ANNONS
Annons

Pressa negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

zmulan

Medlem
Jag fotade ett bröllop förra helgen och ena rullen kom tillbaka oanvändbar och labbet sa underexponerad. Ja det ser ju ut så på negativet men jag använde samma inställningar rakt igenom och enda skillnaden på filmerna var att de som funkadfe fint hade ISO100 och den som blev underexponerad var ISO200 Så stor skillnad är dte väl inte?
Nu till min fråga. Vissa av bilderna kanske man skulle kunna rädda om man pressar filmen sa de. De kunde inte göra det själva. Vart ska jag vända mig? Jag bor i sthlm..

Tack på förhand.
/Malin

Ett: en film med märkningen ISO200 är ett steg ljuskänsligare än en med märkningen ISO100. Är du säker på att du inte har exponerat allt efter ISO200 istället för tvärtom? Vanlig negativ färgfilm klarar ett stegs underexponering utan större problem så här är det nog något annat problem.

Två: Pressningen görs i framkallningen. Om filmen redan är framkallad är det kört på den fronten, då får man försöka göra det bästa av det i förstoringsapparaten istället. Jag känner inte till fotolabben i Stockholm men Crimson och Diabolaget vet garanterat vad som behöver göras (om det går att göra något).

Jag har inte en aning om vad som har hänt. Jag det är ISo200 som är underexponerad.. Eller tja. Så säger labbet. Jag har inte tillräckliga kunskaper inom det så jag kan inte svara på vad som faktiskt har hänt. Filmen är väldigt blek iallafall. Aha.. då tycker man ju att de skulle ha hört av sig till mig när de jobbade med filmen istället för att fatta det beslutet åt mig. Jag hade gärna sett att man kunde ha försökt rädda ett par av bilderna då man kan se en del på vissa delar av filmen.
Jag ska höra med Crimson :)
Tack för snabbt svar!

Det låter konstigt. Det är 100-asa filmen som borde blivit underexponerad som sagt. Hur ser detaljerna ut i det som var mörkast i verkligheten? Liknar de varandra, eller är det helt blankt i den felaktiga? Om det saknas detaljer i skuggorna är det underexponerat. Om det finns detaljer i skuggorna, men det ljusaste är grått, så har något gått snett i framkallningen.
Är det färg eller svartvitt? Om det är svartvitt kan det gå att fixa negativen på kemisk väg, men är det inte riktigt illa så bör det gå att göra en kopia som ser vettig ut.

När filmen väl ligger i framkallningen är det väldigt svårt att ändra något, den vanliga färgfilmsframkallningen är en standardiserad process och maskinskötaren kan inte se resultatet under tiden. Det är först när filmen kommer ut i andra änden, dvs framkallad, fixad, sköljd och torkad som man kan se om den är okej eller inte. Om man då inte har bett om pressning får man då snällt sitta där med skägget i brevlådan.

Det går naturligtvis att testa sig fram, sk klippframkallning, där man tar en bit av filmen, framkallar och sedan justerar processen för att uppnå det önskade resultatet men detta är inget labbet gör utan att ha blivit ombedda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar