Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressleg, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.X

Aktiv medlem
Eftersom jag fotograferar sport och andra evenemang så kräver dem till 70% pressleg, ibland räcker det med att höra av sig innan. Jag skulle bli mycket glad om någon kan följande för mig då ämnet är kritiskt för min fortlevnad inom sportfoto t.ex.

* Hur fixar man sitt första pressleg?

* Vilka pressleg är "givande" att ha? - Syftar på utländska pressleg.

* Vilket rekomenderar ni?

* Synpunkter, tips?

Ps. Jag har ingen utbildning eller fast arbetsgivare inom området, börjar frilansa på 50% efter jul. Ds.

Tack på förhand!

skalmac skrev:
http://www.sjf.se/sjf2/default.asp?xp=43&cat=43

Medlemskap i Journalistförbundet krävs!

Journalistförbundets krav tycker jag är lite väl höga som enligt mig nästan bromsar upp branschens utveckling. Måste nästan vara omöjligt att skrapa ihop de tusenlapparna som de kräver att man ska göra utan att äga ett presskort.

Självklart är detta beroende på genrer och jag accepterar det, dock är det nära på omöjligt att livnära sig på att plåta evenemang utan presskort.

Jag vill gärna höra fler tips angående de utländska presskortens gilltighet, om det finns alternativ till det jag vill göra - plåta evenemang etc.

NUJ Presskort <-- kan det vara något?

/Christian

Senast ändrad:
Utländskt pressleg, kan man beställa det.
Jag som alltid önskat mig långtradarkörkort. Man kanske kan beställa det från samma ställe.

Kolla med SFF "http://www.sfoto.se/" istället.

Jo, det låter intressant.. hittade länken med ansökningen nu.

BLF skriver:

För att gå med som medlem i BLF skall den sökande ha bedrivit fotografisk verksamhet eller bildverksamhet yrkesmässigt i minst tre år, och till 50 procent eller mer ha sin sysselsättning och inkomst från fotografisk verksamhet, som syftar till bildpublicering.

Verkar tungt där också.. :(

Senast ändrad:
Företaget Futura Din har sålt presskort under flera års tid. Huruvida det är "rätt" eller inte att göra så får var och en avgöra, det hela har till och med varit uppe i tingsrätten (där de friades). Dyrt.
http://www.algonet.se/~futura/

Det finns dock många organisationer som utfärdar presskort, sök på Google så hittar man en hel del.

Ett tips innan du får presskort från SJF eller PFK är att ha ett intyg från din uppdragsgivare. Vissa medieföretag utfärdar egna legitimationer.

Efter 6 månader med 50 procent tjänst som fotograf har du rätt till medlemskap i SJF och pressleg. Deras medlemskrav är uppenbarligen helt sjuka. Det enda kravet för att få vara med i facket borde ju vara att man jobbar inom branchen. De eftertraktade pressleg:en har antagligen satt upp de hårda kraven. Följdaktligen borde man kunna bli medlem direkt utan att få pressleg.

Innan jag fick mitt presskort sågh kag till att alltid vara i god tid, helst höra av mig i förväg och lämna visitkort till den ansvarige. Det funkade alltid för mig.

Håller med där.. vet inte om det "falska" presskortet och om jag klarar av att vara såpass omoralisk :p

Reglerna för utfärdandet av presskort är upplagda så att man redan måste jobbat på en tidning innan i stort sett för att ha en chans. Jag garanterar nästan att ingen klarar frilansa som egen företagare utan presskort i 3 år och få det att gå ihop.

De uppdrag som finns och som jag hade tänkt ta på mig är de som oftast kräver pressleg. Att ta sig in i Globen t.ex utan att behöva smuggla in utrustningen är omöjligt sålänge du inte känner arrangören privat.

Vad tycker ni om det här systemet?:

* Provbilder/intervju (Om fotograf) ->

* Testpressleg (ungefär som på ett körkort med prövotid) ->

* Prövning samt redovisning av kvartalets gång ->

* Efter 2 års prövotid är legitimationen fullständig och redovisning krävs endast 1 gång varje år. Du finns nu med i registret av blabablabla's fackförbund som frilansare.

