Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

printerval storlek vs kvalite

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter en bläckstråleskrivare. Skall huvudsakligen använda den till A4-utskrifter men vill även kunna välja A3+ och nån enstaka gång A2,
Kan nåm förklara varför det inte tycks finnas några A3/A2skrivare med variabel utskriftskvalite med DPI för A4-utskrifter motsvarande A4-skrivarna.

Som det nu tycks vara måste man välja mellan en A4-skrivare och lämna resten till labb eller också en större skrivare med kass kvalite på A4

MVH
Björn Gustafsson

nalleg skrev:
Som det nu tycks vara måste man välja mellan en A4-skrivare och lämna resten till labb eller också en större skrivare med kass kvalite på A4
Nu undrar jag hur du har läst specarna. Ta en Epson 3800/4800, du kan arbeta exakt på samma sätt i A4 som i A2. Kvaliteten på utskrifterna med dessa skrivare är minst lika bra som om du har en A4-skrivare.

Stefan

Hej!
Exempel: EPSON 3800 DPI max 2800*1440 Dpi variable sized droplet vs Canon Pixma Pro9000
DPI max 4800*2400. Skrivarna jämförs i senaste Proffsfoto. " det är förvånande att att Epson-skrivaren överlag faktiskt har i princip lika stor färgrymd"

Är det variabel DPI beroende på utskriftsformat eller hur hänger det ihop

MVH
Björn G

Hek!

Jag förstår att DPI tydligen inte har ett skvatt att göra med kvalitén på utskriften. Men varför redovisas det då i specarna och finns det bättre jämförande mått för bläckstråleskrivare,

MVH
Björn G

nalleg skrev:
Hek!

Jag förstår att DPI tydligen inte har ett skvatt att göra med kvalitén på utskriften. Men varför redovisas det då i specarna och finns det bättre jämförande mått för bläckstråleskrivare,

MVH
Björn G
Nja, det är ju inte riktigt sant att skrivarens dpi, alltså hur många punkter per tum den kan skriva ut inte spelar någon roll. Ett högre dpi ger ju ett mindre raster som då inte syns. Vad jag menade var att storleken på skrivaren, om den kan skriva ut i A2, A3 eller A4, det påverkar inte kvaliteten.

Ett bättre mått på skrivarens upplösning är i och för sig droppstorleken, som oftast mäts i picoliter. Det visar tydligare hur stor som rasterpunkten är.

Stefan

nalleg skrev:
Hej!
Exempel: EPSON 3800 DPI max 2800*1440 Dpi variable sized droplet vs Canon Pixma Pro9000
DPI max 4800*2400. Skrivarna jämförs i senaste Proffsfoto. " det är förvånande att att Epson-skrivaren överlag faktiskt har i princip lika stor färgrymd"

Är det variabel DPI beroende på utskriftsformat eller hur hänger det ihop

MVH
Björn G

Det är väldigt liten skillnad mellan att skriva ut i 1440 dpi jämfört med 2880 dpi på en Epson 3800/4800. Skillnaden är i stort sett osynlig förutom i vissa speciella situationer, så jag skulle bli förvånad om du kan se någon större skillnad på en Canonskrivare med 4800 dpi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar