Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prioriteringshjälp ang 5d mk II-tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har nu beställt min efterlängtade kamera 5D mark II som ska komma om några dagar. Men nu ska jag handla lite saker till den, men med tanke på att den inte var allt för billig så har jag en budget just nu på 7000:-.

Dessa saker har jag till kameran:

4 gb minneskort (vet att jag måste komplettera)
Canon 50mm 1,8
Canon 70-200 4L IS
Olika väskor

Saker som jag ska köpa, men vet inte vad jag ska prioritera först:

Batterigrepp (tycker det är underbart)
Stativ med kulled
Minneskort
Canon 50mm 1,4
Canon 17-40 4L
Något prisvärt macro objektiv.

Men som sagt kan jag bara lägga 7000 på kamera saker, så vilka utav dessa saker tycker och tror ni att jag kommer få stört användning av?

Roligt med lite tips och idéer.

MVH Christian
 
Batterigrepp (tycker det är underbart)
Påverkar inte bilden men om du gillar det så...
Dom nya batterierna räcker väldigt länge så köp det inte för batterikapacitetens skull.

Stativ med kulled
Beror på vad du vill fota

Minneskort
Ja, 4 GB räcker inte långt på den kameran

Canon 50mm 1,4
Bra men du kan använda ditt 1,8 så länge

Canon 17-40 4L
Testa det först, jag sålde mitt då jag inte tyckte det presterade på FF. Den sämsta L glugg jag provat.

Något prisvärt macro objektiv.
Köp något i 100 mm klassen så får du en bra porträttglugg samtidigt.

Ser ut som du behöver minneskort och ett vidvinkligare objektiv i första hand. Skulle rekommendera något i 24-70 klassen och om originalet är för dyrt att titta på Tamron 28-75 eller Sigma 24-70 i stället för 17-40. Tänk på att 24 mm på FF motsvarar 16 mm på 1,6 crop och att 17-40 blir kraftig vidvinkel som motsvarar 11-25 mm på en cropkamera.
 
Batterigrepp (tycker det är underbart)
Påverkar inte bilden men om du gillar det så...
Dom nya batterierna räcker väldigt länge så köp det inte för batterikapacitetens skull.

Stativ med kulled
Beror på vad du vill fota

Minneskort
Ja, 4 GB räcker inte långt på den kameran

Canon 50mm 1,4
Bra men du kan använda ditt 1,8 så länge

Canon 17-40 4L
Testa det först, jag sålde mitt då jag inte tyckte det presterade på FF. Den sämsta L glugg jag provat.

Något prisvärt macro objektiv.
Köp något i 100 mm klassen så får du en bra porträttglugg samtidigt.

Ser ut som du behöver minneskort och ett vidvinkligare objektiv i första hand. Skulle rekommendera något i 24-70 klassen och om originalet är för dyrt att titta på Tamron 28-75 eller Sigma 24-70 i stället för 17-40. Tänk på att 24 mm på FF motsvarar 16 mm på 1,6 crop och att 17-40 blir kraftig vidvinkel som motsvarar 11-25 mm på en cropkamera.

Håller på och pluggar foto på folkhögskolan så ett stativ kan nog vara bra. Mitt nuvarande är billig skit från hama.

Detta objektivet fått ganska bra omdömme, sen funderar jag på ett billigare stativ funderar på detta.

Manfrotto 055 XB + kulled 488RC2

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di funkar det bra till 5d mark II?

Vad tror ni om den kombinationen till att börja med + ett par 8 gb kort?



MVH Christian
 
Håller på och pluggar foto på folkhögskolan så ett stativ kan nog vara bra. Mitt nuvarande är billig skit från hama.

Detta objektivet fått ganska bra omdömme, sen funderar jag på ett billigare stativ funderar på detta.

Manfrotto 055 XB + kulled 488RC2

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di funkar det bra till 5d mark II?

Vad tror ni om den kombinationen till att börja med + ett par 8 gb kort?