Som sagt, vill man jobba som frilansare och inte enbart plåta fine art bilder så får man räkna med att kassan kommer att sina ordentligt under 3 år framåt?

(Notera att det jag skriver om fackförbunden är ren mundynga men förekommer dagligen tyvärr för fattiga frilansare.)

/Christian

Mr.X skrev:
* Hur fixar man sitt första pressleg?
Plåtar du mycket åt den lokala morgontidningen kanske de har någon form av leg med tidningens logga på. Kan funka på en del ställen.
Vid större evenemang krävs oftast, som du verkar veta, ackreditering. Då räcker sällan ens pressleg från SJF.

Mr.X skrev:
Vad tycker ni om det här systemet?:

* Provbilder/intervju (Om fotograf) ->

* Testpressleg (ungefär som på ett körkort med prövotid) ->

* Prövning samt redovisning av kvartalets gång ->

* Efter 2 års prövotid är legitimationen fullständig och redovisning krävs endast 1 gång varje år. Du finns nu med i registret av blabablabla's fackförbund som frilansare.

Det skulle innebära hårdare regler än idag. För journalistförbundet krävs 50 procent tjänst 6 månader. Har man anställningskontrakt länge än 6 månader får man kortet direkt, men om man är frilansare går det inte. Då har du en poäng att man skulle kunna få kortet på prov. Längre än 6 månader tycker jag inte det ska krävas (som idag).

Det sjukaste i systemet tycker jag är att det finns fackförbund som vägrar skydda sina arbetande inom yrket under deras första sex månader, då de säkert har stört behov av hjälp. Särskilt som vikarier.

Jag trort att SFF, svenska fotografernas förbund, har någon form av yrkeslagitimation.

Det viktigaste tror jag är att du tar en diskussion med dina uppdragsgivare hur de kan hjälpa dig. Det finns många 11 månaders vik. Försök få ett sådant så har du både en fot inne, erfarenhet och garanterat ett presskort från SJF.

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Jag trort att SFF, svenska fotografernas förbund, har någon form av yrkeslagitimation.

Citat ur pärmen:

Yrkesfotografkortet
kan beställas av alla medlemmar inom SFF, utom studerande. Kravet är att du är aktiv yrkesfotograf och att medlemsavgiften är betald.

Det magiska kortet

Jag måste säga att jag nästan aldrig behöver mitt kort i mitt arbete. Sydsvenskans fotograf i Lund berättade att han bara en gång under sin omkring 20 år som fotograf behövt visa presskortet, men då är han å andra sidan rätt känd i stan.

I stockholm blir det allt fler tillfällen då man behöver legitimation. Men jobbar man med en reporter med legitimation eller är föranmäld och kan legitimera sig på annat sätt så brukar det funka. Det viktiga är ju hurivida man har en legitim anledning att plåta eller inte Men mot snorkiga och fyrkantiga vakter kan det ju vara bra.

Falska presskort tycker jag att man definitivt ska hålla sig undan På sikt kan det förstöra mycket för alla seriösa journalister och innebära att fler ställen kommer att införa ackrediteringssystem.

Bilagor

• presskortet.jpg
    presskortet.jpg
    34.1 KB · Visningar: 7,721
Senast ändrad:
Mr.X skrev:
Hmm, antar att dem jobben inte är utannonserade på AMS? =)

Inte direkt. Men hör av dig till tidningarna. De stora har ett helt system för vikarier eftersom de inte vill anställa folk fast. Oftast börjar det med ett sommarvik och om man gör bra ifrån sig kan man få förlängning. Har man sedan fått ett långvik är det relativt lätt att få nästa på en annan tidning. Men fast anställning inom dagspress är som att vinna på lotto.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Jag tror att man klarar sig genom att ha rätt attityd när man frågar. Efter att jag samtalat en del med en evenemangsfotograf som livnärt sig utan pressleg under en 10 års period så ser jag ljuset på andra sidan :)

/Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar