Annons

Pris för 28 f/1.4D och var sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Funderar på om jag ska sälja mitt 28 1.4D med originalmotljusskyddet HK-7 (och ett gummimotljusskydd med gänga). Glasen är som nya och har ett tunt B+W UV-filter med coating på.
Kan tillägga att det är ett av de skarpa exemplaren (då en del av tillverkningsserien var behäftad med problem).

Objektivet ser nytt ut i sig förutom att MA/AM-ringen har spruckit och sedan lagats av mig (lite loctite håller ihop ringen). Kanske är värt att fixa AM/MA-ringen för försäljningens skull, men egentligen inget som har praktisk påverkan.

Priserna på Ebay spänner från 11-40 tusen och det känns dumt att sälja det i Sverige med tanke på begagnatpriserna här. Finns det en bättre arena än Ebay som ni testat för lite mer exklusiva objektiv med smalare grupp av köpare?

36888437760_278bff5321_o.jpg
 
Senast ändrad:
Priserna på ebay får nog ses som rena fantasipriser som härstammar från tiden innan det nya AF-S 28/1,4 E ED fanns (eller 24/1,4 för den delen). Tidigare var det den enda ljusstarka vidvinkeln för NIkon, och då fanns det folk som var villiga att betala löjliga summor för det, men så är det knappast längre.
 
Priserna på ebay får nog ses som rena fantasipriser som härstammar från tiden innan det nya AF-S 28/1,4 E ED fanns (eller 24/1,4 för den delen). Tidigare var det den enda ljusstarka vidvinkeln för NIkon, och då fanns det folk som var villiga att betala löjliga summor för det, men så är det knappast längre.

Känner du till något bra ställe att sälja den på förutom Ebay? Tror inte det är någon idé att sälja på blocket.

Slutar nog med att jag har kvar den - har ju inte sett något som jag tycker klår den ännu.
 
Här på FS är väl ett så bra ställe som något att annonsera ut den, men räkna inte med att få några fantasisummor för den :)
 
Testa att lägga upp den här för 13K då och se om du får napp - det kostar ju inget :)

Får lägga upp för 15k och hoppas att ingen ser tråden 😜. Nä men ska ta en funderare om det är aktuellt att sälja överhuvudtaget. Ska ev ge en kompis första chansen på den om jag kommer fram till att den ska säljas också.
 
Priserna på Ebay spänner från 11-40 tusen och det känns dumt att sälja det i Sverige med tanke på begagnatpriserna här. Finns det en bättre arena än Ebay som ni testat för lite mer exklusiva objektiv med smalare grupp av köpare?
Har du tittat på begärda priser eller på avslutade affärer? De förra är rätt så ointressanta om man vill bilda sig en uppfattning om marknadsvärdet.
 
Man får ju sätta ut den där det finns samlare då jag tror det är mer sannolikt att någon betalar dyrt för dess samlarvärde än ebart dess optiska prestanda då det kommit efterföljare. Jag inbillar mig att FS aldrig är fel men att det här finns mer de som ffa är intresserade av hur något presterar för faktisk fotografering för användning och oddsen att få ut mer för samlarvärdet ovanpå det är lägre men jag kan ha fel.
 
Ebay verkar ligga från 10200+moms för en med trasig ma/am mekanisk till ca 18+moms så finns bra spann ändå (för sålda). Det är utan motljusskyddet som går på ca 1100 kr och filter.

Cirka 14 - 23 tsek beroende på skick då på ebay.

Vad gäller optiska prestandan tvivlar jag på att e är bättre om man ser till bakgrundsoskärpa och ev motljusegenskaper (ska kika lite ikväll). Skärpan kanske är marginellt bättre men d varianten är sjukt skärp på 1.4 😊
 
Ebay verkar ligga från 10200+moms för en med trasig ma/am mekanisk till ca 18+moms så finns bra spann ändå (för sålda). Det är utan motljusskyddet som går på ca 1100 kr och filter.

Cirka 14 - 23 tsek beroende på skick då på ebay.
Är det priser som du har sett på avslutade försäljningar? Som jag påpekade förut så säger inte begärda priser speciellt mycket. Man har ju ingen aning om någon vill köpa till det begärda priset förrän affären är avslutad.
 
Du måste betala moms på saker som kostar merän 300 kr då det inte finns till salu inom eu.

Var inte poängen att undersöka vad man kunde få ut? Att tullen här vill inkassera diverse skatter och avgifter om du själv köper att objektiv från USA säger inte så mycket om betalningsvilja i t ex USA.
 
Är det priser som du har sett på avslutade försäljningar? Som jag påpekade förut så säger inte begärda priser speciellt mycket. Man har ju ingen aning om någon vill köpa till det begärda priset förrän affären är avslutad.

Ja - enbart avslutade försäljningar i andra kommentaren.
 
Var inte poängen att undersöka vad man kunde få ut? Att tullen här vill inkassera diverse skatter och avgifter om du själv köper att objektiv från USA säger inte så mycket om betalningsvilja i t ex USA.

Menar att om man i Sverige vill köpa objektivet så kostar det så mycket med tanke på momsen som tillkommer. Vet inte vad lägsta momssatsen i EU är, men det kanske är ett riktmärke för den europeiska marknaden (USA etc. priser + lägsta momsen i EU).
 
Ja - enbart avslutade försäljningar i andra kommentaren.
Min erfarenhet av ebay vs. Tradera är att begärda priser är i allmänhet högre på ebay, och i de få fall jag har jämfört slutförda affärer så är ebay även där dyrare. Det lutar i så fall åt att det bästa är att saluföra sitt objekt på ebay, men frågan återstår då hur lång tid det tar att få en köpare på kroken.
 
Menar att om man i Sverige vill köpa objektivet så kostar det så mycket med tanke på momsen som tillkommer. Vet inte vad lägsta momssatsen i EU är, men det kanske är ett riktmärke för den europeiska marknaden (USA etc. priser + lägsta momsen i EU).

Jag tror att det är vanskligt att jämföra olika marknader på det viset. De flesta som agerar på ebay/USA befinner sig i USA och det är en helt annan kundkrets än folk i Sverige som kan vara intresserade av ditt objektiv.
 
För att summera utifall någon söker i framtiden såldes den med fastpris på Tradera för 13500. Ok pris eftersom A/AM-ringen var lagad av mig.

Nu är väl problemet att det vidaste objektivet jag har är 58 mm :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.