Annons

Prick i sökarn 5DII, mycket irriterande

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Om jag tittar i sökaren på min 5DMkII så har det dykt upp en liten svart prick i mitten nära nederkanten. Återfinns bara i sökaren, inte på bilder.

Har en liten blåsbälg från Hama så jag började med den på spegel och mattskiva. Pricken var kvar. I samma kit fanns också en liten borste så då borstade jag med den. Pricken kvar :-(

Det finns också en liten flaska med rengöringsvätska i kitet. Verkar som det är dags för den. Frågan är bara var pricken är rent fysiskt. Det där med ljusstrålar och prisma tycker jag är komplicerat. Antag att den sitter på mattskivan. Ska jag då koncentrera mig på den del som sitter "närmast ögat" eller "närmast objektivet". Samma fråga om spegeln, ska jag koncentrera mig på området längst ner eller längst upp? (givet alltså att pricken i sökaren syns längst ner i mitten).

Eller andra förslag, kan det ha kommit in något UNDER mattskivan, så att det är bättre att ta bort den och borsta ovansidan?

Tacksam för tips.
 
Om jag tittar i sökaren på min 5DMkII så har det dykt upp en liten svart prick i mitten nära nederkanten. Återfinns bara i sökaren, inte på bilder.

Har en liten blåsbälg från Hama så jag började med den på spegel och mattskiva. Pricken var kvar. I samma kit fanns också en liten borste så då borstade jag med den. Pricken kvar :-(

Det finns också en liten flaska med rengöringsvätska i kitet. Verkar som det är dags för den. Frågan är bara var pricken är rent fysiskt. Det där med ljusstrålar och prisma tycker jag är komplicerat. Antag att den sitter på mattskivan. Ska jag då koncentrera mig på den del som sitter "närmast ögat" eller "närmast objektivet". Samma fråga om spegeln, ska jag koncentrera mig på området längst ner eller längst upp? (givet alltså att pricken i sökaren syns längst ner i mitten).

Eller andra förslag, kan det ha kommit in något UNDER mattskivan, så att det är bättre att ta bort den och borsta ovansidan?

Tacksam för tips.
Du förstör nog mer än vad du gör nytta. Låt bli att pilla på spegeln. Har dessutom själv lyckats repa mattskivan med pensel. Förmodligen sitter dammet ovanpå mattskivan, d.v.s. ta loss och blås bort.

Finns guide för gamla 5D http://www.ascent-design.com/photo/Clean5D/
 
Skit som syns i sökaren sitter på mattskivan. Är skiten skarp så sitter den på ovansidan av mattskivan, alltså den som du inte kommer åt utan att ta bort den. Är skiten oskarp så sitter den på undersidan och kan förhoppningsvis blåsas bort ganska enkelt.

Skit på spegeln är lååååångt utanför något som är i fokus och kommer inte att synas i sökaren. Samma sak med skit i objektivet eller i sökarokularets optik.

Visar det sig att skiten sitter på ovansidan av mattskivan så tar man helt sonika ut denna, vilket inte är svårt. Ha på dig gummihandskar bara, och var försiktig så att du inte repar den matta sidan. En pincett med tejp, gummislang eller krympslang på spetsarna kan underlätta men är inte nödvändigt.
 
Tack Peter och Martin. Eftersom det är skarpt sitter det säkert på ovansidan. Får ta ut mattskivan och blåsa lite helt enkelt. TY!
 
Hej som föredetta Canon ägare (5D), som hade ganska lätt att få skitig sökare, så har ja en hel del info här.

Ofta var det inte bakom mattskivan prickarna satt utan ovanför nästa skiva SI-plate. Denna får man loss genom att först ta ur mattskivan ur kameran och lossa de två små skruvarna i toppen precis där mattskivan snäpps fast. Ta ur det lilla spegelstoppet, med pincet. Sedan lyfter man "fjädern" som håller skivorna lite så kommer även SI-skivan. Var mycket försiktig för lite smuts på denna skiva syns VÄL. Blås med en rocket-blower i området och upp emot prismat. Montera ihop och vipps rent.

Detta fick man göra en gång i halvåret på 5D mk I om man ville ha ren sökare och var ute i fält en del.

P.S. Nikon kameror har inga sådana problem ;-)
 
Tack för extra info, får hoppas du har fel :) och att det sitter under mattskivan. Nytt ludd har dykt upp dessutom. Fixerade en adapter med lite klämvänlig gaffatejp eftersom Nikonfattningen var så sladdrig på det objektiv jag använde. Kan nästan skylla på Nikon alltså ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.