Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pressa Plus-X 125?
- Trådstartare Danlo
- Start datum
timeUnit
Aktiv medlem
Har inte testat, men undrar varför?
Om du redan plåtat på högre ISO är det inte mycket att snacka om, men det finns ingen vinst i att pressa en medesnabb film: använd hellre en snabbare film.
De flesta medelsnabba och långsamma filmer har redan ganska hög kontrast. Att pressa dem ger ännu högre kontrast och kan ge skottsäkra neg som kan vara svårt att skanna eller kopiera.
Om du redan plåtat på högre ISO är det inte mycket att snacka om, men det finns ingen vinst i att pressa en medesnabb film: använd hellre en snabbare film.
De flesta medelsnabba och långsamma filmer har redan ganska hög kontrast. Att pressa dem ger ännu högre kontrast och kan ge skottsäkra neg som kan vara svårt att skanna eller kopiera.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Har du kollat Kodaks datablad för plus-x? Jag skulle tro att du hittar rekommenderade presstider där. Har du svårt att hitta databladet på kodaks ibland snåriga sajt, så brukar samma tider finnas i massive dev chart på www.digitaltruth.com. Sedan brukar inte dessa tider stämma så bra ifall man gör egna tester men de är, precis som Kodak skriver, bara startpunkter. Har själv aldrig kört plus-x så några detaljer kan jag inte ge.
Lycka till.
Lycka till.
timeUnit
Aktiv medlem
Men hallå...
Visserligen är Richard hjälpsam, men ärligt talat, du kunde väl räknat ut hans svar själv? Kodaks datablad är väl ändå första anhalt? Massive Devchart är väl inte heller någon nyhet?
Om du tror att jag menar att det inte går så har du helt fel. Jag tycker själv mycket om att experimentera. Om det är hårda neg du är ute efter, så kör hårt!
Anledningen till att jag varnade lite var att jag inte ville att du skulle pressa en film som inte är ämnad för det och tänka att du skulle få "bättre" neg än om du valde t ex Tri-X.
En tumregel när man "pressar" film är:
1 steg - förläng den "normala" tiden med 40%
2 steg - förläng den pressade tiden med 40%
Det ger kanske inte perfekt resultat första gången, men kan vara bra utgångspunkter.
Visserligen är Richard hjälpsam, men ärligt talat, du kunde väl räknat ut hans svar själv? Kodaks datablad är väl ändå första anhalt? Massive Devchart är väl inte heller någon nyhet?
Om du tror att jag menar att det inte går så har du helt fel. Jag tycker själv mycket om att experimentera. Om det är hårda neg du är ute efter, så kör hårt!
Anledningen till att jag varnade lite var att jag inte ville att du skulle pressa en film som inte är ämnad för det och tänka att du skulle få "bättre" neg än om du valde t ex Tri-X.
En tumregel när man "pressar" film är:
1 steg - förläng den "normala" tiden med 40%
2 steg - förläng den pressade tiden med 40%
Det ger kanske inte perfekt resultat första gången, men kan vara bra utgångspunkter.
Danlo
Avslutat medlemskap
Hur mycket skulle jag överhuvudtaget kunna om foto om jag hela tiden hade lyssnat på alla pessimister?
"nä, det går inte förstår du väl.."
"nä så kan man inte göra"
"att göra så är helt meningslöst"
Hur tror ni nya upptäckter görs? Hur tror ni fotografer och konstnärer upptäcker nya sätt få fram den rätta känslan i sina bilder?
Varför inte uppmuntra experimentslusta och nytänkande?
Jaja, jag vet att det är många medlemmar här som givit upp sina drömmar om att bli fotografer.. Varför inte hjälpa och pusha på de som inte gett upp?
"nä, det går inte förstår du väl.."
"nä så kan man inte göra"
"att göra så är helt meningslöst"
Hur tror ni nya upptäckter görs? Hur tror ni fotografer och konstnärer upptäcker nya sätt få fram den rätta känslan i sina bilder?
Varför inte uppmuntra experimentslusta och nytänkande?
Jaja, jag vet att det är många medlemmar här som givit upp sina drömmar om att bli fotografer.. Varför inte hjälpa och pusha på de som inte gett upp?
timeUnit
Aktiv medlem
Menar du det du skriver?
Jag är visserligen lite måndagstrött just nu, men om svaret är jakande så är du klart ute på djupt vatten. Du bör INTE vara otrevlig mot någon som försöker hjälpa dig i denna och andra trådar.
Vi är numera ett fåtal människor på fotosidan som deltar aktivt i diskussionerna om analogt foto, och som även använder helt traditionella tekniker i vårt fotograferande. Jag är en av dem. Jag är ingen expert, men gör mitt bästa för att dela med mig av det jag lärt.
Så ta och läs om mina inlägg och svar till dig och FATTA att jag bara försöker vara hjälpsam.
Och förresten, om du är så mån om att "göra nya upptäckter" är det väl knappast nån idé att fråga först?
Jag är visserligen lite måndagstrött just nu, men om svaret är jakande så är du klart ute på djupt vatten. Du bör INTE vara otrevlig mot någon som försöker hjälpa dig i denna och andra trådar.
Vi är numera ett fåtal människor på fotosidan som deltar aktivt i diskussionerna om analogt foto, och som även använder helt traditionella tekniker i vårt fotograferande. Jag är en av dem. Jag är ingen expert, men gör mitt bästa för att dela med mig av det jag lärt.
Så ta och läs om mina inlägg och svar till dig och FATTA att jag bara försöker vara hjälpsam.
Och förresten, om du är så mån om att "göra nya upptäckter" är det väl knappast nån idé att fråga först?
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Såja, nu lugnar vi ner oss, både Daniel och Henning.
Är man intresserad av bilder med bättre teckning i svagt ljus är tri-x ett bättre filmval än att pressa plus-x. Vill man ha kornigare bilder torde även då tri-x vara att rekomendera. Är det bara hård kontrast man är ute efter så kan man underexponera och överframkalla båda.
Visst är det viktigt med experimentlusta inom foto och kanske i synnerhet inom anolog foto. Däremot finns det en poäng med att försöka förstå hur processerna fungerar också och inte bara experimentera helt vitt och brett. Men vi är alla lagda olika. Jag är typen som vill förstå så mycket som möjligt innan jag testar medan andra testar först och försöker förstå sedan eller bara glädjer sig åt resultatet när man finner något man gillar. Det torde finnas plats för alla typer. ([på skoj] utom digitalisterna då förståss [/på skoj] ;-) )
Vill du förstå bättre vad pressning egentligen innebär så rekomenderar jag Ansel Adams bok - The Negative -, eller en modernare variant Lambrech's och Woodhouse's Way Beyond Monochrome. Där talas det inte om pressning men om sensitometi och zonsystemet som pressning och dess motsats är förenklingar av. Efter att ha läst dessa kommer du inte att prata om pressning längre .
Är man intresserad av bilder med bättre teckning i svagt ljus är tri-x ett bättre filmval än att pressa plus-x. Vill man ha kornigare bilder torde även då tri-x vara att rekomendera. Är det bara hård kontrast man är ute efter så kan man underexponera och överframkalla båda.
Visst är det viktigt med experimentlusta inom foto och kanske i synnerhet inom anolog foto. Däremot finns det en poäng med att försöka förstå hur processerna fungerar också och inte bara experimentera helt vitt och brett. Men vi är alla lagda olika. Jag är typen som vill förstå så mycket som möjligt innan jag testar medan andra testar först och försöker förstå sedan eller bara glädjer sig åt resultatet när man finner något man gillar. Det torde finnas plats för alla typer. ([på skoj] utom digitalisterna då förståss [/på skoj] ;-) )
Vill du förstå bättre vad pressning egentligen innebär så rekomenderar jag Ansel Adams bok - The Negative -, eller en modernare variant Lambrech's och Woodhouse's Way Beyond Monochrome. Där talas det inte om pressning men om sensitometi och zonsystemet som pressning och dess motsats är förenklingar av. Efter att ha läst dessa kommer du inte att prata om pressning längre .
Senast ändrad:
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har inte läst Ansel Adams böcker om negativet och printen men är inne på samma linje ändå. Pressning är egentligen bara att underexponera och överframkalla och att exponera efter högdagrarna istället för efter låg/mellandager. Och jag menade inte att vara bessewissernisse utan talade bara om vad som sker och att man visst kan göra så om man är ute efter vissa effekter. Men är ditt mål ett bra och valörrikt negativ med detaljer även i skuggor så är det bättre med högkänsligare film.
Danlo
Avslutat medlemskap
Jag har varit lugn hela tiden.. men jag ber om ursäkt såklart. Det är bara att är man uppväxt i jantelagens högsäte Motala (och Inte kände sig så hemma att man stannade kvar) så kan man lätt bli irriterad vid såna här tillfällen.
Jag förstår att ni endast menade väl.
Jag tänkte faktiskt beställa både "the negative" och "the print" Spännande läsning?
Måste bara berätta att jag har pressat Tmax 100 ända upp till Iso800 och ändå fått avsevärt mindre korn än Tri-X. Hur det kan bli så vet jag inte men kul var det.. ett tag iaf
Jag förstår att ni endast menade väl.
Jag tänkte faktiskt beställa både "the negative" och "the print" Spännande läsning?
Måste bara berätta att jag har pressat Tmax 100 ända upp till Iso800 och ändå fått avsevärt mindre korn än Tri-X. Hur det kan bli så vet jag inte men kul var det.. ett tag iaf
Senast ändrad:
timeUnit
Aktiv medlem
Jag har läst the Negative och the Camera. Konstigt nog är de rätt underhållande. Han har en torr humor som lyser igenom ibland.
Bökerna är mycket informativa, men riktar sig i första hand till storformats-nissar. Men mellan eller småbild blir zonsystemet lite jobbigt. Men å andra sidan är det kunskap om exponering och framkallning som är mycket bra att ha i all typ av fotografering.
Om man vill lära sig själva zonsystemet är the Practical Zone System rätt bra läsning. Lite tråkig, men klart intressant och mindre "tjötig" än the Negative. Chris Johnson heter författaren.
Bökerna är mycket informativa, men riktar sig i första hand till storformats-nissar. Men mellan eller småbild blir zonsystemet lite jobbigt. Men å andra sidan är det kunskap om exponering och framkallning som är mycket bra att ha i all typ av fotografering.
Om man vill lära sig själva zonsystemet är the Practical Zone System rätt bra läsning. Lite tråkig, men klart intressant och mindre "tjötig" än the Negative. Chris Johnson heter författaren.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Danlo skrev:
Måste bara berätta att jag har pressat Tmax 100 ända upp till Iso800 och ändå fått avsevärt mindre korn än Tri-X. Hur det kan bli så vet jag inte men kul var det.. ett tag iaf
Det kan nog stämma att kornet inte blev värre, men jag skulle gissa att du inte hade så mycket täckning i lågdagrarna (dvs allt mörkt blev svart)?
Förlängd framkallning ger bara marginell ökning av lågdagerkänslighet men en stor ökning av högdagerkänsligheten.
Tmax-filmerna har en speciell kornteknologi (s.k. T-kornsfilmer) som möjliggör finare silverhallidkristaller och mindre korn för samma filmkänslighet jämfört med traditionell filmteknik såsom den i Tri-X/Plus-X.
Senast ändrad:
Similar threads
- Svar
- 5
- Visningar
- 934
- Svar
- 16
- Visningar
- 2 K