MVH Christian

Jag har testat Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di på en 5D och var mycket missnöjd med resultatet... Den enda zoomen som fallit mig i smaken är Carl Zeiss Vario-Sonnar 1:3.5-4.5/24-85 T* hittar du ett sådant kan du skatta dig lycklig! Men även Canon 24-105 IS är ett ganska så hyggligt objektiv om du står ut med vinjettering, distorsion och dålig kantskärpa i vidvinkellägena dvs.
//Chasid
 
Jag har testat Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di på en 5D och var mycket missnöjd med resultatet... Den enda zoomen som fallit mig i smaken är Carl Zeiss Vario-Sonnar 1:3.5-4.5/24-85 T* hittar du ett sådant kan du skatta dig lycklig! Men även Canon 24-105 IS är ett ganska så hyggligt objektiv om du står ut med vinjettering, distorsion och dålig kantskärpa i vidvinkellägena dvs.
//Chasid

Jo jag tror säkert att de finns mycket bättre objektiv, men undrar om det är ett budgetval?

Så klart att man inte kan få ut max av kameran, men kanske är det bättre än ingen normalzoom alls. Kostar ju bara 4k.


mvh Christian
 
Jo jag tror säkert att de finns mycket bättre objektiv, men undrar om det är ett budgetval?

Så klart att man inte kan få ut max av kameran, men kanske är det bättre än ingen normalzoom alls. Kostar ju bara 4k.


mvh Christian

Ett bra budgetval till EOS 5D är Canon EF 1:3.5-4.5/24-85 USM (den grå varianten) det går att hitta objektivet begagnat för runt 2000 kr! Men ska du skaffa en EOS 5D Mark II så tycker inte jag att du ska snåla på optiken, då tycker jag att det är bättre att du köper en billigare kamera och satsar på bra optik istället!
//Chasid
 
Tycker du ska hitta något som täcker från vidvinkel upp till 50mm. Själv har jag ett 17-40/4L till min 5D (ej markII). Tycker det är bra. Nu kanske är markII mer kräsen eller så är det som vanligt att Canons objektiv varierar en hel del när det gäller kvalitet. Ett förslag är att köpa ett begagnat här på FS. I bästa fall så kan du åka till säljaren och testa det. Skulle du inte gilla det efter ett tag, så kan du sälja det igen och få de mesta av pengarna tillbaka. Ett förslag som gäller om du vill hitta ett zoom någonstans i området 24-105mm. Gillar du inte prestandan så kan du sälja det igen och få tillbaka de pengar du gav.

/Gunnar
 
Jag tycker också att mitt 17-40L funkar jättebra på min 5D Mk II. Ok, lite luddig i kanterna vet vi att den är om man inte bländar ner några steg, men det är ju ofta priset för att ha en supervidvinkel. Har också hört att Tamron 28-75 är topp på kroppad kamera, men inte alls lika kul på fullformat så jag skulle nog fundera lite innan.
 
Stativ behöver du först när du vill ha långa slutartider eller det är för mörkt för att kunna få korta slutartider. På din 5D markII kan du skruva upp ISO ganska rejält utan att få allt för störande brus. Själv var jag en sväng i Norrköping och fotograferade på kvällen då det var mulet. Skruvade upp ISOt till 800 utan att få störande brus (vissa bilder såg det inte) och då har jag bara 5D (ej markII).

Tror att du kan klara dig rätt långt utan stativ. Stativ säljs då och då här på FS när ägare vill gå vidare till t ex kolfiberstativ för viktens skull. Då kan du komma över t ex Manfrotto 055 till ett bra pris.

/Gunnar
 
Stativ behöver du först när du vill ha långa slutartider eller det är för mörkt för att kunna få korta slutartider. På din 5D markII kan du skruva upp ISO ganska rejält utan att få allt för störande brus. Själv var jag en sväng i Norrköping och fotograferade på kvällen då det var mulet. Skruvade upp ISOt till 800 utan att få störande brus (vissa bilder såg det inte) och då har jag bara 5D (ej markII).

