Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressing av Velvia 50 hvor mye ?

Produkter
(logga in för att koppla)

rypesteggen

Ny medlem
Heisann ! Håper noen kan gi meg et råd om pressing av film - Velvia iso 50 . Jeg gjorde et misstag under eksponering av et viktig motiv .Brukte følgende utstyr : Manuell nikkor 500mm/4 . 250dels sekund .For liten blenderåpning Blender 11 ble brukt og manuell M instilling på Nikon F4 (tyverr - ergelig) . DX - kodet . Det var sol og ganske hardt lys på de to fuglene (Fossekallene) jeg tok bilde av .Min fråga blir : Er det mulig jeg kan kompensere det mistaket ved å presse filmen ved framkalling ett steg eller kanskje mer ? Hilsen Odd .

Många föredrar att pull'a (överexponera och underframkalla, vad heter motsatsen till pressa på svenska? Dra?) diafilm för att få ett större kontrastomfång och naturligare mindre mättade färger. Att pressa Velvia 50 som lätt sotar igen i vanliga fall när motiven har hög kontrast kommer sannolikt att ge bäcksvarta skuggor. Hur mycket underexponerade du? Att förlänga första framkallningen hjälper säkert lite men jag tror inte du kan räkna med speciellt användbara resultat. Velvia är bäst vid mjukt ljus.

Takk for svar Richard ! Det her blev en kinkig greie for meg . Har samma erfaring med skygger ang. Velvia 50 . Jeg tok jo de her bildene i dag . Drog tilbake samma plats jeg tok bildene etter jeg stilte frågan her på forumet . Fortfarande samma lys som tidligere på dagen med sol.Jeg rettet (riktad) nu kameran/objektivet mot samme fokuspunkt 6m från filmplanet - blender 11 og A - automatikk .Jeg fikk en variabel lukkertid/lysmåling på rundt 1/60 - 1/125 dels sekund på samma blender (11 ) Tidligere nevnt 250dels sekund blender 11 og M -(kun sentrumsveid?) som ble en raskere (snabbare ) tid .Det høres ikke så ille ut den skillnaden på lukkertidene ? Til min forundring fikk jeg nå i etterkant se at på kameran (F4) at hjulet for eksponeringskompensasjon sto innstilt på -2 EV .Sik har denne EV - innstillningen vært under eksponeringen av filmen . Jeg stilte hjulet tilbake til 0 EV og foretok en ny måling . Resultat : Langsommere lukkertid rundt 1/30sekund . Det indikerer vel at kameran med minus -2EV instillingen har kompensert for misstaket/felinstillingen/for den snabba lukkertiden ? Takksam for svar - Hilsen Odd .

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.