Annons

Pris för officiella pressbilder (har BLF:s Rätt Pris: Foto)

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Jag har fått förfrågan att ta officiella pressbilder på en författare, som hon ska kunna skicka till tidningar osv i samband med intervjuer och liknande. Jag har BLF:s prislista, men jag hittar liksom inte rätt "rubrik" för detta, när jag ska kolla upp vad som kan vara rimlig betalning för det hela.
Och vad gäller mer i sådana här uppdrag? Friköper objektet bilderna normalt sätt för ett engångspris så att säga, eller köper hon dem och låter sedan tidningarna betala varje publicering till mig?

Några riktlinjer jag bör tänka på här?

Mvh
/Spygg

C8 - Bild i pressrelease är väl en lämplig rubrik att kolla under.

Jo, jag tänkte det först också, men så läste jag:
"Användningen är normalt tidsbegränsad till sex månader efter inköp. Mottagaren får ej spara bilden efter publiceringen" samt "Priset inkluderar ej digital bildbehandling, kopior eller distrubition", och detta tyckte jag då inte stämde med det jag ska göra, eftersom bilderna kan komma att användas i några år åtminstone. Plus att jag är lite osäker på vad som menas med "distrubition".

Det låter på dig som om hon ska köpa bilderna själv. Stämmer det? Annars är det ju förlaget som står för sådana kostnader - och förlag har mycket större budgetar än stackars författare.

Jag vet vad jag skulle ta från ett förlag för pressbilder men jag skulle (personligen) inte riktigt ha mage att ta samma belopp från en privatperson...

Vad gäller rättigheterna som förlag får är: Fri användning av fotot i sammanhang där författare och/eller bok nämns + att fotografen alltid måste anges. Se, t ex här: http://www.norstedts.se/pa-gang/pressrum/Bildarkiv/

Jag tror faktiskt det är förlaget som står för kostnaden, och det är som du gissar fri användning med fotografnamn som gäller. Men just detta hittar jag ingen prisförslagmall för. Är jag blind eller bara lite korkad - det är frågan...? Om du kan hjälpa mig med att antingen hitta prisförslagsmallen, eller att kanske PM:a mig vad som kan vara rimligt att ta är jag dig oändligt tacksam.

Sen har jag sedan första mailet skrevs fått ytterligare en önskning om precis samma sak, fast då åt en annan person som förekommer en hel del i media, men då är det hon själv som står för kostnaden. Hur mycket mindre bör man ta då? Snackar vi hälften eller vad handlar det om på ett ungefär...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar