Annons

Pressbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

fart I art

Medlem
Hej!
Först och främst vill jag börja med att jag känner mig rätt stolt över uppdragen som poppar upp för mig. Min persona är väl en typisk amatörfotograf med god bildsinne, som skapat ringar på vattnet och får olika typer av fotouppdrag.
Nog om självgodhet.

Fick häromveckan ett erbjudande att plåta för ett skivomslag. När vi började diskutera pris så tog jag fram tre val: timme, per bild eller paket.
Senare fick jag medelat att jag istället skulle ta två pressbilder som med fördel kunde användas i omslaget.
Omslaget kommer leveras i 1000 upplagor.

Hur bör jag tänka kring priset? Personen ville betala per bild.
Jag tar ca 750/timme och om styckepriset per foto är lägre än antal timmar? Har ännu inte satt priset per bild. Känns lite som att jag konkurrerar med mina egna erbjudanden.

Hoppas ni förstår hur jag tänker denna förvirrade måndag.

HJÄLP! :)
 
Kikar man lite i SFF "Vad kostar en bild" så har du bl a

PRESSRELEASE
Grundpris för publiceringsrätten från 4 500 kr. Obs! Märk bilden »Pressrelease för [avsett ändamål]«, ©−uppgifter och att bilden endast får användas för avtalat sammanhang.

VIDEO/CD/DVD
upplaga inlaga omslag
1 000 1 500 3 500
10 000 2 500 4 000
100 000 3 500 5 500

och detta är ju/bild.

Ditt timpris ligger ju på ca 50% av SFF's timpris så det kan ju vara ett riktmärke för din prissättning av ovanstående.

[Edit]
Länk: http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf
 
Kikar man lite i SFF "Vad kostar en bild" så har du bl a

PRESSRELEASE
Grundpris för publiceringsrätten från 4 500 kr. Obs! Märk bilden »Pressrelease för [avsett ändamål]«, ©−uppgifter och att bilden endast får användas för avtalat sammanhang.

VIDEO/CD/DVD
upplaga inlaga omslag
1 000 1 500 3 500
10 000 2 500 4 000
100 000 3 500 5 500

och detta är ju/bild.

Ditt timpris ligger ju på ca 50% av SFF's timpris så det kan ju vara ett riktmärke för din prissättning av ovanstående.

[Edit]
Länk: http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf

Tack för svar!
Men jag hänger inte med riktigt. Gäller rekommendationen att man börjar med 4500 kr därefter plussa på med omslagsbild?
 
Tack för svar!
Men jag hänger inte med riktigt. Gäller rekommendationen att man börjar med 4500 kr därefter plussa på med omslagsbild?

Ja, t ex.
Eller så ger du dem ett som du tycker lämpligt pris för fri användning. Det är ju helt och hållet upp till dig som säljare vad du vill ha betalt för ditt jobb, tycker kunden att du är för dyr så antingen handlar de inte eller så vill de förhandla och handlar de inte så, that's it, det kommer fler tillfällen att sälja. Var inte rädd för att ta betalt ditt jobb. SFF's "prislista" kan ses som en liten guide till var snittpriser för en vara/tjänst ligger för ett antal fotografer.

Såg en bra skylt på facebook idag:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd....03x403/525713_438769359515094_102972124_n.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.