Annons

Pressa film med Nikon F65?

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Jag har en fråga. Då det inte finns manuel inställning för filmkänsligheten undrar jag vad man kan räkna med att man pressar filmen till om man använder exponeringskompensationen 1/2, 1, 11/2 och 2 pluss eller minus.

MVH
Per

-1 motsvarar en fördubbling av ISO-talet (Från t.ex 100 till 200)

Alltså om du vill exponera en ISO 800 på 1600 så blir det till at ställa in -1

perbrev skrev:
Jag har en fråga. Då det inte finns manuel inställning för filmkänsligheten undrar jag vad man kan räkna med att man pressar filmen till om man använder exponeringskompensationen 1/2, 1, 11/2 och 2 pluss eller minus.

MVH
Per

Vad du pressar filmen till beror på filmens egentliga hastighet. -1 steg ger en fördubbling av hastigheten, allts dubbla ISO-talet. -2 steg ger fyra ggr så hög känslighet.

Om du har en 100 film i kameran:

+ 1 = 200
+ 2 = 400

- 1 = 50
- 2 = 25

Någonting i den stilen borde det bli.

Annars finns det små lappar att köpa som du sätter på filmkassetten. Det finns sådana här DX kodade lappar för de flesta iso tal ex. 25,50,100,200,400 mfl

Du klistrar dem ovanpå filmens dx kodning.

gbjerne skrev:
Om du har en 100 film i kameran:

+ 1 = 200
+ 2 = 400

- 1 = 50
- 2 = 25

Någonting i den stilen borde det bli.

Annars finns det små lappar att köpa som du sätter på filmkassetten. Det finns sådana här DX kodade lappar för de flesta iso tal ex. 25,50,100,200,400 mfl

Du klistrar dem ovanpå filmens dx kodning.

Mmm, fast tvärtom. Man underexponerar när man pressar. Sedan förlänger man framkallningstiden istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar