Annons

Priser i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Någon som vet hur prisläget är i Japan på Nikon-prylar? En kollega ska dit så man kanske skulle skicka bud.

När jag var där för ett par år sedan var priserna överlag ca 20% lägre än här i sverige. Kan förklaras med att deras moms ligger på 5% och inte 25%.

Om du tycker det är värt det för en kamera eller ett objektiv utan garanti (eller med stora problem och eventuellt tvång att skicka den till Japan för att få den fixad så shure)

Jag tyckte det var värt det när jag köpte mina Canongrejer där. Framförallt för att jag kunde testa dem i butiken och under den månaden jag tillbringade där. Har tillverkningsproblem som täcks av garantin inte visat sig på en månad så finns dessa problem i regel inte. Och Canon och Nikon gör ju väldigt högkvalitativa grejer så jag skulle inte oroa mig så mycket.

Största anledningen att åka till Japan och köpa teknik är nog dock att de får allting ibland flera år innan oss stenålders europeer.

mvh
Mårten

Jag var i Japan förra sommaren och handlade Canon-prylar. Det var ungeför 30% billigare än här hemma. Förmodligen gäller det även Nikon.
Största anledningen till att det var extra billigt för mig då var en låg Yen-kurs så kolla kurserna.
Vad det gäller garantier så gav Canon ett års världsgaranti som jag även kan nyttja i Sverige.
Man förlorar alltså ett års garanti mot att köpa i Sverige och ev. också reklamationsrätten som är längre.

Fundera på att be en kompis köpa Sony kamera och objektiv. Någon som vet hur deras priser är eller om det finna någon web sidsa med priser man kan titta på?

Kolla på Yodobashi för att få lite koll på priserna.
Det kan ju bli knepigt med japanskan men använd Babelfish för att göra sidan lite mer begriplig.
Du bör ju även ha aktuell Yen-kurs för att få rättvisa priser.

Som sagt beror det ju mycket på kursen men Yodobashi kanske inte är billigast. Det har jag inte koll på. Sök i forumen. Där finns fler diskussioner med fler länkar.

Jag köpte min 400D på lokala elektronikaffären för 2 månader sedan och betalade 100k yen (ca 6 lax) för 400D med båda kittobjektiven (vilket förvisso var ganska bortkastat).

Går man lite utanför de större ställena verkar det som om priserna ligger ganska lång under svenska priser.

Köpte en Nikon D80 här i Sverige i somras.
Vid leveransen hade lcdn en rand tvärsöver så jag lämnade in den för lcd-byte på Nikon.
Det tog nästan 3 veckor.
Vågar inte ens tänka på hur lång tid det skulle ha tagit om jag skulle ha skickat den till Japan eller nåt annat land för reparation.
Och fraktkostnaderna dit dessutom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar