Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressa Tri-X med Acutol

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
Hej!
Är det ngn som vet om Acutol funkar bra till att framkalla Tri-X pressad till 1600 ??

Har kollat digital truth men hittade inga tider där.

Tack på förhand,
calle

Jag har framkallat Tri-X exponerad efter 800 ASA i Acutol 1+14 och 15 min 20grC. Detta gav negativ med för låg kontrast vid motivkontrast normal. Skulle säkert krävts lite längre tid för att slippa kopiera med hård filtrering.

Pressa Tri-X-Pan tillsammans med D-76, fungerar i alla situationer!
Microdol är även mycket bra till pressning, men D-76 är så en
in i bomben säker vätska, till alla framkallningstider!
Tri-X-Pan och D-76 är som sill och nubbe, Du måsta ha båda två tillsammans för bästa resultat!
Acutol föreslår jag till kaffet!

Fördelen med Acutol vid underexponerad (pressad) film skulle kunna vara att högdagrarna inte skenar iväg (svärtar igen på negativet) vid förlängd framkallningstid som t.ex kan bli fallet med "vanliga" framkallare som D-76. De filmer jag pressat till 800 ASA och framkallat i Acutol blev för kontrastlösa med 15 min men jag tror man skulle få relativt bra negativ med jämnare gråskala vid förlängning av tiden till åtminstone 18-20 min. Vid exponering efter 1600 ASA kanske tiden får förlängas mera? Man får prova sig fram. Acutol rekommenderar jag inte till kaffet pga förgiftningsrisken :).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar