Annons

Prestanda och två stora skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

moderskeppet

Aktiv medlem
Jag gjorde en liten investering. 2 st 20" skärmar som jag kör 1600*1200 i pivot-läge.

Nu upplever jag nya Cs2 som mycket segt. Är det nån som jobbar med liknande utrustning som känner till nåt om hur mycket det påverkar prestandan?

Jag undrar egentligen om det är CS2, datorn, skärmarna eller skärmkortet som är det som gör datorn seg?

Jag kör ett Matrox p750 64mb som skärmkort och min dator är en p4 2gHz.

Frågan blir relevant när jag nu planerar att byta dator.
 
Ok, vad tror ni då?

Räcker Matrox nya P650 PCIExpress med 128mb när jag byter dator?

Eller har ni några andra tips på bra kort med Dual DVI?
 
grafikkortet har väl inte betydelse i 2d grafik?

jag kör ett gammalt matrox 32mb med 2 utgångar där jag kör 2 stora skärmar på i hög upplösning utan några osm helst problem.
 
Jag skulle vilja säga det samma som Daniel, att grafikkortet inte spelar någon större roll så länge du kör 2d.
Själv kör jag också två crt 21"-skärmar i 1600x1200 på ett Matrox G550 på 32 MB som är klart äldre än ditt kort. Det flyter hur bra som helst. Du har inte lite minne i burken? Kör själv 2 GB vilket känns lagom.
 
Minne!

Kort sagt, ditt P750 fungerar utmärkt och är riktigt bra i 2D, troligen bättre än de allra flesta av de super-hotta spelkorten, där du går bet är i 3D.

Se till att har har någorlunda nya drivare och ordentligt med RAM så brukar det inte vara något problem.

Körda du i 1600x1200 innan du byttre skärmer, för det tar en aning längre tid och uppdateringarna syns lättare på större skärmar, varpå du kanske upplever det som segare även fast det inte är det.

Du behöver ett bra mycket vassare grafikkort, hastigheten på processorn spelar mindre roll.
Tvärtom, i photoshop är det i första hand minne som spelar roll, cpu spelar bara roll i hur snabbt filtrerna agerar och grafikkortet spelar nästintill ingen roll alls annat än för skärpa, och där är matrox utmärkta och har alltid varit.

Faktum är att innan jag skaffade nytt grafikkort för att kunna spela snabbare så körde jag min sekundära skärm på ett Matrox Millenium från 1996. Det fungerade lika snabbt och var lika skarpt som det jag har nu när man körde Photoshop.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.