Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för uthyrning av kamerautrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

jokkling

Aktiv medlem
Hej! jag har fått förfrågan att hyra ut min utrustning till ett företag under två perioder på ca 4 dagar per tillfälle. Vad är vettigt att ta betalt? Utrustningen är följande:

Nikon D100 m batterigrepp
18-17mm DX objektiv
80-200/f2.8 objektiv
SB-800 blixt
manfrotto tripd
plus annan lull-lull.

Det viktigaste är att ni kan komma överrens om vad skall hända om ngt händer.

Från störtande flygplan till repor.

När det är klart så handlar det om vad du vill ha.

Hyrestagaren står för försäkring av utrustningen. Vad är rimligt att ta? 2-3 tusen per tillfälle plus moms?

Gissar att du nämner en fantasisumma för det hade inte jag betalat.

Kanske 500-1000 kr /gång inklusive moms

man kan köpa grejorna begagnade och sälja dem när det är klart för en billigare peng än din hyressumma.

2-3 tusen är vad det skulle ha kostat att hyra det hos ex ProCenter. Där ingår försäkring och de räknar med att sakerna få spö så de har lagt på för slitage.

När nu hyrestagaren står för försäkringarna så är kanske 1000-1500 rimligt för 4dagar.

(ProCenter har sina hyrespriser ute på nätet)

Om man hyr/lånar ut grejerna är det ju lätt reglera ersättning om sakerna blir totalkvaddade eller försvinner. Men om det "bara" är ett par små repor eller putsmärken på linsen, då tror jag vare sig hyrestagaren eller något försäkrignsbolag är villigt att ersätta.

Själv skulle jag inte hyra ut privata grejer om jag inte helt och hållet litade på personens förmåga och kompetens att hantera utrustningen. Och att aldrig någonsin under några omständigheter ta av skyddsfiltren från optiken vore förstås ett absolut krav.

Jag har hyrt ut min F5a en månad en gg.

Hyran var jag nöjd med men det svåra var att skriva avtalet.

I mitt fall användes kameran för skidbilder i Alperna.

Vad skulle hända om Jesper försvann i en lavin?
Vi skrev ett avtal där dödsboet var ersättningsskyldigt vid dödsfall. Sedan skrev vi också in en överrenskommen tidsgräns som var väl tilltagen. Om tidsgränsen passerades så ansågs utrustningen stulen.

Däremot kunde tidsgränsen flyttas muntligen, vilket vi också gjorde för att få Jespers tillbakalämnande att fungera smidigt.

Skicket beskrevs också i avtalet.

Visst ett par repor lack men jag såg Jespers egna kamera innan och jag tror att han är mer försiktig än jag.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto