ANNONS
Annons

Pris på arkivbild för exklusiv användning?

Produkter
(logga in för att koppla)

dajli

Aktiv medlem
Jag har kollat hos BLF och SFF, och även sökt här i forumet utan att finna svar.

Vad är skäligt pris för att sälja en arkivbild med exklusiv användningsrätt, dvs att jag inte skulle få sälja den till andra och att företaget får använda den royaltyfritt för all framtid? Har blivit tillfrågad om detta, men är lite skeptisk till den exklusiva användningsrätten. Det gäller ett försäkringsbolag via en reklambyrå.

Här är den aktuella bilden: http://dajli.com/bild.jpg

Tacksam för svar från er med erfarenhet av liknande bildförsäljning!

Oj det du beskriver, låter som att du ska ta rymd för all framtida försäljning. isåfall får du räkna på arkivpris exklusiv användning i ett år och multiplicera detta med upphovsrättens utgångstid, som om jag inte missminner mig är 50 år efter din död, eller om det är 75. Men räkna med 100 år från och med nu, så kan du ge offert på minst 100 000kr eller något.

Mitt råd är att försöka att få till en exklusiv användningsrätt på årsbasis med möjlighet till förlängning. Prata annars med någon på SFF och BLF om vad som kan vara rimligt

Tack för ditt svar! Problemet är att jag inte ens vet priset för exklusiv användningsrätt på årsbasis. I SFF:s rekommenderat-lista så står det bara att de royaltyfria priser som anges där är för icke-exklusivt användande. Normalt pris då är 4-5000 ex moms under obegränsad tid. Men det står inget om exklusivt användande... Även om jag vet att man ska betalt för sig så känns 100 000:- i saftigaste laget. :) De kommer troligtvis bara använda den under något år i en kommande kampanj.

Tack för ditt svar! Problemet är att jag inte ens vet priset för exklusiv användningsrätt på årsbasis. I SFF:s rekommenderat-lista så står det bara att de royaltyfria priser som anges där är för icke-exklusivt användande. Normalt pris då är 4-5000 ex moms under obegränsad tid. Men det står inget om exklusivt användande... Även om jag vet att man ska betalt för sig så känns 100 000:- i saftigaste laget. :) De kommer troligtvis bara använda den under något år i en kommande kampanj.

Titta på arkivbildspriserna. + 100% tror jag. eftersom de förmodligen vet för vilken kampanj de ska använda bilden i så lär de också veta ungefär under hur lång tid. att begära obegränsad exklusiv användningsrätt är för att de inte vill behöva koll på användningsrätt i deras system med mera.

Jag säljer alltid bilder utan tidsbegränsning. Jag anser inte att jag tjänar på att ha en begränsning om x antal år, visst kanske man tjänar några kronor extra men jag tror att det är viktigare att vara smidig. Det lönar sig nog i längden.

Jag säljer alltid bilder utan tidsbegränsning. Jag anser inte att jag tjänar på att ha en begränsning om x antal år, visst kanske man tjänar några kronor extra men jag tror att det är viktigare att vara smidig. I alla fall i mitt läge :)

Nu gäller det en arkivbild och inte uppdragsfotografering. Jag tycker också att bilder kan köpas utan tidsbestämning för anvädningsrätt. Men då det är exklusiv användnigsrätt i detta fall så tycker jag att man bör beräkna detta i sitt pris. Min poäng med mina inlägg var att kunden förmodligen inte behöver exklusiv användningsrätt i all evighet, utan skulle kunna få köpa ensamrätt i x antal år och användningsrätt för evigt om de nu vill säkra upp för eventuella slarv

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar