Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pressa T-max 100?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Plockade just ur en färdigknäppt rulle t-Max 100 ur min Pentax ME. till min stora förskräckelse såg jag då att jag glömt att ändra ISO från 400 till 100. Jag har alltså tagit 36 bilder med 100- film i 400-läge.

Nu undrar jag om det kommer få några effekter när jag framkallar? Bör jag framkalla på annorlunda vis än i vanliga fall? Längre? Kortare?

Har sett ibland att ni andra som fotar analogt pratar om att "pressa film", vilken jag förmodar att det är precis vad jag just har gjort...om än ofrivilligt.

Behöver nog lite råd nu nu jag, vill inte sabba hela rullen då jag har stora förhoppningar på bilderna på den.

/Catherine - klantig

På framkallningen brukar finnas en tabbel för pressad film, där står hur mycket extra du ska framkalla den.
Resultatet är lite olika beroende på film och framkallare men det blir oftast lite grynigare.

Greven

T-max framkallare eller annan dedikerad T-kornsframkallare som FX39 lär vara bättre att pressa T-max i då dessa ger än bättre känslighet på T-kornsfilmer än D76. Använder du nåpon av dessa kommer du alltså sannolikt tappa mindre av lågdagrarna på grund av din underexponering. Rekomenderade tider och pressningsförfarande hittar du också i Kodaks datablad för T-max filmerna Tech pub F-4016

Tack så mkt!

Ja, jag använder T-Max framkallare till mina filmer. D76 har jag aldrig använt, så den vet jag inte hur den är.
Jag skall kolla länken jag fick av dej Richard.

Håll tummarna för att jag inte sabbar filmen idag när jag skall framkalla.

Förresten, en fråga till när jag ändå håller på:

Jag har två filmer att framkalla nu, varav den ena är denna som jag pressat av misstag. Utan att jag läst igenom länken jag fick, frågar jag nu om jag bör framkalla dessa separat eller om det går att ta dem båda på samma gång?

/Catherine

Du bör framkalla dom var för sej eftersom de troligen ska ha olika framkallningstider. Visst skulle du kunna stå i mörkret och lyfta ut den med kortast tid först men det är nog inget att rekomendera.
/tj

Hur tog du bilderna? Var det i solljus (högkontrastljus) eller molnigt (lågkontrastljus)?

Var det i stark sol så skulle jag ta tiderna som ligger någonstans mitt emellan EI200 och EI400 för att inte få för hög kontrast i negativen men om det är lågkontrastljus köra på de givna tiderna för EI400.

Har bara pressat T-max 400 själv, men de givna tiderna verkar ligga lite i överkant enligt min erfarenhet.

Ett tipps för att förhindra att kontrasten byggs upp för mycket med för täta högdagrar är att aggitera lite mera sällan. 5 inversioner under fem sekunder när du börjar och sedan samma sak en gång i minuten istället för var 30s. På så sätt tillför du inte ny färsk kemi lika ofta i högdagrarna där den förbrukas fortast men där den inte tar slut lika ofta (i lågdagrarna) påverkas inte resultatet speciellt mycket.

Det sägs att framkallning i lite högre temperatur också kan förbättra känsligheten hos T-max en aning (du tappar mindre av lågdagrarna pga underexponeringen). Så har du möjlighet att hålla en temp på 24 grader kan det vara bra att köra med de tiderna istället för de för 20 grader.

Ifall detta blev för mycket på en gång så tror jag du får användbara resultat också om du bara gör som vanligt men använder pressningstiderna i tabellerna.

Oj, nu känns det lite som om det är överkurs för mig det här :)

Jag har läst lite på länken nu, men är lite osäker om jag föstod vad som stod där. EI200 & EI400, vad betyder det?

Om jag förstått det hela rätt då, så är ditt råd att jag borde hålla mig på runt 24 grader i framkallning, vilket då skulle betyda ca 9 ½ minut? Har jag läst tabellen rätt då?

Oj vad svårt detta känns nu, jag är ju nybörjare på sånt här jag. tack och lov för att ni på fotosidan finns, hur skulle det gå annars....törs inte ens tänka på det...

/Catherine - osäker

Glömde tillägga:

att det var i mestadels molningt väder jag tog bilderna, sent på eftermiddagen när solen bara bröt igenom molnen svagt.
Några bilder kan visserligen vara tagen inomhus både med blixt och utan.
Kan detta ha inverkan på framkallningtstiden?

Det låter som du kan ha läst rätt. 9 1/2 minut låter rimligt.

Du kikar efter "push processing" (pressning). Tabellen som har titeln "Small tank processing, (6-8-ounce tanks) roll rilm". Film på rulle i typ en Paterson dosa. Vänstra halvan rör T-max 100 film. EI200 eller EI400 anger om du exponerat filmen efter ISO200 eller ISO400, du framkallar med T-max developer i 75 grader farenheit (24 grader celsius). Tabellen säger 10 minuter. Jag säger att den är i överkant och du föreslår 9 1/2 vilket jag tror blir jättebra om du har normalmotiv. Har du motiv med hårt ljus (högt stående sol eller ljus från en blixt) kan du säkerligen gå ner mot 8 1/2 minut också. Var det molnigt så kör på 9 1/2. @ 24 grader.

Edit: Med både moln och blixt så kör på 9 minuter så har du garderat dig. Men nu är vi så detaljerade så antagligen spelar det större roll hur din kamera exponerar.

Läs gärna Miperts artikel om "Att pressa film" här på fotosidan. Där är lite förklarat varför man vill förlänga framkallningstiden när man underexponerat.

I korthet så gör underexponeringen att du får dålig kontrast i dina negativ och genom att framkalla längre, i högre temperatur, i högre koncentration på framkallaren eller med kraftigare agitering (eller en kombination av dessa) så kan man få höjd kontrast i negativen (med vissa bieffekter). Har du redan hög kontrast i motivet behöver man inte kompensera lika kraftigt då kontrasten till viss del redan finns där.

Tusen tack Richard för din hjälp, nu har jag den information jag behöver tror jag. Jag skall ge mig på att framkalla senare idag.

Skall även läsa artikeln som Mipert skrivit.

Återigen Tack!

/Catherine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar