Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pris för kopior?
- Trådstartare uchman
- Start datum
ulltand
Aktiv medlem
Du ska ju räkna som vilken egenföretagre som helst...
Om nu det inte är en hobby alltså.
Moms, skatter, hur mycket du kan dra in, vad dina grejor kostar mm...
Kolla här om du kan hitta ngt:
http://www.google.se/search?q=start...ient=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official
Om nu det inte är en hobby alltså.
Moms, skatter, hur mycket du kan dra in, vad dina grejor kostar mm...
Kolla här om du kan hitta ngt:
http://www.google.se/search?q=start...ient=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official
lottawe
Aktiv medlem
Jag uppfattade frågan tvärtom mot svaren. Mer som vad det kostar att framställa på labb normalt, men inser nu att det ju är lätt att jämföra själv
För försäljning beror det på mer än storleken. Upplaga spelar normalt in också men i blfs prislista finns rekommenderade priser som du kanske kan gå efter som riktlinje?
(En kund skiter oftast i om du säljer en printad eller handkopierad bild. Jag har därför inte haft någon prisskillnad p g a tekniken)
För försäljning beror det på mer än storleken. Upplaga spelar normalt in också men i blfs prislista finns rekommenderade priser som du kanske kan gå efter som riktlinje?
(En kund skiter oftast i om du säljer en printad eller handkopierad bild. Jag har därför inte haft någon prisskillnad p g a tekniken)
uchman
Avslutat medlemskap
RolandM skrev:
Priset som köparen är beredd att göra affär på. Det kan avvika från det pris som säljaren är beredd att göra affär på.
Alltså. Att sälja bilder på det "vanliga" sättet.
Mer att ha en "affär" där man säljer sina bilder. På webben eller på gatan. Vad som helst. Precis som en som målar kan sälja tryckta kopior för några hundringar liksom.
uchman
Avslutat medlemskap
lottae skrev:
Jag uppfattade frågan tvärtom mot svaren. Mer som vad det kostar att framställa på labb normalt, men inser nu att det ju är lätt att jämföra själv
Ni har nog missförstått det hela. Jag menar mer att sälja konstverk. Inte upplagor.
Jag har inte tillgång till den prislistan. Var finns den att få tag i? =).
ulltand
Aktiv medlem
Cullberg kan ju få uppemot femtio papp för en schyst olja.uchman skrev:
Jag menar mer att sälja konstverk. Inte upplagor.
uchman
Avslutat medlemskap
Hahaha. Ja. Du ser.
Men iaf. Jag tänkte starta en webshop. Mest för att jag kan och det inte kommer kosta mig något.
Och där sälja mina bilder. I de storlekar jag angav, monterade/ej monterade och så printar från labet och unika handkopierade.
Och jag undrar vad som kan vara rimligt att ha för pris på kopiorna där?
Jag tänkte mig ca 500:- som grundpris och tillägg för montering och unika kopior.
Men jag har som sagt ingen aning så jag vet varken om det är högt eller lågt satt.
Men iaf. Jag tänkte starta en webshop. Mest för att jag kan och det inte kommer kosta mig något.
Och där sälja mina bilder. I de storlekar jag angav, monterade/ej monterade och så printar från labet och unika handkopierade.
Och jag undrar vad som kan vara rimligt att ha för pris på kopiorna där?
Jag tänkte mig ca 500:- som grundpris och tillägg för montering och unika kopior.
Men jag har som sagt ingen aning så jag vet varken om det är högt eller lågt satt.
lottawe
Aktiv medlem
Först skriver du att du inte tänker köra upplaga och sedan att du tänker köra tillägg för unika kopior...
Övriga då? Såna du säljer fler än 1 av som inte är unika då? Tänker du sälja obegränsat antal då? Isf tycker jag inte det låter så genomtänkt att kalla det försälj ning av konstverk (för konstverk numreras efter uplaga isf)
Kolla in på www.blf.se där du kan beställa prislista.
500:-/st i webshop i massframställning tycker jag låter för mycket, men kanske inte om du tar till dig om uplaga. Däremot tror jag det är en svår affär iaf.
Övriga då? Såna du säljer fler än 1 av som inte är unika då? Tänker du sälja obegränsat antal då? Isf tycker jag inte det låter så genomtänkt att kalla det försälj ning av konstverk (för konstverk numreras efter uplaga isf)
Kolla in på www.blf.se där du kan beställa prislista.
500:-/st i webshop i massframställning tycker jag låter för mycket, men kanske inte om du tar till dig om uplaga. Däremot tror jag det är en svår affär iaf.