Tror att du kan klara dig rätt långt utan stativ. Stativ säljs då och då här på FS när ägare vill gå vidare till t ex kolfiberstativ för viktens skull. Då kan du komma över t ex Manfrotto 055 till ett bra pris.

/Gunnar

Okay då vet jag... Kan använda mitt billiga skit Hama stativ om jag ska ta kort på en och annan solnedgång.

Då är det bara att spara nu då till ett 17-40 :)


mvh Christian
 
Det finns ju ett antal begagnade EF 17-40mm här på fotosidan.
Det verkar som om flertalet ligger under 6000:- samt några för 6500:-
Själv har jag ett som jag köpte för 6000:- och är väldigt nöjd med det,men jag kör ju inte fullformat.
 
Det finns ju ett antal begagnade EF 17-40mm här på fotosidan.
Det verkar som om flertalet ligger under 6000:- samt några för 6500:-
Själv har jag ett som jag köpte för 6000:- och är väldigt nöjd med det,men jag kör ju inte fullformat.

Hittat butiker i europa som säljer det för 600 euro så de blir nog där ifrån..
 
Ja det stämmer, jag kollade just på E-bay (UK) och där fanns det för c:a 520 pund inklusive frakt, vilket ju blir ungefär 6300:- med dagens kurs....
 
Räcker till nästan 300 bilder, så det beror ju på hur man brukar fota. Själv är det sällan jag fotar mer än så innan jag har möjlighet att tömma kortet.

Beror ju på vad man gör och behöver, själv fotar jag ofta 2000+ bilder på ett jobb. Minneskort är billigt numera så det är bara att köpa så det räcker med marginal.
 
Jag har nu beställt min efterlängtade kamera 5D mark II som ska komma om några dagar. Men nu ska jag handla lite saker till den, men med tanke på att den inte var allt för billig så har jag en budget just nu på 7000:-.

Saker som jag ska köpa, men vet inte vad jag ska prioritera först:

Batterigrepp (tycker det är underbart)
Stativ med kulled
Minneskort
Canon 50mm 1,4
Canon 17-40 4L
Något prisvärt macro objektiv.
MVH Christian

Du har ju skaffat en riktigt bra kamera så låt mig föreslå att du köper en eller att par kvalitetsgrejor hellre än flera mediokra (man kan alltid komplettera när man verkligen vet vad som saknas).

Eftersom du håller på med "nattfotografering" känns ett bra stativ och en bra kulled som en förutsättning, prio 1 alltså.

Till landskaps- och naturfoto behöver man en vidvinkel, runt 24-28mm är praktiskt så mitt förslag är att du försöker få tag i en begagnad 28-70/2,8L eller ett fast TS-E 24/3,5L vilket jag har sett några nyligen (på fotosidan och blocket) i närheten av din budget.
Mitt förslag blir TS-E 24/3,5L eller om du redan bestämt dig 17-40/4L som prio 2.

Ett macroobjektiv blir prio 3 från mig, 50/2,5 om du vill ha ett allroundobjektiv som passar bra ihop med ovanstående förslag (24/50/70-200).

Kanske lite marigt att få alla 3 för 7000, snarare 10-12kkr, sorry...

/Tommy
 
Räcker till nästan 300 bilder, så det beror ju på hur man brukar fota. Själv är det sällan jag fotar mer än så innan jag har möjlighet att tömma kortet.

På min MkII krävs det ett kort på 8 GB för att få knappt 300 bilder. Med JPEG eller sRAW kanske man får in 300, men det är nog inte förstavalen av format för de flesta.

Annars har jag bara ett råd när det gäller vad som ska köpas. Vänta med att skaffa stativ med kulled tills du testat kameran. Det kan ju vara så att du tycker filmfunktionen är kalas, och då vill du nog hellre ha ett utan kulled.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.