Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisbild Canon Powershot Pro-1

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan_b87

Medlem
Hej!

funderar på att sälja min kamera. och undrar vad som är en realistisk prisbild.

Kameran är en Canon Powershot Pro-1 från 2005.
har varit väldigt försiktig med den och den ser i princip ny ut...

hur mycket ska jag ta för den??

tack på förhand!

Mvh Markus B
 
Så tar vi väl och "bump":ar upp denna blygsamma lilla diskussion och försöker en gång till :).

Jag är på väg att släppa min lilla älskling (Canon powershot Pro1) till förmån för en lite större sak och problemet är ju just det att kameran ej längre produceras. Därför tänkte jag att anlita er till värderare för att åtminstonde få ett litet hum om hur pass mycket pengar det kan finnas kvar i min lilla bildlåda. Tanken är att jag skall sälja den till min större broder som tycker det är en kul kamera att leka med och min första prisidé var 2000:- som jag tycker verkar vara ett schysst pris?

Kamerainfo:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/pro1/pro1.php

Medföljer:
Allt som följde med i originalkartong.
1 st UV-filter (linsskydd).
1 st Pol. filter (Soligor 58 mm ca. 3 månader gammalt).
1 st mindre kameraaxelväska Lowepro.
1 Gb slött CF kort av okänt märke.
1 liten repa i linsen som ej dyker upp på bilderna.

Batteritiden är fortfarande bra och när jag slår av LCD:n så kan jag plåta en större mängd bilder innan kameran börjar ge upp. LCD:n suger dock en hel del batterikraft (förstås).

Så vad tycker ni? Är 2-papp ett skäligt "familjepris" eller är jag sniken av mig? Vill verkligen inte lura brorsan men samtidigt vill jag få lös några extra kronor så jag kan köpa till den där skithäftiga gluggen till mitt nya hus :).

Tack på förhand för din input.

/Henrik
 
Hmm... inte ett pip. Det var mer eller mindre väntat men det vore trevligt någon sorts respons iallafall.

Inga djupanalyser krävs. Ett enkelt "Det låter väl rimligt" eller "Är du galen din idiot?" räcker.

Om annars så kanske någon kan rekommendera en metod för att få ens kamera värderad på något vis? Kanske man kan ta kontakt med någon butik eller så?

Tjo.
 
Tycker väl 2000 låter lite i överkant. Visst kostade den närmare 10tkr när den började säljas, men den har ju några år på nacken. För 2000 bör det vara perfekt skick och batteri i nyskick. Kanske ett litet minneskort till.
1500 för en i normalskick och 1200 för en lite sliten skulle jag säga.
Har själv lite erfarenheten av modellen. Bra i stort men jämfört med nya har den liten monitor, saknar IS, och har väldigt dåliga brusprestanda. Zoomen är lite svår att vänja sig vid. Men i övrigt en grymt fin kamera.
 
Niclas har nog rätt i prisbilden, men egentligen har de nog inget större värde med den utveckling som skett, även om bruksvärdet är mycket högre. Verkligheten är nog att man skall vara glad om man får den såld. Vem köper en sådan om man kan få en begagnad G7 för 2500 kr? Jag har gett bort mina gamla kompakter alltefter som jag köpt nyare modeller, senast en polare som fick en DSC-828, men nu har jag en G9 och den känns så helgjuten så den lär jag nog behålla längre.
 
Robin Gyllander skrev:
Voov l-glugg
Är pro-1 enda kompakten med l-glugg?

Såvitt jag vet så är (var) det det. Har inte så bra koll på kompaktmarknaden längre dock :).

Tack för er input. Nu vet jag på ett ungefär att jag ligger rätt och kan spåna vidare. Kan nog justera lite mer neråt då just pga. av de punkter Niklas tog upp. Bruset är inte kul och IS är ju någonting som snart kommer bli mer eller mindre standard på lite mer avancerade kompakter.

Om ingen har något mer att tillägga så kan vi nu låta tråden självdö.

Tack o hej.
 
SixBySix skrev:
Tycker väl 2000 låter lite i överkant. Visst kostade den närmare 10tkr när den började säljas, men den har ju några år på nacken. För 2000 bör det vara perfekt skick och batteri i nyskick. Kanske ett litet minneskort till.
1500 för en i normalskick och 1200 för en lite sliten skulle jag säga.
Har själv lite erfarenheten av modellen. Bra i stort men jämfört med nya har den liten monitor, saknar IS, och har väldigt dåliga brusprestanda. Zoomen är lite svår att vänja sig vid. Men i övrigt en grymt fin kamera.

Kameror från den här perioden är idag grovt underskattade. Canon Pro-1 ger även med dagens mått mätt mycket hög bildkvalitet och jag vette fan om det egentligen finns så många kameror nu som kan matcha den. De enda jag kan komma på är Canons egen G9 eller G7 samt möjligen Panasonics långzoomare FZ18. Och ifråga om finesser har den det mesta man kan önska sig, utom just bildstabilisering. Och visst, monitorn är "bara" på två tum. Men i gengäld är den vridbar vilket jag uppskattar mer än en överdimensionerad "TV-wannabe". Kameran är dessutom mycket välbyggd och skapligt snabb. De flesta modeller idag fokuserar på runt 0,5 till 0,7 s vilket är precis vad Pro-1 också gjorde. Egentligen har inte utvecklingen gått speciellt mycket framåt de senaste åren om man avser väsentliga prestanda som bildkvalitet, snabbhet och användarvänlighet. Här står sig många av de avancerade modellerna från 2004 och 2005 väl så bra. Att man höjt ISO-talet till löjliga 1600, 3200 eller i några skrattretande fall 10 000 säger inte ett skvatt om det faktiska resultatet vid de här känsligheterna. De enda modeller som verkligen fixade ISO 1600 hyfsat var Fujis F10/F11 och F30/F31. Jag tar hundra gånger hellre en välbyggd Canon Pro-1 än t.ex. Olympus senaste monsterzoom SP-570 Uz, som har en teoretisk känslighet på max ISO 6400 men där den faktiska bildkvaliten är fullständigt värdelös vid allt över ISO 400.
En Pro-1 i fint skick borde i mina ögon vara värd åtminstone 3500, kanske 4000 kronor. Det är i alla fall vad jag anser att den är värd när man jämför med skräpet som säljs idag.
 
Sålde min Pro-1 för 2500kr, det var ca 6 månader sedan... tycker det verkar som ett rimligt pris... om man hittar en köpare dvs.
tycker fortfarande att det är en grym kamera!!!
lycka till med säljet!
 
Nåt den har emot sig är att den är seg jämfört med de flesta kompakter idag. Att den fokuserar på runt 0,5 sek som sägs ovan är nog önsketänkande:
http://www.dpreview.com/reviews/canonpro1/page10.asp

Sonys 2/3" CCD som satt i många "långzoomare" på denna tid fick rykte om sig att vara tämligen brusig, trots att den var tämligen stor till ytan. Dock kan nog moderna mjukvaror som tex senaste ACR, Noise Ninja edyl göra underverk med dess RAW-filer.

Men sätt ut den på Tradera, där kan allt hända :) Var lite "auktionssmart" dvs ta ett antal riktigt fina bilder av kameran (helst studioljus), våga ha lågt utrop på auktionen, ha ganska kort auktion, författa en glödande beskrivning till auktionen där du framhåller kameran positiva sidor (L-optik, USM autofokus, manuell fokus med ring på objektivet, RAW-möjlighet mm) och länka till ett positivt web-test av kameran tex http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/pro1.html

Som sagt.....på Tradera kan de mest underliga saker hända.....skulle tro du kan få ett antal tusenlappar för kameran :)

mvh / Matti
 
Då var väl affären klar, Krille köper din kamera för 4.000. :)

Nej, skämt åsido, jag håller faktiskt med till 110 %. Detta är en riktig kamera.
 
matti skrev:
Nåt den har emot sig är att den är seg jämfört med de flesta kompakter idag. Att den fokuserar på runt 0,5 sek som sägs ovan är nog önsketänkande...
mvh / Matti

När jag plåtade med Canon Pro 1 mätte jag slutarfördröjningen med autofokus till 0,75 s i vidvinkel-normalbrännviddsläget och 0,95 s i teleläget. Nikon Coolpix P5100 fokuserar på 0,7 s. Fuji S800FD fokuserar på 0,9 s i vidvinkelläget och 1,2 s i teleläget. Olympus FE-290 tar 1,1 s på sig medan dess kusin My 1200 behöver prick 1 s, liksom Pentax Z10. Olympus SP-570 behöver runt sekunden på sig beroende på brännvidd och tillgång till ljus. Det här är bara några exempel på hur dassigt det är idag trots fyra års utveckling sedan Canon Pro-1.
 
Sedärja....den står sig ganska bra således. Hur är den jämfört med Canons nuvarande snabbaste kompakt S5is?

// Matti
 
Krille skrev:
Kameror från den här perioden är idag grovt underskattade. Canon Pro-1 ger även med dagens mått mätt mycket hög bildkvalitet och jag vette fan om det egentligen finns så många kameror nu som kan matcha den. De enda jag kan komma på är Canons egen G9 eller G7 samt möjligen Panasonics långzoomare FZ18.
Objektivet på Pro-1 är en klass bättre än åtminstone G7s objektiv. Det tycker jag att man kan se på dessa jämförelsebilder. Rulla ner ungefär en tredjedel av sidan till jämförelsen mellan G7 och Pro-1.
 
matti skrev:
Sedärja....den står sig ganska bra således. Hur är den jämfört med Canons nuvarande snabbaste kompakt S5is?

// Matti

Canon S1 Pro är en aning långsammare än Canon S5 IS, som fokuserar på 0,5 s i både vidvinkel och teleläget. Sony DSC-H9 fokuserar lite snabbare med vidvinkel (0,4 s) men är lika slö som Pro 1 i teleläget (0,9 s).
 
Uj här händer det grejor!

Bror min har förköpsrätt på kameran och då han tidigare lånat med den på en Danmark resa och lekt runt med den så kommer han nog nappa på erbjudandet så nå "traderande" lär det nog inte bli tal om.

Huruvida kameran är bra eller inte orkar jag inte utveckla nå vidare men jag kan väl intyga att den är bra :). Lite slö i uppstarten men sen är den med på noterna (mina noter iallafall). Tänkte behålla den ett tag till och lära mig lite mer men sen dök det upp en massa pengar och Canon ger tillbaka en massa pengar om man ger dem än mer pengar så ha-begäret blev större än plånboken.

Tack för inputen än en gång. Får fundera vidare i sängen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.