Senast ändrad:
uchman
Avslutat medlemskap
Men. .
Varför tror du jag frågar? För att jag vet hur det funkar? Haha.
Alltså. Printade kopior från labbet lär ju vara exakt likadana kopia till kopia medan man kan anse att en handkopierad bild är mer unik, då kopieringen beror på humöret för dagen. Heh.
Men jag hade inte haft någon tanke på upplagor åtminstone. Beställer väl in eller gör kopior när det behövs?
Är jag så otydlig? Isåfall beror det på att jag inte vet riktigt hur jag skall uttrycka min fråga.
Varför tror du jag frågar? För att jag vet hur det funkar? Haha.
Alltså. Printade kopior från labbet lär ju vara exakt likadana kopia till kopia medan man kan anse att en handkopierad bild är mer unik, då kopieringen beror på humöret för dagen. Heh.
Men jag hade inte haft någon tanke på upplagor åtminstone. Beställer väl in eller gör kopior när det behövs?
Är jag så otydlig? Isåfall beror det på att jag inte vet riktigt hur jag skall uttrycka min fråga.
uchman
Avslutat medlemskap
Jadu. Men det är ju ändå fotografi på fotopapper.lottae skrev:
500:-/st i webshop i massframställning tycker jag låter för mycket, men kanske inte om du tar till dig om uplaga. Däremot tror jag det är en svår affär iaf. [/B]
Du kanske har rätt. Men om man nu skulle ta tills sig det där om upplaga. Vad binder man sig till då? Att endast sälja ett visst antal.. I år, tio år, någonsin?
Att det här är något som man inte kommer dra in pengar på var jag medveten redan från början. Det kan nog mer ses som hobby-verksamhet vid sidan av frilansande.
Senast ändrad:
lottawe
Aktiv medlem
Med upplaga bestämmer man sig för att bara sälja ett visst antal i en viss strl.
T ex kan jag bestämma att sälja bara 3 st av en 30x40 i 40x50ram och då säljer jag aldrig mer någon lika efter de 3. Man kan börja på ny upplaga i ny strl men personligen anser jag det lite ojuste och "fel".
Väljer man en låg upplaga som 3 bör priset kunna vara högre än om du sätter upplagan på 30.
Sen har jag nog tagit högre betalt för mörkrumskopior just för att upplagan av dem i regel är låg. Fast någon skillnad på prissättning beroende på teknik har jag inte gjort utan skillnaden beror helt på upplagan isf.
Även om ena analoga kopian har t ex lite högre svärta än en annan av samma bild så går de under samma upplaga så länge det fortfarande är "samma bild". Så länge jag inte valt att göra t ex ett gummitryck eller en mordancage (vilket jag tyvärr inte ens testat) som förändrar hela bilden totalt.
Skulle jag sålt en lika låg upplaga av digitala printar hade priset blivit detsamma men väljer jag att sälja hög upplaga där sjunker priset. Även om bara 1 enda ex blir sålt..
Det handlar ju om att konsten inte sprids i mängder av exemplar och att köparen kan känna att de har något unikt.
(Fanns nyligen en diskussion om prissättning analoga vs digitala kopior förresten.)
T ex kan jag bestämma att sälja bara 3 st av en 30x40 i 40x50ram och då säljer jag aldrig mer någon lika efter de 3. Man kan börja på ny upplaga i ny strl men personligen anser jag det lite ojuste och "fel".
Väljer man en låg upplaga som 3 bör priset kunna vara högre än om du sätter upplagan på 30.
Sen har jag nog tagit högre betalt för mörkrumskopior just för att upplagan av dem i regel är låg. Fast någon skillnad på prissättning beroende på teknik har jag inte gjort utan skillnaden beror helt på upplagan isf.
Även om ena analoga kopian har t ex lite högre svärta än en annan av samma bild så går de under samma upplaga så länge det fortfarande är "samma bild". Så länge jag inte valt att göra t ex ett gummitryck eller en mordancage (vilket jag tyvärr inte ens testat) som förändrar hela bilden totalt.
Skulle jag sålt en lika låg upplaga av digitala printar hade priset blivit detsamma men väljer jag att sälja hög upplaga där sjunker priset. Även om bara 1 enda ex blir sålt..
Det handlar ju om att konsten inte sprids i mängder av exemplar och att köparen kan känna att de har något unikt.
(Fanns nyligen en diskussion om prissättning analoga vs digitala kopior förresten.)
Senast ändrad:
lottawe
Aktiv medlem
Att det beror på ett antal olika faktorer?uchman skrev:
Så kom vi fram till något ang. pris öht? =).