Annons

Pris problem

Produkter
(logga in för att koppla)

cihlin

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om att sälja en bild. Dom vill använda den som omslag för en Handbok i Kommunikation (1000ex) samt på deras intranet och i ett program till en konferrens. Dom vill oxo helst ha fri användning och viss beskärningsrätt av bilden.

Jag har BLF´s prislista men jag blir inte riktigt klok på vad jag ska begära...

jag skulle vara mycket tacksam om någon med lite mer erfarenhet av det här med att sälja bilder kunde ge mig lite tips om vad jag ska begära utifrån BFL´s prislista

Mvh Christer

Man brukar istället säga delad användning, dvs du får sälja bilden vidare och företaget får disponera den fritt.

Är det en företagsspecifik bild så spelar det kanske ingen större roll. Men prispåslaget för friköpning bör ligga förhållandevis högt. Man brukar tillåta en viss beskärningsrätt, men att fotografen bör tillfrågas om bilden beskärs i större utsteäckning (om bildinnehållet/budskapet ändras).

Men 1100:- för Bild i bok/läromedel + 1900:- för bild på intranät. Tillkommer således för programhäftet, vilket uppgår till ca 1400:-

Eftersom de vill ha fri användning så skulle jag vilja nästan trippla priset och säga 10000 + moms.

Detta kan dock vara i underkant, men det finns ju alltid den vinklen att de tycker det är för mycket pengar.

Tack så mycket för det svaret... vill gärna ha lite på fötterna innan jag förhandlar om priset.

Gäller det för delad användning eller enbart för rent friköp där jag säger upp rättigheterna till bilden...

Sen undrar jag enligt min version som är nått år gammal ligger priset upp till 5000 ex för omslag bok på 2195:- har det ändrats eller tittade du på helsida?

Jag har ingen egen firma utan tänkte fakturera via Frilans Finans, nån som har erfarenheter av dom? Är deras avgifter skälliga?

Eller kan jag fakturera själv minus momsen och sen kvitta det mot inköp av kamerautrustning enligt reglerna för hobbyverksamhet i deklarationen?

Ursäkta mig.. Missade att det var en omslagsbild... :| Då är det rätta priset enligt blf 2525:- + moms.

Du bibehåller alltid rättigheterna till bilden, men vid friköpning så kan företaget använda bilden hur mycket de vill, utan att ersätta dig. Eftersom varje publicering kostar så förstår du själv hur mycket detta hade kostat om de vill använda bilden mycket.

Jag använder Frilans Finans, inte för fotografering men programmerings uppdrag.

De fungerar smidigt och betalar ut snabbt men man skulle kunna önska sig lite fler funktioner på deras sajt när man lägger in fakturor.

ANNONS