Annons

prisforslag for informationsfolder for sida? brattom!

Produkter
(logga in för att koppla)

xld

Medlem
Ar for tillfallet i Makedonien och platar, dar jag gick in till Sidas kontor for att fa kontakt med en lokal organisation, vilket jag inte fick, men de erbjod mig en annan grej. Att ta bilder for en sorts informationsfolder. Nagot som jag inte har den blekaste aning vad man ska ta betalt for, och BLFs lista har jag inte direkt har.

Det ar som en pappers/kartong mapp eller folder med losa a4 ark i, 5-10 stycken. Papperet ar nagot tjockare, latt glansigt. Trycket ar utan tvekan bra och kvaliten pa paketet ar bra. De kommer trycka upp den och anvanda till att dela ut pa de olika stallen de bedriver verksamhet eller i storsta allmanhet visar sig, for att ge till folk som undrar vad Sida ar for organisation.
Bilderna kan tacka allt fran en fjardedel av sidan till halva sidan.
De olika arken kommer vara olika "kort om..." for att beskriva Sidas verksamhet och det ar helt enkelt lite olika genrebilder de vill ha fran omradet och deras projekt. De foreslog t.ex. att jag skulle hanga med och plata pa en valovervakning de ska gora nu till helgen, nagot som skulle ta i stort sett hela dagen.
Men i ovrigt har jag gatt runt ett par dagar och tagit bilder innan jag traffade dem, sa ett par av de andra kanske jag redan har.

Kontoret ar hyfsat stort, men hon papekade nar jag fragade att de inte direkt hade ngn avsatt budget for en sadan har folder utan tar fran kontorets allmanna kassa.
De betalar helst per bild och inte ngn timpenning.

Sa, vad att gora? har nagon nagot prisforslag? har nagon blfs lista? all hjalp tas tacksamt emot, och som jag sa, garna snabbt! :)

mvh / fredrik
 
Jag sitter med BLF 2003 här.

Informationstryck stat, landsting, kommun:

Upplaga <10.000.

Mindre bild 670
Halvsida 810
Helsida 1065
Uppslag/omslag 1630

Uppslag/omslag är alltså allt från liten bild på omslaget till hela sidan.

Helsida är halva sidytan eller större.
Halvsida är 1/4 av sidytan eller större.
Mindre bild är ja, mindre än så.
 
kalasbra, ska fraga om upplagan. Kan inte tanka mig att den ar mer an 10000, men det kanns som om de val gor den sa kommer de anvanda den ett par ar.
Hur skiljer sig priset om upplagan overstiger 10000?

tack!
 
Från en hundring till en två hundra mer. Detta upp till 25000 ex.

Notera att jag tittar i 2003 års prislista, utan den minsta aning om hur priserna har förändrats de senaste två åren.

Ingen med aktuell lista som kan korrigera?
 
När jag ville veta priser, så beställde jag en prislista för 100 kr från BLF.De har utvecklat en bra lista, som de laggt ned mycket jobb på.

Därför tycker jag det är orättvist att vissa bara frågar om priser här, när de kan beställa prislistan för 100 kr, precis som alla vi andra.

/ NIKLAS
 
Nej. Det kvittar oavsett hur mycket eller lite man vill ta del av en vara, man skall ändå betala.
 
OM alla utnyttjar en vara gratis (oavsett om de är i makedonien eller sverige) så kommer tillverkaren sluta att tillverka den då han går med förlust. Så fungerar det i verkligheten.
 
Problemet med BLF:s lista som jag ser det är att det verkar ta lång tid från beställning till leverans.
Jag beställde listan för 2 månader sedan, och har inte hört något från dem sedan dess.
 
LeadHead skrev:
Som jag ser det så är det sammanställningen av informationen och inte informationen i sig som är varan.

Om man tar del av information , som återfinns samlad i en sammanställning så måste man betala.
 
Ratta mig om jag har fel, men min uppfattning var att BLF sammanstallt sin lista for att folk ska anvanda den, inte for att tjana pengar pa den som enskild vara. 100kr kanns mer som en symbolisk summa for att tacka administriva kostnader, samt kostnaderna for att trycka upp och skicka ut katalogen.

Nu eftersom jag aldrig gjort ett sadant har jobb under sadana har omstandigheter forut och inte kan fa tag i ngn prislista har, valde jag att finna informationen pa annat satt.

Igen, ratta mig om jag har fel, men min uppfattning ar, igen, att hela filsofin bakom BLFs prislista (och SFFs for den delen) ar att reglera prissattningen av bilder. Med andra ord, de skulle forlora mer pa om jag, i det har fallet, skulle i okunskap begara en felaktigt ersattning. Nagot som skulle kunna resultera i att prisregleringen och darav ersattningen for andra fotografer/bildskapare forsamras, vilket underminerar hela principen bakom BLF och SFF.


Har jag fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.