Annons

Pris för bild på gravsten

Produkter
(logga in för att koppla)

rannug

Avslutat medlemskap
Har fått en fråga om man får använda en av mina bilder och lasergravera den på en gravsten.
Tycker väl att det kan gå bra, men anser att jag bör få en skälig ersättning.
Nu går funderingarna vidare om jag kan begära ersättning av kunden - alltså den dödes anhöriga och fler stenhuggeriet.

Min tanke är att jag begär en skälig ersättning av kunden och ber att få veta om stenhuggeriet vill köpa bilden och erbjuda den till andra.
Om stenhuggeriet är vill erbjuda bilden till andra bör den betala minst ett pris som rimmar med SFR:s prislista. (det skulle bli 4-5000 kr i så fall).

Kan lägga till att bilden är väldigt omtyckt. Den finns på flera arbetsplatser och hem. T o m på serveringsbrickor.

Synpunkter och tips emottages tacksamt.

Kollade med det "troliga" stenhuggeriet. Dom sa att dom använder bilder som kunden lämnar in.
Det blir alltså INTE aktuellt att begära ersättning från stenhuggeriet.

Men då blir frågan om priset för kunden ändras/höjs? Vad kan jag begära?
 
Men då blir frågan om priset för kunden ändras/höjs? Vad kan jag begära?

Du kan begära det pris kunden är beredd att betala. Jag förstår inte riktigt varför kundens pris skulle höjas bara för att stenhuggeriet inte vill betala för bilden.

Jag skulle begära det jag tycker bilden är värd i det här sammanhanget. Om någon vill använda den på en gravsten skulle jag se det som något fint och inte i första hand fundera på hur jag skulle kunna tjäna så mycket pengar som möjligt på bilden.
 
Du kan begära det pris kunden är beredd att betala. Jag förstår inte riktigt varför kundens pris skulle höjas bara för att stenhuggeriet inte vill betala för bilden.

Jag skulle begära det jag tycker bilden är värd i det här sammanhanget. Om någon vill använda den på en gravsten skulle jag se det som något fint och inte i första hand fundera på hur jag skulle kunna tjäna så mycket pengar som möjligt på bilden.

Håller med om tanken.

Samtidigt, begravningsentreprenörer, jurister etc får ju tjäna pengar på samma "ärende".
 
Du kan begära det pris kunden är beredd att betala. Jag förstår inte riktigt varför kundens pris skulle höjas bara för att stenhuggeriet inte vill betala för bilden.

Jag skulle begära det jag tycker bilden är värd i det här sammanhanget. Om någon vill använda den på en gravsten skulle jag se det som något fint och inte i första hand fundera på hur jag skulle kunna tjäna så mycket pengar som möjligt på bilden.

Tack för dina synpunkter.
Ev prishöjning för att stenhuggeriet inte vill ha bilden är inte aktuellt.
Kanske tänkte jag fel där.

Jag känner inte är inte så att jag bra tänker på att jag ska tjäna så mycket som möjligt, men jag tycker att en skälig ersättning är rimlig.
Vill inte utnyttja någon som har mist en anhörig.
Vad tycker du är en rimlig ersättning?
Jag har sålt några canvastavlor och fått 1000 kr.
SFR:s prislista skulle val bilden kosta 4-5000.
Bilden ser ut så här:
https://www.flickr.com/photos/148700689@N08/31006687640/in/album-72157675976111210/

Jag har en svartvit variant som jag tycker är ännu bättre
 
Håller med om tanken.

Samtidigt, begravningsentreprenörer, jurister etc får ju tjäna pengar på samma "ärende".

Har aldrig tänkt tanken att en bild skulle kunna hamna på en gravsten.
Har skickat ett svar till personen som frågat och bett att han ska ge ett förslag vad han kan betala.
 
Samtidigt, begravningsentreprenörer, jurister etc får ju tjäna pengar på samma "ärende".
Ja, de tar rätt bra betalt.

Jag föreslår att TS tar ungefär lika mycket betalt som om det hade varit fråga om en tavla för att hänga på väggen hos kunden. En gravsten är inte alls lika publik som t.ex. en reklamaffisch (för vilken jag tror att det går att ta rätt bra betalt).

Det är åtminstone ett utgångsbud. Om inte kunden redan har föreslagit ett pris så är det ju svårt att veta hur priskänslig denne är.
 
Ja, de tar rätt bra betalt.

Jag föreslår att TS tar ungefär lika mycket betalt som om det hade varit fråga om en tavla för att hänga på väggen hos kunden. En gravsten är inte alls lika publik som t.ex. en reklamaffisch (för vilken jag tror att det går att ta rätt bra betalt).

Det är åtminstone ett utgångsbud. Om inte kunden redan har föreslagit ett pris så är det ju svårt att veta hur priskänslig denne är.

Vi har enats om ett pris om 1000 kr.
Inget att diskutera eftersom han hade läst denna tråd, där jag skrivit att jag tycker det var rimligt.
Finns inte så mycket mer att tillägga om inte någon har några frågor.
 
Du kanske skall begära att ditt namn som fotograf skall finnas med på gravstenen.......

Inte helt galet egentligen. Om någon har en dikt i en dödsruna så skriver man väl dit poetens namn. Och hade man valt att ha en dikt på en gravsten skulle man nog också ha poetens namn där. Så varför inte en fotografs namn. Bilden i fråga är ju nästan poetisk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.