Annons

Pris per bild vid fri nyttjanderätt

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej.
Jag ska på möte med en statlig myndighet nästa vecka för att sälja bilder. De köper bilder via formen "delad nyttjanderätt". De får alltså fritt nyttjande till de bilder de köper men ingen rätt att sälja vidare dem till tredje led. Jag har kvar fritt förfogande över bilderna. Mina bilder ligger i 6MP så användningsområdet är delvis begränsat (ej väldigt stora affischer exempelvis) Går väl att dra till max A1 om jag inte minns fel. Men, vad är normala priser i detta fallet? De sa 1000-2000 / bild. Bilderna kommer ingå i en bildbank som just nu är kring 6-700 bilder. Jag har beställt BLFs prisguide men inte fått den ännu.

Hjälp mig // Johan
 
1000-2000 kr per bild låter väldigt lite för fritt förfogande. Beror naturligtvis på hur mycket jobb du lagt ner och hur många bilder det rör sig om. Är det bilder av standardtyp, så tror jag de kan vara rätt hårda i förhandlingen om priset. Men är dina bilder lite annorlunda så bör man kunna ta ut det dubbla.

En bild för en engångspublicering i icke kommersiell verksamhet betingar ett pris av ca 2500 kr + moms.
 
jo, blir det bara en eller två bilder så trycker jag nog upp priset på dessa, börjar antalen bli tvåsiffriga så är ju deras utgångpris helt klart lukrativt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.