Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

u66lan

Aktiv medlem
Hej, jag skulle behöva lite hjälp med allmäna frågor kring säljande av bilder. Nu är det så att ett företag har blivit intresserad av flera av mina bilder och vill trycka upp en liten "katalog" (a3) med ett ett urval av bilderna. Kunder kommer sedan kunna bläddra i katalogen och helt enkelt köpa någon som de fattar tycke för. Även bilder i större upplagor kan vara aktuellt.

Personen på företaget berättade att han tyckte att Istock:s idé med medium, large, xlarge är ganska bra och att man kanske kunde använda den på mina bilder. Nu är det så att jag skulle vilja veta vad för priser man kan kan ta för en bild. Sen så sade han att vi delar 50% 50% på pengarna, är det OK? Jag skulle också vilja veta hur rättigheterna till en bild fungerar? Tack på förhand.
 
Pris

Jag har sålt en del bilder via scanpix, TT:s bildbyrå, och då delar vi 50/50. Men det jag skulle tycka är viktigt är att han tar ordentligt betalt. Om ni ska dela 50/50 på en struntsumma är det ju ingen bra deal.

Men om hans utpris baserar sig på BLF:s tariffer eller SFF:s priser är det nog ok. DVS kunden betalar beroende på upplaga, medium, rättigheter osv.

Men kolla noga vilket avtal du skriver på.

mvh
Peter
 
ANNONS