Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prishöjning på Canonprylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matkamies

Aktiv medlem
Har lagt märke till att Inwarehouse.se och Komplett.se har haft rejäla höjningar på vissa canonobjektiv och canonhus idag. Bland annat Canon´s
85/1.2 har höjts med 4000kr hos respektive försäljare, Från 20k till 24k.

Fler exempel:
135/2.0 +1000
14/2.8 +2000
17-55/2.8 IS +500
300/2.8 IS +4435
1DS MARK III +2000

Vad är på gång? Är det höjningar globalt hos Canon eller är det en effekt av den svagare kronkursen?
 
Med tanke på att t ex dollarkursen ökat nästan 25 procent på ett halvår kan man nog räkna med att all elektronik och liknande kommer att bli dyrare ganska snart.
 
Har lagt märke till att Inwarehouse.se och Komplett.se har haft rejäla höjningar på vissa canonobjektiv och canonhus idag. Bland annat Canon´s
85/1.2 har höjts med 4000kr hos respektive försäljare, Från 20k till 24k.

Fler exempel:
135/2.0 +1000
14/2.8 +2000
17-55/2.8 IS +500
300/2.8 IS +4435
1DS MARK III +2000

Vad är på gång? Är det höjningar globalt hos Canon eller är det en effekt av den svagare kronkursen?

Såg vi några prissänkningar när dollarn störtdök??
 
Borde inte priserna förhålla sig till Yen? Prylarna tillverkas väl i Japan eller har jag missat nåt? Däremot så handlar väl dom flesta i USA om dom handlar utomlands, så det ä såklart dom som det konkurreras mot/med.

T
 
Borde inte priserna förhålla sig till Yen? Prylarna tillverkas väl i Japan eller har jag missat nåt? Däremot så handlar väl dom flesta i USA om dom handlar utomlands, så det ä såklart dom som det konkurreras mot/med.

T

Det är inte alls ovanligt att internationella affärer betalas i US dollar oavsett säljarlandets valuta.
 
Det finns väl två motverkande faktorer just nu:

- svenska kronan har tappat stort i värde mot i stort sett alla stora valutor pga av den finansiella krisen - investerarna flyttar till de större och säkrare valutorna eftersom en liten valuta innebär risk för spekulation osv... tyvärr ofrånkompligt om vi vill behålla vår krona och inte byta till Euro. Detta borde driva upp priserna åtskilligt - rent matematiskt kanske 25% eller så...

- ..... men samtidigt står världen inför en lågkonjunktur och kanske recession vilket gör att efterfrågan minskar. Detta i sin tur gör det mycket svårt för tillverkarna att höja priser för då riskerar man ytterligare tapp pga lägre efterfrågan och det slår mot produktionen där stora delar av kostnadsmassan är fast. Detta leder till en stor återhållsamhet i prisökningar...

Min gissning är att vi kortsiktigt får se en del mindre prishöjningar uppåt men inga stora och eftersom de flesta bedömmare ändå räknar med att kronan kommer stärkas mot dollarn när tiderna stabiliseras något mer så tror jag Nikon, Canon just nu försöker "sitta ganska still"...

Dock kan man nog räkna med radikalt lägre omsättningssiffror för tillverkarna, minskande vinster och kanske en lägre takt i nya lanseringar etc...

Jon
 
Prishöjning på Cannon

Jag köpte en ny D90 081230 därför att just den fotobutiken, jag känner honom väl, informerade mig om att all elektronik skulle höjas med 10 till 18% 090101. Det du nu ser kan väl bero på dom uppgifter jag fick inför min uppgradering. Höjning med 18% på en glugg i tiotusenkronorsklassen är inte så svårt att räkna ut. Handeln brukar alltid lägga sig i ovankant på ett höjningsintervall.
 
Om det blir stora prishöjningar så biter handlarna sig själva i svansen. I dag då det är lågkonjuktur och finanskris i världen så tänker nog många att fotoprylar får vänta. De allra flesta prioriterar mat på bordet och betalda hyror samt att kunna betala för resor (bil/kollektivtrafik) innan de köper en ny kamera eller objektiv.

Själv tänker jag så iaf och jag tror inte att jag är ensam om det, jag funderar själv ex på att köpa ett 100mm f/2.8 macro samt 28mm f1.8 i år. Stiger priserna mycket på dessa så kommer jag att göra följande:

1) Köpa dem senare, kanske 2010 om priserna gått ner igen.
2) Köpa dem begagnat.
3) Köpa dem från ett annat land.
4) Inte köpa dem alls.

Endast alternativt 1 gynnar svenska handlare.

//Daniel
 
Om det blir stora prishöjningar så biter handlarna sig själva i svansen. I dag då det är lågkonjuktur och finanskris i världen så tänker nog många att fotoprylar får vänta. De allra flesta prioriterar mat på bordet och betalda hyror samt att kunna betala för resor (bil/kollektivtrafik) innan de köper en ny kamera eller objektiv.

Själv tänker jag så iaf och jag tror inte att jag är ensam om det...
Visst är det finanskris, men det innebär inte att vi blivit fattigare. Inte vi som har jobbet kvar -- och vi är faktiskt i ganska stor majoritet. Tvärtom har de allra flesta av oss mer pengar över i dag än för ett par månader sedan. Våra löner är lika höga, men både skatten och räntorna har sjunkit.
 
Visst är det finanskris, men det innebär inte att vi blivit fattigare. Inte vi som har jobbet kvar -- och vi är faktiskt i ganska stor majoritet. Tvärtom har de allra flesta av oss mer pengar över i dag än för ett par månader sedan. Våra löner är lika höga, men både skatten och räntorna har sjunkit.

Det är sant, jag hoppas bara på att det vänder så att inte fler blir varslade eller uppsagda eller ännu bättre, att de som blivit varslade faktiskt får vara kvar på deras arbetsplatser.
 
Det är sant, jag hoppas bara på att det vänder så att inte fler blir varslade eller uppsagda eller ännu bättre, att de som blivit varslade faktiskt får vara kvar på deras arbetsplatser.
Det gör givetvis jag också. Men om vi som faktiskt är rikare nu än i fjol går omkring och tror att vi är fattiga och snålar och låter bli att köpa saker som vi vill ha är risken mycket större att folk förlorar jobben. Om vi däremot inser hur mycket mer pengar vi har -- och sätter sprätt på dem, t ex genom att köpa nya objektiv -- är det fler som får behålla sina jobb.
 
Prishöjning på Cannonprylar

Finanskris är psykologi och därmed omöjlig att förutse konsekvenserna av. Långt ifrån alla har bättre ekonomi i dag än för två månader sedan. Låt mig peka på de hundratusentals arbetslösa och de många varslade, de hundratusentals långtidssjukskrivna. Tanken är nog att tvinga dessa ut på arbetsmarknaden. I en lågkonjungtur är det förenat med vissa problem att hitta arbetsgivare till personer som inte jobbat på flera år.
Initialt förlorar fotohandlarna på en prishöjning men vi konsumenter glömmer och förlåter förvånansvärt snabbt, vi glömmer vad prylarna kostade för ett halvår sedan. Du som har Cannonsystem och jag Nikon har en mycket stor begagnatmarknad att gå till, Vad gäller optik så har den få rörliga delar och har då ofta hög kvalité även som begagnad. Möjligen ett skabbigt yttre men det är ju inte där bilden skapas. Det är nog betydligt svårare för fotografer med bra men lite mera udda kamerasystem. Jag känner såväl Sony- som Pentaxftografer som klaga på att det inte finns någon begagnatmarknad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.