Annons

Prestanda på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Den sista tiden så har responstiden på FS gått rakt ner i slasken.
Har ni slagit i taket på databas frågor eller bandbredd.
Sitter på 8 MBit upkoppling och FS kan ta upp till 15 sekunder att börja ladda min egen profilsida.
Testat i både mozilla och IE och jämfört mot andra webbsidor som laddar lika snabbt som vanligt för att utesluta min adsl.

Innan dom nya profilerna med slumpmässiga bilder så var det sällan laddtider över 1,5 sekunder.

Menar du "Min Sida" eller "Min sida som den visas för andra"?

Är det "Min sida" så vet jag att den lider fn pga den enorma mängd visningsdata som ligger i databasen. Det där måste jag ta itu med men inte kunnat prioritera än tyvärr. Jag stoppade dock en 10-minuters cache av "Senast visad för..." etc i fredags, som hjälper vid återkommande besök.

Ikväll fick vi dock ett databaslås som drog ner systemet, så då vart det tvärstopp.

Hej Christer,

Tack för snabb respons!
Det är när jag går till både den externa sidan som andra kan se, men även då jag väljer "Din Sida" från menyvalet.

Mvh

-Andreas

De sista dagarna på fotosidan.se timear min browser ut nästan varenda länk jag klickar på. Otroligt frustrerande till exempel när man skall posta en bildkommentar. Just för att det blir två tre eller fyra likadana kommentarer gör att jag nu slutar kommentera tills prestandabiten är löst.

Berätta mer !

Det låter otroligt märkligt, händer det jämt ?

Det som diskuteras i övrigt i denna tråd är handlar ju om att ta fram en medlemsprofil är trögt. Men det prestanda problemet skall verkligen inte orsaka det du beskriver.

Har du gjort några ändringar på din pc/mac ? I ditt nätverk ?

-Thomas

Ja, jag har uppgraderade jobb VPNet.

Dock är inte det igång nu.

Jag hade samma problem i våras när jag började besöka fotosidan.se, det gjorde att jag inte var så aktiv men sen försvann problemen för att återkomma förra veckan.

När jag får en time-out kan det ibland räcka med esc/stop och sedan klicka igen.

Update:
Postade inlägget, funkade klockrent. Klickade runt bland menyerna, funkade klockrent. Sökte efter senaste bilderna som ej fått kommentar och får en time-out.

....
Får time-out när denna uppdatering skall postas

Inte för att skylla på någon annan, men det låter mer som ett lokalt problem.

Den typen av problem som du beskriver brukar snabbt rapporteras av ett antal personer om/när dom uppstår "centralt" på servern.Fotosidan har trots allt ett antal tusen trogna besökare som rapporterar avikelser.

Kedjan av burkar, programvaror som är inblandade mellan "dig" och Fotosidan är lång.

Min standardlista är på test åtgärder är

1) Stänga av (temporärt) ev. mjukvarubrandväggar.
2) Använd inte någon proxy hos din ISP
3) Anti-virus program har varit "bovar".
4) Kolla att ditt fysiska nätverk mår bra.

Kör du WLAN ?

-Thomas

Det är säkert ett lokalt problem.

Just nu är jag lika mycket på alla dessa sidor samtidigt (tabbed browsing i firefox):

gmail
modellbilder.se
fotosidan.se
DN.se
d70sverige.net
avidgamers.com
adlibris.se

Det är bara fotosidan som mitt lokala problem visar symptom på.

Nej, kör inte WLAN. Kör ett 100Mbit nät genom hårdvarubrandvägg ut till UPCs nätverk. Har virusskydd men ingen mjukvarubrandvägg.

Jag ser att du ibland kommer direkt via UPC och ibland via jobbet ? Är det när du kör VPN tro ?

-Thomas

Nä, jobbet är när jag sitter på jobbet. Jag surfar aldrig ut via VPNet. Fast nu börjar det här bli lite för enskild support. Ta det gärna i chatt eller mail om du har några fler frågor. Inte för min blyghet som att inte 'smutsa' ner en tråd med en tvåpersonschat.

Ok, det är bara att mejla mig.

Om det finns andra som läser denna tråd som upplever liknande problem så är det också intressant och veta.

-Thomas

Faktum är att jag har upplevt liknande problem på många siter på sistone, förrutom på fotosidan. Fotosidan har fungerat klockrent! Enda gången som jag upplever fotosidan som slö är under den dagliga backupen.

Bara för att lyfta in lite mer information.
Jag kör Firefox 1.5.0.1 och det är enbart när jag laddar "DIN SIDA" som det tar en oändlig tid att ladda sidan.
Installerade fasterfox plugin för att se laddtiderna och det tog upp till 19 sekunder att ladda min profilsida.

Allting fungerar perfekt för mig, men jag kör ju iofs IE. Men både från jobbet(via TDC Song) och hemmifrån via BBB så fungerar allt bra. Enda gångerna när jag upplever problem är när forumet tas ner under några minuter vid typ 3:35 eller 3:40 på nätterna. Men numera så sover jag då så...

Stoppen runt 03:30 (på natten) beror på att då körs det en MySQL backup som tillfälligt låser all läsning och skrivning....

-Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto