Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris bilder till bildkollage i tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

benkar

Aktiv medlem
Here we go again....

En tidning som hittat bilder på mitt webbgalleri, vill använda ett 20-tal bilder i ett bildkollage, så jag gissar att bilderna blir rätt så små i tryck, spridda på ett uppslag eller så, samt är 1-gångspublicering.

Svensk tidning med relativt begränsad upplaga.

Tittat lite på http://www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf

Med tanke på att jag inte jobbar/lever på foto, och att det i grund och botten är bilder för mitt egna nöja åka runt fota på fritiden, så känns prisbilden ligga i överkant. (För mig som inte lever på foto)

Har väl några timmars jobb med att leta fram bilderna i större originalstorlek.

Vad kan vara rimligt, 5.000 kr? Hellre 5.000 kr än inget alls tänkte jag...

/B
 
Om du lever på foto eller inte spelar inte så stor roll om man levererar ett fullt professionellt material.

Priser är en svår sak och prissättningen är fri och betalningsförmåga olika. Prisguiderna har till syfte att vägleda yrkesfotografer så att inte priserna faller för mycket. Men även yrkesfotografer är flexibla i sin prissättning beroende på medium och sammanhang. De kan dock inte gå ner lika lågt som en amatör pga att de måste kunna ta ut lön.

Det låter inte som en resursstark tidning på din beskrivning. Jag vet att DN betalt 5.000 för hela resereportage....

Det vanligaste i tidningsbanschen är att mam betalar per sida och inte per bild eftersom tidningarnas budgetar slås ut per sida.

Jag tycker att du ska gå fram försiktigt och höra dig för vad de brukar betala. Är de lite osäkra kan du ju hänvisa till prislistan och säga att du spontant tycker att 5000 skulle vara en lämplig summa.
 
Tack för ditt svar Magnus :)

Får fundera lite, men dina åsikter/funderingar låter rimliga.

Handlar om bilder i hyfsat/riktigt bra kvalité, på objekt som väldigt få/nästan ingen yrkesfotograf eller bildbyrå har i sitt/sina bildarkiv, men samtidigt bilder som uppenbarligen är intressanta för tidningens målgrupp.

/B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.