ANNONS
Annons

Prisfråga: bild till TV-reklam i Spanien.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Wirf

Aktiv medlem
En tysk reklambyrå vill använda en av mina bilder i TV-reklam. Det handlar om 3 sekunder ur fokus i bakgrunden - i förgrunden kommer de ha en händelse. Reklamen är för ett danskt företag men kommer visas i Spanien. De har bett mig tänka på ett pris för ett års visning.

Förslag på hur mycket jag ska ta? Jag behöver verkligen pengarna så jag vill inte gå miste om dem genom att säga för högt. Min tanke var ca €250 men de jag frågat hittills tycker det är för lite...

Tacksam för hjälp :)

400 euro i allafall, hellre att man är för dyr och får gå ner i ptis än att man är för billig och kunde ha fått mer.

Priset på bilder är väldigt komplicerat när man handlar internationellt med större bolag & några riktpriser finns i princip inte utan det handlar bara om hur unik din bild är och hur mycket kunden vill/kan betala.

Bilden kommer ändå användas i tvreklam & du kan ju tänka dig vad hela produktionen + tvtiden kostar.

Jag vet fotografer som fått 50 000kr för en bild till webb/tryck av turistrådet i ett turisttätt land så visst finns det ibland villja att betala stora summor för relativt enkel användning av en bild.

Men det är en avvägning, kanske är 400 euro billigt tom. det värsta som kan hända är att kunden säger nej & då är det bara att förhandla.

Lycka till!

Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar