ANNONS
Annons

Pressa med D76

Produkter
(logga in för att koppla)

loidor

Avslutat medlemskap
Jag har kommit över (tradera ftw!) ett tjog rullar ORWO NP22, asa125 som gick ut -85. Efter att ha experimenterat lite fram och tillbaka har jag hittat en perfekt framkallningsprocedur till den när jag använder den som just 125. Nu har jag dock i brist på annan film och fancy kamerainställningar fotat en rulle som ~asa400 och funderar lite på hur jag ska pressa den.

Min vanliga procedur ser ut som följer: 14:30 med halvminutsagitering, två helvändningar vid 21°, vilket ger bra negativ. Alternativet för något tunnare negativ med mindre kontrast är helminutsagitering, tre helvändningar, och en tid på 13:30. Även då vid 21°. Jag använder D76, spädd till 1+3.

Så, pressa två stopp. Det kommer ge mer kontrast per se, så jag lär utgå från helminutsagitering och 13:30. Hur är det med D76, räknas den in som "standard" eller "compensating" vid högre utspädning? Har aldrig ägnat saken en tanke tidigare, men nu spelar det, enl. digitaltruths push processing-artikel roll. "Standard" ger 2.25 gånger vanlig tid medan "compensating" ger 1.85 gånger tiden, dvs 30:20 eller 25:00.

Vad åker jag på?

Efter att ha haft samma diskussion på flickr gjorde jag ett försök med x1.825. Helt okej, även om det blev rätt tydligt att filmen inte är gjord för att pressas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar