilder på artister & fri användning

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej alla!

Sitter med lite huvudbry. Blivit ombedd av ett större mediebolag att räkna på kostnad för 1-2 porträtt per artist i studio och "fri användnings rätt" på dessa för ex afficher, press, webb etc.

Räknar med ca 1 h/person i studio + ca 3-4 h i arbete kring detta, det är ju ca 5-7 tkr kr + moms per person sen tillkommer ju användningsrätten som ju av praxis är ett påslag mellan 100-300 %.

Då skulle detta landa på mellan 10-14 tkr + moms per person.

Hur ska jag tänka? Någon med erfarenhet?
Tycker det är svårt med dessa "fria användningsrätter"

Tack för all hjälp på förhand
Mvh/Kristofer Samuelsson

Detta är alltid ett dilemma. När jag har dylika jobb försöker jag se mig som en hantverkare mer en en konstnär. dvs ett tim pris, och det var allt. möjligen högre en "normalt" pris, men inte ett för timmar, och ett sedan per bild de vill ha.

Johannes

Kom ihåg att fri nyttjanderätt inte är samma sak som att kunden äger bilderna (eller köper alla rättigheter till dom).

Det är rätt vanligt idag att vid uppdragsfotografering att kunden får nyttja bilderna när de är tagna utan att det kostar extra. Det "gamla" sättet att först ta betalt för arbetet och sen för varje publicering/användande försvinner mer och mer.

Så ta du timpriset och låt kunden nyttja bilderna (obs, nyttja innebär INTE sälja vidare eller manipulera bilderna). Du äger fortfarande rättigheterna till bilderna och har en nöjd kund som troligen ger dig mer arbete.

Hej!

Pratade med SFF och vi talade om en prisbild kring ca 9 tkr + moms per fotograferad artist. Men - detta stora mediebolag tyckte att det var för högt så nu blir det till att förhandla på måndag.

Men visst - ett tvådelat tariff system enligt den gamla skolan stöter ju på patrull bland dagens köpare då de ofta är styrda av en "fast" projektbudget och där kreativiteten inte ska/får begränsas av redan upphandlade användningsrätt.

Kan i många fall känna igen mig hos köparen än om jag värnar för fotografers prissättning.

Har också förlorat många jobb pga att jag kört hårt efter SFF rek prislista. Men, man ska ju inte arbeta gratis!

Tack/Kristofer

Jepp det är lite det som har ändrats trots att SFF inte har det :D

BLF hade ett ypperligt seminarie om just att sälja bild i dagens läge på fotomässan och de hade bla noterat att de flesta av deras medlemmar avtalar bort just publiceringskostnaden till förmån för kunden för att göra det lättare att sälja bilder idag.

Man får ju komma ihåg att konkurransen idag är stenhård mot royaltyfria bildbyråer och fotografer som inte ens har vett att ta betalt för arbetet. Om man då kan leverera ett bra jobb så är det iaf normalt inga problem att ta betalt för arbetet, men att ta betalt både för att göra bilden och att kunden skall få använda den tror iaf jag blir svårare och svårare.

Missförstå mig inte dock. Jag hade gärna tagit betalt både en bra timpeng och varje gång kunden skall få publicera det. Problemet är att mina konkurrenter gör det inte och jag förlorar jobben om jag försöker med det. Istället har jag fler timmar att fakturera och nöjdare kunder.

Lycka till med förhandlingarna.

Tack för att du delger dina erfarenheter.
Jag har blivit kontrakterad på lite sämre villkor (läs ovan) hos en reklambyrå, dock så rullar timmarna in, och jobben, och det är en säkerhet rent konkurrensmässigt och så försöker jag ofta använda bilderna i fler sammanhang, till ex bildbyrå eller tidningsartiklar etc. Det upplever jag ok för dom flesta bara man inte säljer vidare bilderna innan publicering för det gällande uppdraget.

Vi fotografer måste utarbeta smartare lösningar gällande betalning för att tillsammans finna en marknadsekonomiskt jämvikt och inte mätta den ännu mer!

/K
/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar