Annons

pris för bild till internationell reklam?

Produkter
(logga in för att koppla)

vettebuff

Ny medlem
Jag tog några fina bilder från världsmästerskapet i radiostyrd bilsport (1/8 off road) som visar världsmästarens bil i action. Jag har nu fått en förfrågan från världsmästarens motortillverkare om att få använda bilderna i deras annonsering. Jag antar att det gäller internationella kampanjer från deras sida.

Vad är skäligt pris att ta för bilderna? Kan man dessutom begära att få sitt namn med i anknytning till bilderna. (by line heter det väl)
/P-H

Vet inte så jätte mkt om priser men jag vet iaf att du har rätt till att få ditt namn vid bilden.

De är det lag på! :)

Börja med att ta reda på hur de önskar använda bilderna, vilka rättigheter de önskar (webb, tryck, tv, friköp, ensamrätt etc).
Titta därefter kritiskt och realistiskt på bilderna.
Därefter kan du på allvar börja räkna på ett pris.

Byline kan alltid förhandlas bort.

För att få lite råd på vägen kan du ju alltid beställa riktprislistan från t ex Svenska Fotografers Förbund www.sfoto.se

Johan Okker skrev:
Byline kan alltid förhandlas bort.
Saxar från denna disskusion.

"IDEELL RÄTT OCH FÖRFOGANDERÄTT

Upphovsrätten består av en ekonomisk och en ideell sida. Den ekonomiska rätten (den s.k. förfoganderätten) innebär en ensamrätt för upphovsmannen att framställa exemplar av verket, att visa det offentligt, att sprida det till allmänheten samt framföra verket offentligt. Upphovsmannen kan dock, normalt mot ersättning, tillåta annan att förfoga över verket genom upplåtelse eller överlåtelse.
Den ideella rätten innebär att upphovsmannen skall namnges vid utnyttjanden av verket och att verket inte får ändras på ett för upphovsmannen kränkande vis, eller göras tillgängligt i ett för upphovsmannen kränkande sammanhang. Den ideella rätten, kan med bindande verkan endast efterges i begränsad omfattning."

Självklart måste du itne ha med ditt namn om du inte vill, men du har definitivt rätt till det.

Eller beställ BLF´s prislista från www.blf.se
Den har man mycket användning av vid prissättning. Samma sak gäller sfoto´s prislista.

Men snabbt räknat på 100000 kataloger ifall det är en internationell kampanj och det är en uppslagsbild så hamnar priset på 6325:- plus dina kostnader för fotograferingen. lägg till ett par tusen för det, så 9500 + moms kan ju vara ett rimligt pris för detta. Sedan om de vill ha med bilden i andra medier så prissätt enligt prislistan även för det. Men som sagt börja med att ta in specifikationer på vad de tänker använda bilden till.

Och skriv alltid ett skriftligt leveranskontrakt som säger i vilka medier bilden får användas och i vilken upplaga. Detta är mycket viktigt då du annars inte har något att komma med vid en tvist. Ett muntligt avtal är lite svårt att bevisa.

GrAcK skrev:
Självklart måste du itne ha med ditt namn om du inte vill, men du har definitivt rätt till det.

Tack för upplysningen Viktor.
Men på vilket sätt emotsäger det mitt påstående att byline alltid kan förhandlas bort? Det hela blir isf ytterst bara en ekonomisk fråga.

Se dig omkring. Byline är ganska ofta utlämnad i reklamsammanhang.

Johan Okker skrev:
Tack för upplysningen Viktor.
Men på vilket sätt emotsäger det mitt påstående att byline alltid kan förhandlas bort? Det hela blir isf ytterst bara en ekonomisk fråga.

Se dig omkring. Byline är ganska ofta utlämnad i reklamsammanhang.

Okej, det går att förhandla bort, men de kan inte vägra att sätta dit det om du vill ha det där.

Saxar från Svenska Fotografers Förbunds skrift om upphovsrättslagens regler för bilder:

"I redaktionella- och informationssammanhang SKA namnet sättas ut. I reklamsammanhang BÖR namnet sättas ut."

:) Fri tolkningsrätt mao. Men man ser ju att många "tunga" fotografer och byråer är bättre än andra på att sätta ut.

GrAcK skrev:
Okej, det går att förhandla bort, men de kan inte vägra att sätta dit det om du vill ha det där.

Och då kanske kunden väljer en annan bild från en annan fotograf istället om du står på dig i ett reklamsammanhang. Framförallt om du är oetablerad.

vettebuff skrev:

Vad är skäligt pris att ta för bilderna? Kan man dessutom begära att få sitt namn med i anknytning till bilderna. (by line heter det väl)
/P-H

1) kolla upp företaget
2) Kolla i vilken utsträckning reklamen ska användas
3) Va beredd på att dom gnäller om du inte redovisa typ F eller Fa skatt
4) 15-30 papp om det är en stor kampanj.

Om bildbyline, har plåtat reklam av o till under snart 15 år. Inte en enda gång har mitt namn stått med, men däremot som tidningsfotograf alltid.
Så det där med 100% påslag, glöm det i reklamsammanhagn för det står ( bör). Om du inte är henke halvarsson, eller nåt liknande
ilkka

Andreas U skrev:
Utebliven by-line = 100% påslag på priset (i normala fall)

/ Andreas

100% påslag på priset gäller bara om man avatalat om att namnet skall stå med vid bilden. Finns det inte skriftligt på papper så gäller inte detta.

Och är det en reklamkampanj så får du nog inte med ditt namn, hur många reklamkampanjer har ni sett där fotografens namn står med? Jag har inte sett så många iallafall. Möjligtvis får du med ditt namn i informationsrutan som brukar finnas i produktkataloger, dvs där det står lite om företaget och vilka som gjort katalogen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar