Annons

Pris per timme eller per bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Har läst igenom alla ämnen men tycker inte jag hittar något svar på min fråga så jag hoppas ni kan hjälpa mig. Håller precis på och ska starta igång som egen företagare och ska skriva min allra första offert! Jobbet gäller porträttbilder med lite olika stil. Jag räknar med att själva fotograferingen tar 4 timmar. (3 olika miljöer: kontoret, utomhus, i studio) och jag har tänkt ett timpris på 700 kr.

Ska jag enbart räkna på timpris (foto + efterbehandling) eller ska jag sälja bilderna styckvis? Det handlar kanske om 10-20 bilder totalt.

Stort tack på förhand!

Tack för svar Johan!

Jag tycker jag har varit där och rotat runt utan att hitta något..kanske inte rotade tillräckligt noga.. :D Har även laddat ner SFF´s prisguide men där hittar jag bara timpriser.

Hej!

Det är nog väldigt olika...men kolla på: http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp för att få lite klarheter i vad fotografförbundet rekommenderar. Men kan ladda ner deras prislista md lite matnyttigt i.

//Johan

Jag räknar med att själva fotograferingen tar 4 timmar. (3 olika miljöer: kontoret, utomhus, i studio) och jag har tänkt ett timpris på 700 kr.
Ska jag enbart räkna på timpris (foto + efterbehandling) eller ska jag sälja bilderna styckvis?
Normalt när man jobbar tar man betalt för den tid man arbetar. Det gäller snabbköpskassörskor, golvläggare, taxichaufförer -- och frilansfotografer.

Betalt per bild tar man normalt bara när man säljer arkivbilder.

Tack för svar!
Och förlåt en riktigt dum fråga nu..men vad räknas som arkivbild?
Jag har nog iofs tänkt lite här och kommit fram till att jag tar ett timpris och struntar i "per bild pris". Tar de många bilder blir det ju ändå fler timmar = mer betalt.

Känns enkelt att räkna med också.

Normalt när man jobbar tar man betalt för den tid man arbetar. Det gäller snabbköpskassörskor, golvläggare, taxichaufförer -- och frilansfotografer.

Betalt per bild tar man normalt bara när man säljer arkivbilder.

När jag har fotat på eget bevåg säljer jag bilder enligt arkiv prislistan.
Är det uppdrag så tar jag oftast runt 1250kr /tim +omkostnader (resor osv) dock har jag ett lägre tim pris för efter behandligen. Betalt per bild utöver det är lite avhängigt var den ska användas till.
Eller så gör du ett paketpris som du är nöjd med. Så är inte kund så orolig att tiden ska dra ut samt vet vad det kommer kosta.

Det handlar i slutänden om att du ska vara nöjd och även kund ska återkomma framöver ;)

Och förlåt en riktigt dum fråga nu..men vad räknas som arkivbild?
En arkivbild är en bild du redan har tagit och har i ditt arkiv. Till skillnad från bilder som du tar på någons uppdrag.

Eller så gör du ett paketpris som du är nöjd med. Så är inte kund så orolig att tiden ska dra ut samt vet vad det kommer kosta.
Precis. Det viktiga för kunden är inte vad man kallar det utan vad det kostar.

Ahh, inte svårare än så alltså..Thanx! :)
Ja, paketpris kanske är bra. Fast varken de eller jag vet ju i dagsläget hur många bilder de vill ha?

En arkivbild är en bild du redan har tagit och har i ditt arkiv. Till skillnad från bilder som du tar på någons uppdrag.

Precis. Det viktiga för kunden är inte vad man kallar det utan vad det kostar.

Ja, paketpris kanske är bra. Fast varken de eller jag vet ju i dagsläget hur många bilder de vill ha?
Du kan ju räkna på hur lång tid du tror att det kommer att ta. Fyra timmars fotografering à 700 kr är 2800 kr. Plus efterbehandling. Säg t ex att de får alltihop för 5000 eller 6000 kr, oberoende av hur många bilder de vill använda, så blir de nog nöjda.

Ja det är nog där någonstans jag landar. Runt 5000 kr ca. Stort tack för hjälpen till er båda! :) Inte lätt det här med prissättning..så lätt att tänka "inte ska väl jag...". Skönt att man kan bolla lite tankar med någon så man vet att man inte helt är ute och cyklar och inte säljer sig själv för billigt!

Jag tänkte utgå från SFF´s priser och sen ge rabatt i offerten, det är väl ok va? :O

Nu önskar jag en god natt! :)

Du kan ju räkna på hur lång tid du tror att det kommer att ta. Fyra timmars fotografering à 700 kr är 2800 kr. Plus efterbehandling. Säg t ex att de får alltihop för 5000 eller 6000 kr, oberoende av hur många bilder de vill använda, så blir de nog nöjda.

Det är precis så du ska göra. Då framstår du som billig fast du tar det du ville ha.
Din tid är värdefull, du ska ta betalt för den...
Lycka till!

Ett litet tips till. Gör du ett paket så skriv in hur många bilder som ingår. Vill de sedan ha fler bilder så kan du kanske få en extra slant.

Glöm inte heller skriva vilka rättigheter de får till bilderna. Är det bara för ett specifikt syfte eller får de använda dem helt fritt för all framtid? Det senare tror jag de flesta uppdragsköpare som betalar för tid förutsätter, men det skadar inte att skriva det explicit i offerten...

Tack! Jag har tänkt på det redan, men en påminnelse är alltid bra! :) De ska få använda bilderna fritt hade jag tänkt, ska bara komma på en bra formulering.

Är det någon som har en schysst offertmall man kan kika på? Eller vilka punkter som ska finnas med?

Glöm inte heller skriva vilka rättigheter de får till bilderna. Är det bara för ett specifikt syfte eller får de använda dem helt fritt för all framtid? Det senare tror jag de flesta uppdragsköpare som betalar för tid förutsätter, men det skadar inte att skriva det explicit i offerten...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar