Annons

Pressa film

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag har en fråga som gäller "pressning" av film.
Jag har hör många pratat om att man kan pressa en 400 till 800, eller till och med till 1600.
Är det bara så att man underexponerar genom att ställa om ISO talet manuellt? Hur gör man med labbet sen? Meddelar man dom vad man har exponerat efter så korrigerar dom framkallningen efter det? Vad förlorar man I kvalitet? Hur förändras filmens karaktär? Den största anledningen att jag undrar över detta är att jag just nu bara har en AE1 utan blixt, och har en hel del Superia 200 och 400 rullar. Det blir lixom inte så mycket inomhus fotografering då.
 
Yep...gällande pressning så har du fått att helt rätt.
I mörkrummet är det tempraturen på framkallningen som höjs och även tiden blir något längre.

Sådant brukar stå anngivet på insidan av asken till film rullen.
 
Visst har du fått det hela rätt.

Dock påverkas filmen ganska mycket.
Vissa filmer går bra att pressa ex Provia mednan vissa ger kasst resultat ex e100VS.

Kornet blir större. Du förlorar information i lågdagar + att kontrasten och färgbalansen kan variera.

Visst kan man pressa men ändast om det är nödvändigt.
 
Filmens karaktär ändras genom att kornen blir tydligare och att kontrasten i filmen ökar.
Hur mycket beror på vilken film det rör sig om. Vissa filmer tål pressning flera steg utan några större kvalitetsförsämringar medan andra inte lämpar sig för pressning alls...

/Niklas
 
Ser att ni båda:

- Gustaf L. Bjerne
- Niklas Arnfelt

Är extremt bra fotografer och kunniga inom området, ni får en att framstå som en flugskit
på vidrutan =))

Har inte pressa film själv dess värre, men har läst att: dra upp 400 till 800 ska inte göra någon störe skillad. Dvs om man inte är överdivet kräsen.
 
Hoppsan man tackar!

Köra en 400 på 800 borde gå hyfsat med de flesta filmerna.
Att pressa ett steg ex 200 till 400 eller 400 till 800 brukar gå ganska så bra.

En liten sak att tänka på är om det gäller dia eller neg film.

Neg har en mycket större felmarginal och man brukar inte över framkalla filmen utan man kompenserar felexponeringen vid kopieringen. Dvs oftast labbets jobb.

Dia däremot är lite svårare. Det blir liksom vad det blir.
Har du exponerat filmen på ett annat iso/asa tal måste man kompensera för detta redan vid filmframkallningen.

Liten slutsats:

Om du använder en 400 neg film på 800 är det förmodligen inom felmarginalen så inget trixande vid framkallningen behövs.

Samma förutsättningar med dia. Du (labbet) måste kompensera vid framkallningen.

Hoppas det ljusnat något:))
 
Hosio skrev:

I mörkrummet är det tempraturen på framkallningen som höjs och även tiden blir något längre.

Sådant brukar stå anngivet på insidan av asken till film rullen.

på insidan av tri-x asken anger de en kortare tid om man pressar...eller, jag fattar inte riktigt det där...???
 
Tri-X

Om jag inte mins fel så har kodak anget samma tid för både 400 och 800 i asken. Går du däremot upp ett steg till så ökar tiden.

Titta på denna länken.

400 ISO
Framkallad i D76 1+0 vid 20 grader: 8m

1600 ISO
Framkallad i D76 1+0 vid 20 grader: 13m

//Pontus
 
I min portfolio från Haga finns en bild som jag tror jag kallar "Potatishandlaren" som är från en Tri-X pressad till ca ISO 7000, eller 40 DIN som vi sa på den tiden. Den är framkallad i en soppa som hette Promicrol, den finns väl inte längre och jag vet inte vad som skulle vara motsvarigheten idag, jag ägnar mig inte åt den sortens övningar längre....;-)
Men temperaturen var 40 grader (Celcius ja) och tiden 10 minuter. Emulsionen hade samma konsistens som snuva på 5:te dagen och nedkylningen fick göras mycket långsamt. Men det gick... Skärpan blev väl sisådär men konstigt nog blev såväl gråtoner som korn helt acceptabelt.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.