Annons

Pris för framkallning av svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Har nu hittat en drös AGFA sv film i ett kylskåp och lämnade idag in en rulle på ett fotolabb i Sumpan.
110:- skulle de ha för enbart negativen utan kopior.
Skäligt pris eller inte?

Har ca 20 rullar exponerad film som legat i kylskåp i 30 år och vill ha svar på om filmen 'är användbar fortfarande , det var därför jag lämnade in filmen.

Som sagt var...110 :- per rulle utan kopior...skäligt pris eller inte?
 
Har nu hittat en drös AGFA sv film i ett kylskåp och lämnade idag in en rulle på ett fotolabb i Sumpan.
110:- skulle de ha för enbart negativen utan kopior.
Skäligt pris eller inte?

Har ca 20 rullar exponerad film som legat i kylskåp i 30 år och vill ha svar på om filmen 'är användbar fortfarande , det var därför jag lämnade in filmen.

Som sagt var...110 :- per rulle utan kopior...skäligt pris eller inte?

Hej.
Möjligen att detta fotolabb kan var ett alternativ, och de är bra.
www.teamframkallning.se/develop.php
Som andra har skrivit, kanske du skall framkalla själv. På denna länk till Photax ( www.photax.se/) hittar du
på vänstersida under faktasidor. Där finns en pdf HANDBOK: En Hobby för dig. När du läser den så får du en bra och enkel förklaring till hur man framkallar själv.
 
Jag tycker att det är billigt, oftast ingår ju scanning av negativen till (nästan) valfri storlek och idag vill väl ändå alla digitala kopior av bilderna. Negativen är framtidssäkringen...

Det kostar mer i både pengar och TID att hålla på med det där själv.
 
Hej.
Möjligen att detta fotolabb kan var ett alternativ, och de är bra.
www.teamframkallning.se/develop.php
Som andra har skrivit, kanske du skall framkalla själv. På denna länk till Photax ( www.photax.se/) hittar du
på vänstersida under faktasidor. Där finns en pdf HANDBOK: En Hobby för dig. När du läser den så får du en bra och enkel förklaring till hur man framkallar själv.


Mycket bra sida! Jag tackar för tipset! :)

Med vänlig hälsning Kent
 
Jag tycker att det är billigt, oftast ingår ju scanning av negativen till (nästan) valfri storlek och idag vill väl ändå alla digitala kopior av bilderna. Negativen är framtidssäkringen...

Det kostar mer i både pengar och TID att hålla på med det där själv.

Visst, men en hobby tar tid.

Att lära sig tekniken och sen få till det tar ett antal rullar, så för 20 rullar - nej.
Negativ film över eller underexponerar man ofta med tillhörande ändring av framkallningstiden (för att kontrollera kontrasten). Så om labben som nämns kan ändra framkallningstiden - så kör på det.

Och som nämnts så är negativ framtidssäkra, speciellt om dom tonats.
Av dom "bra bilderna" som tas digitalt idag så lär ett fåtal finnas kvar om 50 år pga att bilderna inte kopierats över till nya hårddiskar regelbundet. Eller att bilderna i molnet har försvunnit i en konkurs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.