Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prestationsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag på jobbet att "fotografera"!
Porträttfoto till en vikariepool.
Jag ska stå redo med min kamera innan en informationsträff och ta foto av alla som ska ingå i poolen, en och en.

Vad ska jag tänka på? Jag är helt nybörjar, amatör och har nästan aldrig tagit porträttfoto. Jag tar med mig stativ och objektiv 50 mm 1,8 i allafall.
Bakgrund får bli den grågröna väggen som finns i sammanträdesrummet. Ljuset är inte jättebra i rummet och kommer uppifrån taket.Hur ska jag instruera personen att sitta på enklast och bästa sätt?
Alla tips är verkligen välkommna, jag börjar bli nervös att det inte ska bli bra! Kom att tänka på att här kanske jag kan få lugnande tips. Jag vet att det kan vara svårt så här via text, men...

(14 dagar kvar)

Träna hemma... :)

Finns det fönster i lokalen? Finns säkert tips om hur man tar porträtt emd fönster som ljuskälla bl. här på fs. Har tyvärr inte tid att hjälpa dig leta just nu.

Kolla in fotoskolan artiklarna här på FS...

Fotografens patentlösningar, del 1: Städa bildytan och skapa ett blickfång &
Fotografens patentlösningar, del 5: Det makalösa fönsterljuset

Från del 1 framförallt att städa bakgrunden och om du kan försök använda fönsterljus istället för lysrör eller blixt... Sen får du väl öva i 14 dagar :)

Lycka till!

Om du har tillgång till sammanträdesrummet kan du ju träna och ta självporträtt tills du hittar rätt position för var och hur bilderna ska tas sen.

Om nu firman förutsätter att du skall göra ett fullgott jobb med din privata utrustning (utan maskinhyra) tycker jag att de minst skall se till att du har alla grejer du behöver. Gå o handla en blixt till jobbet.

/Mats

Okej några fler tips då :) Försök få tag på en blixt det är nog det bästa, låna eller köp.

Sätt inte modellen för nära bakgrunden (väggen) dels får du en suddigare bakgrund men du minskar även risken för fula hårda skuggor på väggen.
Blixten bör du av samma anledning slå mot taket/väggen ej rakt mot den du fotar.

När du ska ta bilden, titta i sökaren och försök se att det ser bra ut, titta efter kutiga ryggar utstående öron etc. som kan förstöra bilden.
gör en manuell vitbalansering eller tetsa vilken vitbalans som ger bäst resultat. Ta många bilder!

Ta även en titt på hudtonerna innan du skickar iväg bilden. Skulle dina objekt tex se gula eller blå ut kan du enkelt korrigera det med tex photofilter i photoshop (med motsvarande färg, alltså blått för att korrigera gult och tvärtom)

MVH Anna

Oj, vad många bra tips! Tack!
Jag tror det får bli en blixt i allafall, trots att det är för mitt arbete, jag lär ju ändå behöva en till mig själv och samtidigt skaffar jag mig erfarenhet att använda utrustningen.

"Blixten bör du slå mot taket/väggen ej rakt mot den du fotar."
Menar du att jag ska rikta den upp mot taket?

Ja precis annars blir det väldigt hårda fula skuggor bakom objektet. jag brukar rikta den nästan rakt upp lite snett åt sidan tex. :) Se till att kolla att blixhuvudet går att rotera ordentligt när du väljer blixt, såg att du har en Nikon så en SB600 hade kanske kunnat vara ngt?
Jag har testat sigmas lite billigare blixt och tyckte att den var lite svårare att få att fungera bra med kameran än Nikons egen.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sb-600

MVH Anna

Personligen tycker jag att 50mm är lite stökigt att porträttfota med. Har du tillgång till eller kan låna 85mm så är nog det en bra idé.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar