Annons

Pressa diafilm eller välja högre ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Inför sommarens utlandsresa vill jag ha en lämplig mix film med mig för att kunna fota med olika ISO-tal. Bl.a. blir det nog några djungelutfärder, där man kan behöva lite mer "kräm", men även bilder i stadsmiljö. Jag tänker använda ISO 100-filmer så mycket som möjligt, mest Kodak E100VS, men några E100S och E100SW kommer nog också med.

Sedan börjar funderingarna. Om jag vill ha ISO 200, skall jag avända Kodak Elite Chrome 200 eller pressa t.ex. Fuji Provia 100F? Kodak E200 gillar jag inte så mycket, lite för svaga färger. Jag är inte så förtjust i Sensia 200 heller. Hur blir Kodak E100SW och E100S om jag pressar dem till 200? Jag vet att E100VS inte funkar bra att pressa...

Sen kan man ju behöva 400 ibland. Provia 400F är ju en erkänt bra film för denna filmkänslighet, men jag har bl.a. läst att Elite Chrome 200 skall gå bra att pressa. Hur blir resultatet jämfört med Provia 400F?

Vad vill jag då ha för resultat? Tja, en god färgmättnad med en behaglig färgskala, hellre något varm dragning än kall. "Lagom" med kontrast, pressning kan ju medföra kraftig ökning av kontrasten för vissa filmer. Kornet bör inte vara för grovt, men lite korn får man ju acceptera vid högre ISO.

Tacksam för hjälp, det blir mycket testande om jag skall reda ut det här på egen hand... (=dyrt!). Vore kul om diskussionen blev öppen utan "krig" mellan Fuji- och Kodakfantaster!
 
Enligt mig är provia filmerna klart bäst att pressa.

100F fungerar bra att pressa till 200 men det bästa alternativet är nog ändå att satsa på 400F som du även kan köra på 800 om det skulle behövas!
 
Du kan ju också testa hur du upplever Sensia 400. Den emulsionen ska tydligen vara en konsumentvariant av Provia 400F (!), dvs samma grundemulsion men annan precision på lagring (kanske även på blandning, vad vet jag).
Jag ska just skicka in min första rulle Sensia 400 så tyvärr kan jag inte hjälpa här annat än bekräfta Provia 400F:s förträfflighet.
 
Senast ändrad:
Varför inte prova Kodachrome 200 då.. tycker egentligen inte att du behöver någon annan film än 100VS på en sommarsemester...ljuset lär nog räcka. Skillnaden till 200 är ju bara ett steg ändå... För att få större spann så får det npg bli en 400 då....Pressa gör man ju bara i nödfall.. så då får det nog bli Provia..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.