Annons

Prioritera exponeringsvariabler

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
En teknik och prioriteringsfråga.

Ljuset räcker aldrig till för att ställa samtliga parametrar optimalt och måste därmed prioritera. Vilka prioriterar ni mest?

Exempel: Jag behöver F8 för maximal skärpa, 1/2000s för att frysa snabbt djur/sport, och jag vill helst inte gå över ISO800. Ljuset räcker bara till exempelvis F8, 1/1000s och ISO 3200. Eller F 6,3, 1/1000s och ISO 1600.

Max bländare trots skärpeförlust? eller längre slutartid med lite rörelseoskärpa? eller hög ISO med mer brus och sämre DR?

Har ni några riktvärden eller tankar kring detta?

P ;-)

Om jag får vara lite spydig, så är ju lösningen att du sätter kameran i läge P och auto- ISO, så behöver du inte fundera ;-)

Den faktor du glömmer att berätta för oss är, vad är det du ska fotografera!
Det är helt avgörande för ditt val. Även, vad ska bilden användas till. Vad klarar utrustningen av. Hur ska den visas, medium, sprintkvalitet, storlek mm.....

Om jag får vara lite spydig, så är ju lösningen att du sätter kameran i läge P och auto- ISO, så behöver du inte fundera ;-)

Den faktor du glömmer att berätta för oss är, vad är det du ska fotografera!
Det är helt avgörande för ditt val. Även, vad ska bilden användas till. Vad klarar utrustningen av. Hur ska den visas, medium, sprintkvalitet, storlek mm.....

Som jag skrev handlar det om att frysa snabba djur och optimal slutartid är 1/2000 s. Max ISO 800 utan brus i min kamera. Mitt objektiv bör dessutom bländas ner till f8 för att bli skapligt skarpt. Ljuset ligger normalt flera steg från att detta skall kunna väljas så jag måste offra något.

P läget i kameran är väl det absolut sämsta jag kan välja? Hur tänkte du där? Då kommer kameran till 99% välja fel. Jag kan iofs köpa en d5 och nikons nya 800 mm men tyvärr har jag inte dessa pengar.

Jag får kanske omformulera frågan. Vad offrar ni helst? Rörelseoskärpa, linsoskärpa eller brus. Jag för är inte ute efter ett facit utan hur ni tänker när ni prioriterar.

Jag hade öppnat upp bländaren! Skit i "maxskärpa". Skärpa/ upplösning försvinner med ökat iso.
Dessutom är det skärpa du är ute efter så är ju snabba motiv sämsta tänkbara scenariot.

1. Öppna bländaren till det värde jag tycker är acceptabelt, kör ofta helt eller nästan öppet så för min del tar det ofta "stopp" ändå. Men igen, till det värde du tycker är acceptabelt.

2. Högre ISO

3. Öppna bländaren lite mer än vad jag själv tycker är ok.

4. Länge tid.

För min del är det jag hakar upp mig MEST på:
1. Skakingsoskärpa
2. Rörelseoskärpa (om det inte tillför bilden ngt)
3. Linsoskärpa över min "ok"-nivå
4. ISO-brus (även här till en viss gräns naturligtvis men generellt)

Jag har nyss fotat mina döttrars fotbollsträning inomhus.
ISO 6400 stod inställd när jag började. Största bländare f/2.8 kör jag nästan alltid på. Slutartiden 1/1000 s.

Efter ett tag ställde jag om ISO till 3200 (när jag upptäckte att jag körde på kamerans max ISO, vilket var tvunget förra helgen i en mörkare hall).

Blir det brusigt? Ja som tusan, men det blir bilder. Bifogade bilder är "direkt ur kameran", bara lite beskuret.

Petter ...

