Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prestationsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag på jobbet att "fotografera"!
Porträttfoto till en vikariepool.
Jag ska stå redo med min kamera innan en informationsträff och ta foto av alla som ska ingå i poolen, en och en.

Vad ska jag tänka på? Jag är helt nybörjar, amatör och har nästan aldrig tagit porträttfoto. Jag tar med mig stativ och objektiv 50 mm 1,8 i allafall.
Bakgrund får bli den grågröna väggen som finns i sammanträdesrummet. Ljuset är inte jättebra i rummet och kommer uppifrån taket.Hur ska jag instruera personen att sitta på enklast och bästa sätt?
Alla tips är verkligen välkommna, jag börjar bli nervös att det inte ska bli bra! Kom att tänka på att här kanske jag kan få lugnande tips. Jag vet att det kan vara svårt så här via text, men...

(14 dagar kvar)

Träna hemma... :)

Finns det fönster i lokalen? Finns säkert tips om hur man tar porträtt emd fönster som ljuskälla bl. här på fs. Har tyvärr inte tid att hjälpa dig leta just nu.

Kolla in fotoskolan artiklarna här på FS...

Fotografens patentlösningar, del 1: Städa bildytan och skapa ett blickfång &
Fotografens patentlösningar, del 5: Det makalösa fönsterljuset

Från del 1 framförallt att städa bakgrunden och om du kan försök använda fönsterljus istället för lysrör eller blixt... Sen får du väl öva i 14 dagar :)

Lycka till!

Om du har tillgång till sammanträdesrummet kan du ju träna och ta självporträtt tills du hittar rätt position för var och hur bilderna ska tas sen.