Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på konsertbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

sajmon87

Medlem
hejsan..

Har fotat på en föreställning med wallmans salonger och bilderna ska köpas av arrangören i reklamsyfte på hemsida, möjligtvis för annat syfte oxå. Jag tänkte då ta kanske 500 kr/h för arbetet, 800 kr/redigerad bild och så då momsen på det. vilket då skulle bli 500kr x 8h + 800kr x antalet bilder (ca 10 bilder +-) + moms 25%

vilket skulle bli ca 15000 kr, är det ett rimligt pris?

Uppdraget är redan utfört och pris skulle vi komma överrens om sen, så är väldigt tacksam för svar.

/Simon
 
Räkna på tiden och specifiera den användning uppdraget innefattar. Ny användning=ny kontakt och ev. ny faktura beroende på vad ni gör upp. Ditt pris låter väl högt för några timmars uppdrag.
 
uppdraget är utfört Fredag, Lördag på kvällstid mellan 18:30 och 23:00. Har läst här på forumet om folk som tar 650 kr/h och om man ska följa BLF:s riktvärde så ligger priset på ca 900 kr/h. Hur ska jag veta att jag har ett rimligt timpris då?
 
Kolla blf, men ta per timme och inte per bild (som jag uppfattar att du beräknade) och se kanske till halvdagsprisx2 då det är såpass många timmar. Bilderna ingår ju i uppdraget alltså.
 
jag kan inte ta ut några extra summor för dom bilderna som publiceras på t.ex deras hemsida då? Hur högt ska jag lägga det priset om går att göra så?
 
sajmon87 skrev:
jag kan inte ta ut några extra summor för dom bilderna som publiceras på t.ex deras hemsida då?
Nej, så brukar man inte göra om uppdraget betalas per timme. Bara om du säljer endast bilder utan arbetstiden.
 
okej, så då kanske jag då istället kan höja timpriset litegrann. Ska moms läggs på det då? Och kan jag räkna med timmar jag suttit och redigerat och kollat igenom bilderna?
 
Jag skulle definitivt ha gett offert innan. Det är alltid bäst.

Visst kan du höja timpriset och visst kan du speca extra tid för bildredigering, men räkna med att de kommer försöka få ner det eftersom arvodet inte bestämts innan.
 
Vi kom överrens om att göra upp i efter hand, vilket kanske var dumt. Men borde väl ändå inte vara nått problem att få ut något för det. Känner personen som anlitade mig så det borde väl inte vara några problem att lösa det.
 
Du skriver ju själv att du jobbat i åtta timmar med bilderna så då är väl det enklaste att ta ut en heldagsersättning?
 
Jo, men det tillkommer väl många fler timmar framför datorn när man redigerar och det kan man väl också räkna med ?
 
Problemet är att du inte har kommit överens med kunden om priset innan uppdraget utförs (varken timme eller fastpris) - M a o har du eventuellt hamnat i ett underläge. Kunden kan alltid i detta läge säga "Det går vi inte med på" och då står du utan betalning.

Kom alltid överens med kund om pris innan, oavsettt om kunden tycker "det kommer vi överens om senare"

Att sätta ett pris innebär också att man sätter förväntningarna kring vad det kan kosta på rätt nivå för kunden.

Sen skadar det aldrig att vara övertydlig i sin kommunikation/dialog med kund - Även om det är vuxna människor, skriftliga överenskommelser förebygger oftast eventuella konflikter.
 
Mitt första fotojobb är det, och det är bra mycket krångligare än vad jag trodde =P givetvis löser det sig då jag sagt att jag ska ha betalt iaf. Gör nog inte allt för mycket om det inte blir några enorma summor när det är första gången då jag redan innan detta uppdraget var anställd på ett annat uppdrag längre fram som är arrangerat av samma företag. Jag kommer att säga åt arrangören att eftersom det är mitt första jobb så är jag billigare än vanligt och kommer sen säga vad som gäller nästa gång jag fotograferar.
 
Är inte någon stans en yrkesfotograf och har inte en aning om vad saker borde kosta men:

Att ta betalt för arbetstimmar och sen följa upp med ett pris per bild utan att erbjuda ett antal grundbilder låter lite magstarkt.

Sen tror jag även att kunden kommer sätta i halsen ifall du kommer med en faktura på 15kkr för 8 timmar arbete en lördag och söndag.

Mitt tips är att fråga hur många bilder de ska ha och vad de ska använda dem till och sen anpassa ditt pris för den leveransen så du får en skälig ersättning för ditt jobb utan att blanda in arbetstimmar osv.

Nä sova var det, tungt med Cortegé....
 
Man kan ta säkert ta 900kr/h, men då ska man kanske fota i en klädkollektion med modeller etc. Huvudsaken är att man är produktiv hela tiden och att kunden får bra bilder som sedan kan stärka varumärket.

Det är bara du som vet vem du har fotat och hur bra bilderna har blivit, men 15kkr för en ovan kund kan vara lika skrämmande som ett brev från Baltic inkasso.

Har du under en Metallicakonsert (med en storformatare i händerna) hoppat bungee från helikoptern över Ullevi, så är 15kkr kaffepengar.

Att fota det lokala hårdrocksbandet på kulturhusets scen är kanske inte lika coolt, även om du har monterat 25 Sigma 550 blixtar över hela lokalen och för perspektivets skull hängt som en fladdermus på innertaket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.