Bilagor

• IMG_4296.JPG
    IMG_4296.JPG
    199.9 KB · Visningar: 75
  • IMG_4396.JPG
    IMG_4396.JPG
    269.5 KB · Visningar: 55
Senast ändrad:
Jag fotar väldigt mycket "i mörker", så här brukar jag resonera:

1. Fundera ut vilken exponeringstid som du tycker är ok. Ibland vill man vara lite mer safe, ibland går det bra att chansa med en något längre tid. Får du inte till skakningsoskärpan så blir det aldrig bra i slutändan. Här är du ju redan klar, 1/2000s är det som gäller.
2. Hur känsligt är motivet för skärpedjup? Kan en för stor bländare resultera i att delar av motivet hamnar utanför skärpeplanet? Om inte, öppna upp bländaren. Det känns som att f/8 är rätt litet, nog borde ett skapligt objektiv kunna köras på f/5.6 utan att det blir alldeles för soft?
3. Vilken ISO behöver du nu ha för att uppnå ovanstående? Bara att blunda för brusmonstret och ratta in "rätt" ISO. Brus är mer lätthanterligt än oskärpa pga 1 eller 2. För min del får ISO gärna hamna på 3200-6400 bara resten blir bra.

Baserat på ovanstående så borde ju P-läge med autoiso vara optimalt. Jag tycker dock själv att det känns bäst att köra bländarförval och ratta blädare och ISO så att tiden blir lagom.

Tri-X

Ursäkta en gammal man men har vi inte blivit både bortskämda och rädda för "brusmonstret"? När jag körde film och det var mörkt fick man ta en 400 asa/iso film och kanske pressa den ett steg. Klart det blev kornigt (brusigt) men det bidrog på nåt sätt till bilden, blev en del av "konstverket". Att tro att vi alltid skall få tekniskt perfekta bilder oavsett situation leder lite bort från konsten att fotografera och in inden ingenjörsmässiga perfektionen

Varför inte bara ställa in den bländare och tid du vll ha för att frysa och ge tillräcklig skärpa, och låta autoiso sköta resten. Blir iso för högt öppna i första hand bländaren, som någon skrev så försvinner maxskärpan lätt i brus i vilket fall, och är det mer än ett par meter till moltivet kommer atmosfären ofta att ställa till problem, speciellt på tider då djur är aktiva. P* läge med dragning åt kortare tider borde också funka ganska bra.

Max bländare trots skärpeförlust? eller längre slutartid med lite rörelseoskärpa? eller hög ISO med mer brus och sämre DR?

Om jag rör mig på höga ISO då skulle jag absolut öppna upp bländaren. Nu vet jag inte vad du har för glugg men för de allra flesta objektiv är väl t ex skillnaden i skärpa mellan f4 och f8 relativt liten men skillnaden mellan ISO 800 och 3200 är på de flesta kameror rätt så påtaglig. Det man väl får se upp med är om skärpedjupet blir för kort.

När bländaren är "maxad" så skulle jag justera ISO, lite brus har ingen dött av! :)

Att tumma på slutartiden brukar sällan fungera om man fotar t ex sport eller snabba djur tycker jag.

Om jag rör mig på höga ISO då skulle jag absolut öppna upp bländaren. Nu vet jag inte vad du har för glugg men för de allra flesta objektiv är väl t ex skillnaden i skärpa mellan f4 och f8 relativt liten men skillnaden mellan ISO 800 och 3200 är på de flesta kameror rätt så påtaglig. Det man väl får se upp med är om skärpedjupet blir för kort.

När bländaren är "maxad" så skulle jag justera ISO, lite brus har ingen dött av! :)

Att tumma på slutartiden brukar sällan fungera om man fotar t ex sport eller snabba djur tycker jag.

Min största bländare är 6,3 men jag får märkbart bättre skärpa på F8. Men jag kan då ofta behöva ISO 3200 eller mer alternativt sänka slutartiden till under 1/1000s. Jag är inte rädd för brus i sportbilder eller gatufotostil men djur och natur vill jag ha brusfritt om det inte är någon alldeles speciell händelse i bilden som tar över uppmärksamheten.

Jag har iofs ytterligare en variabel att spela med och det är att zooma ut från 600 till 500 eller 450 vilket också ger mig mer skärpa och möjligen F5,6. Kommer jag tillräckligt nära djuren så är ju detta självklart val men annars måste jag beskära ytterligare.

Framtida lösningar för mig är nytt hus som klarar högre ISO och bättre optik med bra skärpa på F5,6. Tills dess försöker jag optimera de parametrar jag har att spela med. Skall bli spännande att se om Nikon D500 klarar mycket bättre brus i verkligheten. Tänk att få köra brusfritt på ISO 12800 :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar