Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pressrelease från Zeiss om K-fattning
- Trådstartare Avslutat Medlemskap23
- Start datum
madsochmarja
Aktiv medlem
Öh förlåt mig, men k fattning är till pentax va?
Senast ändrad:
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Pentax fattning heter K och K står för King.
Hälsar
R
Hälsar
R
Graal
Avslutat medlemskap
Har Zeiss tagit över hela marknaden för manuellt focuserade högkvalitétsobjektiv? För det är väl inte så många fler som fortfarande tillverkar sådana? Nu har man slagit sig in hos Nikon, Pentax K och Leica M (förutom AF-optiken till Sony). Förut hade man "bara" Contax som inte finns längre, annat än som begagnat (och Canon-ägare köper dessa med adapterfattning), samt Hasselblad (som nu tar optiken från Fujinon istället). Frågan är när man börjar tillverka AF-optik till alla också och inte bara Sony? Det finns säkert en stor marknad för det och bäva månde Canon och Nikon när den dagen kommer? Precis som efter krigsslutet 1945, då de tyska tillverkarna bävade för japanerna när de slog sig in på marknaden (efter att Zeiss patent för olika optiska konstruktioner och T antireflexbehandling försvann). Fast Zeiss har ju så gott som heljapansk tillverkning för den nya optiken ändå...
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Nja, det är väl knappst så att Zeiss har tagit över hela marknaden då Cosina, som tillverkar Zeiss optiken, fortfarande gör Voigtländer objektiv för flera fattningar - som Pentax K, Nikon och så vidare.
Zeiss objektiv med autofokus? Ja, varför inte? Men antagligen så tillåter inte deras avtal med Sony att deras objektiv för Sony görs i andra fattningar. Lösningen är då att ta fram nya, andra, objektiv än de som säljs till Sony. Jag har svårt att tänka mig att det görs...
Hälsar
R
Zeiss objektiv med autofokus? Ja, varför inte? Men antagligen så tillåter inte deras avtal med Sony att deras objektiv för Sony görs i andra fattningar. Lösningen är då att ta fram nya, andra, objektiv än de som säljs till Sony. Jag har svårt att tänka mig att det görs...
Hälsar
R
madsochmarja
Aktiv medlem
Graal skrev:
Har Zeiss tagit över hela marknaden för manuellt focuserade högkvalitétsobjektiv? För det är väl inte så många fler som fortfarande tillverkar sådana? Nu har man slagit sig in hos Nikon, Pentax K och Leica M (förutom AF-optiken till Sony). Förut hade man "bara" Contax som inte finns längre, annat än som begagnat (och Canon-ägare köper dessa med adapterfattning), samt Hasselblad (som nu tar optiken från Fujinon istället). Frågan är när man börjar tillverka AF-optik till alla också och inte bara Sony? Det finns säkert en stor marknad för det och bäva månde Canon och Nikon när den dagen kommer? Precis som efter krigsslutet 1945, då de tyska tillverkarna bävade för japanerna när de slog sig in på marknaden (efter att Zeiss patent för olika optiska konstruktioner och T antireflexbehandling försvann). Fast Zeiss har ju så gott som heljapansk tillverkning för den nya optiken ändå...
Tänkte på en sak, har contax m42 fattning?
Graal
Avslutat medlemskap
madsochmarja skrev:
Tänkte på en sak, har contax m42 fattning?
Contax/Yashica-bajonett för SLR från 70-talet och framåt för Zeiss T*-optik. Före det bajonett för Contax I-III mätsökare samt Contarex-bajonett för Contarex SLR. Contax har aldrig haft skruvfattning förutom den efter krigslutet i östtyska zonen tillverkade Contax S med efterförljare (man bytte sedan namn på dessa till Praktiflex, Pentacon, Praktica) som hade skruvfattning fram till 80-talet.
madsochmarja
Aktiv medlem
Men vilken typ bajonet, kan jag använda contax på min pentaxGraal skrev:
Contax/Yashica-bajonett för SLR från 70-talet och framåt för Zeiss T*-optik. Före det bajonett för Contax I-III mätsökare samt Contarex-bajonett för Contarex SLR. Contax har aldrig haft skruvfattning förutom den efter krigslutet i östtyska zonen tillverkade Contax S med efterförljare (man bytte sedan namn på dessa till Praktiflex, Pentacon, Praktica) som hade skruvfattning fram till 80-talet.
Graal
Avslutat medlemskap
madsochmarja skrev:
Men vilken typ bajonet, kan jag använda contax på min pentax
Som jag skrev tidigare, Co/Ya-bajonett på Contax från 70-talet och framåt, Contax I-III-bajonett på dom samt Contarex-bajonett på Contarex. Tre olika bajonetter. Ingen av dom är kompatibel med Pentax K. Du får köpa de nya Zeiss ZK-objektiven istället. Kanske finns någon adapter, mer än jag vet? Det finns ju adapter för Co/Ya till Canon EOS.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
Men vilken typ bajonet, kan jag använda contax på min pentax
Nej.
Contas/Yashica och Pentax K bajonetten liknar varandra, men det finns inga adapters att tillgå så det går inte.
Hälsar
R
madsochmarja
Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Nej.
Contas/Yashica och Pentax K bajonetten liknar varandra, men det finns inga adapters att tillgå så det går inte.
Hälsar
R
Skit samma, hade bara set några zeiss linser till contax på blocket, med autofocus, men pentax nya DA* är vel ändå bättre ;-)
eon
Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
Skit samma, hade bara set några zeiss linser till contax på blocket, med autofocus, men pentax nya DA* är vel ändå bättre ;-)
Nej köp inte dom, det blir så bökigt när du ska bygga objektiv av de lösa linserna.
madsochmarja
Aktiv medlem
eon skrev:
Nej köp inte dom, det blir så bökigt när du ska bygga objektiv av de lösa linserna.
Shit, mitt Danska flöt igennom, menade såklart med linsarna, objektiv. he he, hadde inte tänkt att bygga eget.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Contax N system med hus och objektiv använder en egen fattning ja, de passar ej äldre kameror. N systemet använde en helt annan fattning än den Yashica AF fattning som Yashica tog fram i slutet av 80-talet. Så Yashica AF objektiv fungerar ej på N serien. Mig veterligen så passar inte de manuellt fokuserande Contax/Yashica objektiven N serien därför att fattningarna har olika dimension, däremot så passade de på Yashicas AF fattning - dock utan ljusmätning har jag för mig.
Yashicas AF fattning använde motor i huset, men N fattningen hade väl motor i objektivet?
Jaja, detta har ju inget med Pentax att göra egentligen. Enda kopplingen till Pentax är att Pentax K och Contax/Yashica fattning utvecklades samtidigt. Pentax och Zeiss var i diskussion om en gemensam fattning, men det förverkligades inte. De samarbetade även med antireflexbehandlingen, så Zeiss T* och Pentax SMC bygger på samma grundforskning. På grund av diverse dispyter så upphörde deras samarbete.
Detta var i början av 70-talet...
Hälsar
R
Yashicas AF fattning använde motor i huset, men N fattningen hade väl motor i objektivet?
Jaja, detta har ju inget med Pentax att göra egentligen. Enda kopplingen till Pentax är att Pentax K och Contax/Yashica fattning utvecklades samtidigt. Pentax och Zeiss var i diskussion om en gemensam fattning, men det förverkligades inte. De samarbetade även med antireflexbehandlingen, så Zeiss T* och Pentax SMC bygger på samma grundforskning. På grund av diverse dispyter så upphörde deras samarbete.
Detta var i början av 70-talet...
Hälsar
R