Annons

Pressning av film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Brände av en rulle Tri-x 400 idag, pressad till 800.

Ngn som vet hur dessa filmer beter sig vid pressning, samt vart "gränsen" går?
Har tidigare som mest pressat 100 eller på sin höjd 200 ASA mer, och då med andra filmer.

Väntar spänt på resultatet, bara hoppas labbet inte tabbar sig.

Tri-x fungerar alldeles utmärkt att pressa upp till 1600 (med större korn som resultat). Men som sagt det är viktigt att framkalla filmen rätt.

Pressning betyder i praktiken att du ökar framkallningen; tiden och eller koncentrationen.
Då ökar kontrasten dramatiskt i motivets ljusaste delar, ökar en del i mellangrå området och mycket lite i skuggpartierna. 400 till 800 ASA är ett bländarsteg.Så mycket ändrar sej inte de allra mörkaste delarna i motivet vid pressning. Du fårplus 1/3 steg och med X-tolframkallare 1/2 steg och då utan att behöva öka tiden så mycket.
Men sen tål filmen 1/2 stegs underexponering, så du kan exponera efter 800ASA.
Annars kan du använda Ilford Delta3200 och exponera efter 1200 ASA som är den rätta exponeringen för den filmen. Framkallas i tex Microphen.
AO

Tri-x gar utmarkt att pressa 2 steg (dvs till 1600 ISO). Kontrasten okar och bilden blir kornigare. Det ar en smaksak hur mycket mer kontrast och kornighet man kan leva med. Ibland kanske man t.o.m vill ha lite kornighet och pressar filmen "frivilligt" utan att det ar nodvandigt.

En annan film vard att prova ar Fuji Neopan 1600. Det ar en forvanansvart finkorning film for sin ljuskanslighet.

Ett tips:
Kop utrustning sa att du kan framkalla svartvitt sjalv. For drygt 500 kr kan du kopa det du behover for att komma igang. Det ar enkelt och det blir mycket billigare an att lamna in for framkallning pa ett lab. Dessutom har du ju full kontroll over processen och det ar en tillfredsstallelse att ha gjort jobbet sjalv.

Fredrik
www.worldsphotos.com

"Tri-x gar utmarkt att pressa 2 steg (dvs till 1600 ISO)" Fredrik.

Hur mäter du känslighetsökningen?
Filmen är på ISO 400 och om du lyckas så får du EI 1600 ISO.
EI betyder ExponerinsIndex.
MVH AO

"Hur mäter du känslighetsökningen?
Filmen är på ISO 400 och om du lyckas så får du EI 1600 ISO.
EI betyder ExponerinsIndex.
MVH AO"

Att pressa en film "ett steg" betyder att man exponerar filmen efter ett "EI" som ger filmen halften sa mycket ljus. Om man har en ISO 400 film sa exponerar man den efter ISO 400. Om man pressar en film 2 steg betyder det att man ger filmen 25% exponering i jamforelse med den normala exponeringen. I detta fall ISO 1600. ISO-vardet star i direkt relation med installning av slutartid och blandare. Om du exponerar en film for 2 stegs underexponering (I detta fall ISO 1600 istallet for ISO 400), sa kan du satta blanda ner 2 steg (tex 5.6 istallet for 2.8) och fa samma totala exponeringsvarde (sa lange du kompenserar for filmpressningen i ett lab).

For att gora det hela lite tydligare: sag att du har en ISO 400 film och exponerar den pa foljande satt:

ISO 100 = 2 pull
ISO 200 = 1 pull
ISO 400 = 0
ISO 800 = 1 push
ISO 1600 = 2 push
ISO 3200 = 3 push
ISO 6400 = 4 push

osv. osv. osv.

Fredrik
www.worldsphotos.com

Fredrik du missuppfattar mej.Jag undrar hur du mäter för at veta att du verkligen fått värdet 1600 ISO?
Jag mäter med densitometer och har provat samtliga framkallare på marknaden samt blandat andra efter recept och har aldrig lyckats fyrdubbla någon films känslighet.
AO

Okej...du menar pa det viset :)

For att pressa filmen tva steg i framkallningen brukar man inte behova nan mirakelmetod. Oftast anvander man kemikalierna som man gor vid "normal" framkallning, enda skillnaden ar att man framkallar filmen under en langre tid. Oftast finns det riktlinjer pa kemikalieforpackningarna for temperaturer, tider och utspadning. Annars kan du ga in och kika pa filmtillverkarnas websidor, dar finns en hel del information att hamta. Prova tex Fuji och Kodak. Ga sedan in och las om enskilda filmer sa far du den information du behover.

www.fujifilm.com
www.kodak.com

Fredrik
www.worldsphotos

Först tänkte jag svara: "OK jag ger upp". Men Ok då.Tillverkarna har själva kommit överens om ISO-normen för filmkänslighetsmätning som utgår från 1/3 stegs svärtning över grundslöjan i zon I( 4 stegs underexponering från 18% gått, tex Kodaks Neutral Density Card) samt en viss kurvlutning (dvs antal kopieringsbara exponeringsteg på filmen, dvs att filmens högdagerexponeringar inte resulterar i jämngrått eller i dess motsatts, urfrätning eller som man säger i dataåldern,bandningar. Att sedan tillverkarna i konkurrenssyfte frångår ISO-normen eller ljuger är business as usual. Kurvans lutning, kontrasten,är lätt att påverka med val av film och framkallare och kan justeras med fotopappersval. Men att få ökad täthet i zon I-III över grundslöjeökning låter sej göras endast upp till ett halvt steg.Tro aldrig på något som skrivs om fototeknik i datablad eller i böcker. Ta reda på det själv. Jag lär ut hur man tar reda på det själv. MVH AO

Hej AO!
Är nog inte riktigt säker på att jag riktigt förstår vad du menar. Men det känns som om det är något som skulle vara till nytta. Pressar själv film ofta och jag gör som man brukar höll jag på att säga. Ställer in kameran på tex 800 och framkallar därefter. Kan du inte skriva en artikel i ämnet. Det vore intressant att lära sig mer om detta. Du verkar ha en del att bidra med.

M v h
Tille

Du vill veta vad du kan använda mina teoretiska utläggningar till i praktiken!
Om du vill ha lite extra svärta i skuggorna och betala med mindre detaljåtergivning där, så kan du köra en 400 ISO efter EI800 och normalframkalla.
Fotograferar du i ljus som inte ger skuggor så kan du exponera efter EI 1600 och använda framkallare Microphen eller X-tol lite mer koncentrerade än normalt.
Tänk att så snart du frångår normalkänslighet och normalframkallning så får du en annorlunda återgivning av motivet, vilket till och med kan vara önskvärt ibland.
EI betyder ExponeringsIndex (följer ej kronkursen) och berättar hur jag exponerar filmen när jag inte exponerar efter filmens känslighet.
Jag har understundom privatelever i ämnet. Jag själv skulle dock inte ha råd att vara elev hos mej. MVH AO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar