Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)

mmmikael

Aktiv medlem
Har blivit erbjuden att köpa följande:

Hasselblad 500 cm + Zeiss Planar 2,8/80 T* + A12

> 1.Hasselblad 500 CM black Nr.UUC 198042
2. Objektiv Planar 1:2,8 f=80mm T*
Carl Zeiss Nr.5909586
3. Hasselblad A12 Magasin Nr.UU 519639 <

Allt ska vara i bra skick (A/B)

Vad kan detta vara värt? Nåt man ska tänka på vid ev. köp?

Tacksam för hjälp!

Bilagor

• e3_1.jpg
    e3_1.jpg
    21.5 KB · Visningar: 1,100
Enligt dateringstabellen

VHPICTURES
1234567890

är din utrustning från 1977 (UU = 77). En inte alltför vild gissning på värde torde vara 6-8000kr. Se Fotobutiken Gårda, under Hasselblad ser du priser på 10-12000 och dra av 30-40% för privatköp.

Tänk på att kolla centralslutaren, att den löper jämnt och fint och det inte finns någon olja på lamellerna. Om objektivet verkar halvdant kan det vara läge att lämna in det på service asap för det börjar bli ont om reservdelar till compur-slutarna. Kolla dessutom ljustätningarna i magasinet, de kan behöva bytas ut om det inte gjorts de senaste åren.

Emil-G skrev:
Om objektivet verkar halvdant kan det vara läge att lämna in det på service asap för det börjar bli ont om reservdelar till compur-slutarna. Kolla dessutom ljustätningarna i magasinet, de kan behöva bytas ut om det inte gjorts de senaste åren.

Objektivrenovering får du för ca 13-1400 kronor, tätning till magasinet kostar 60 kronor & den byter du själv.

Kontakta David Knappman om service & frågor.

PRO CAMERA SERVICE
031-91 94 03
David Knappman

Okej, tack för fingervisningen. Kan få loss grejerna för strax över 4000 kr (Tyskland) så det låter ju onekligen som ett bra köp (förutsatt att allt funkar som det ska d.v.s).

En sak till;

Eftersom kameran har så pass många år på nacken, hur lång livslängd kan man räkna med? Jag vet att Hasseblad är kända för att hålla länge men inget är för evigt... Hur är det objektivet, vad kan man räkna med för kvalité där - det har ju trots allt över 40 år på nacken! (de första 2 siffrorna indikerar väl tillverkningsår?)

mmmikael skrev:
En sak till;
det har ju trots allt över 40 år på nacken! (de första 2 siffrorna indikerar väl tillverkningsår?)
Nej absolut inte, vet dock inte hur du kollar ålder på objektivet men skulle anta att det är från slutet av 70-talet. Kanske nån annan kan råda där...

Ang. tillförlitlighet så är det sämsta för grejorna att ligga still, om dom används av amatör så är livslängden mycket lång. Dessutom så är service i ett längre perspektiv ganska så billigt så jag tror inte att du behöver vara orolig.

Värre då att köpa en modern systemkamera, när den pajar om ett antal år så kan man räkna med en enorm reparationskostnad...

Ang. service hos Pro camera service så har han många begagnade reservdelar vilket gör att kostnaden för dessa blir överkomlig. Jag har nyligen totalrenoverat mitt gamla 500C-hus samt bytt mattskiva, detta gick på 1700 kronor vilket jag tycker är ett kap med tanke på att huset var mycket illa åtgånget. Nu är det som nytt i funktion!

ANNONS