Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Presets i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag använder Lightroom för att redigera mina bilder, men jag sätter ofta en vit passpartou runt bilden och sen en svart ram på den.

först göra en kopia av bilden, sen vit passpartou med "storlek på arbetsyta" och till slut ramlinje.

detta är typ det jag gör i photoshop. både drygt och jobbigt att göra det på varje bild. Finns det inget sätt att spara dessa moment så det räcker med ett enda knapptryck varje gång jag tar in en bild i photoshop för att få detta? det hade varit smidigt och bra :)

Jag använder Lightroom för att redigera mina bilder, men jag sätter ofta en vit passpartou runt bilden och sen en svart ram på den.

först göra en kopia av bilden, sen vit passpartou med "storlek på arbetsyta" och till slut ramlinje.

detta är typ det jag gör i photoshop. både drygt och jobbigt att göra det på varje bild. Finns det inget sätt att spara dessa moment så det räcker med ett enda knapptryck varje gång jag tar in en bild i photoshop för att få detta? det hade varit smidigt och bra :)

Gör ett makro, i PS kallas de för "actions".

ja google är bra. Forum också. Det är väl därför forum finns? för att man kan diskutera och hjälpa varandra?
eller vill du hellre lägga ner alla forum ? Bättre om alla bara använder google .

ja google är bra. Forum också. Det är väl därför forum finns? för att man kan diskutera och hjälpa varandra?
eller vill du hellre lägga ner alla forum ? Bättre om alla bara använder google .

Konstigt sätt att tacka för den hjälp du fick.

Visst, fora finns bl.a för att man skall kunna ställa frågor. Men när frågan är enklare att få svar på genom att söka själv så, tycker jag åtminstone, att sådana frågor som t.ex. du ställde bara tar upp en massa onödig "plats". Det hade gått fortare för dig att få svar via Google och vi som svarat dig hade inte behövt ödsla vår tid på det. Win-win för alla.

Jag gör så, när jag ställer frågor, att jag först googlar det och ser om frågan redan är besvarad ngn annanstans. Hittar jag det inte på 5-10 minuter så frågar jag.

det var inte meningen att låta otrevlig. kanske det upplevdes så och då ber jag om ursäkt.

för min del är det tvärtom, det går snabbare att ställa frågan här än att söka på google av två anledningar. Dels för att jag alltid har en flik med fotosidan och att jag hänger här väldigt väldigt mycket.

den andra anledningen är att jag suger på att söka info på google. Borde gå en kurs i hur man söker på google :)

Tack för hjälpen ni som skrivit här. Jag ska se om jag hittar Actions i photoshop.

Visst, fora finns bl.a för att man skall kunna ställa frågor. Men när frågan är enklare att få svar på genom att söka själv så, tycker jag åtminstone, att sådana frågor som t.ex. du ställde bara tar upp en massa onödig "plats". Det hade gått fortare för dig att få svar via Google och vi som svarat dig hade inte behövt ödsla vår tid på det. Win-win för alla.

Jag gör så, när jag ställer frågor, att jag först googlar det och ser om frågan redan är besvarad ngn annanstans. Hittar jag det inte på 5-10 minuter så frågar jag.

Det låter väldigt torrt i mina öron, ett forum är väl främst en plats för social samvaro, man umgås och har kul runt sina frågor. Tycker man att det upptar ens tid så är det bara att låta bli att svara?

/Ulf

Med ett sånt svar när man försöker hjälpa dig så blir det ju inte direkt mer lockande nästa gång du ställer en fråga om jag ska vara helt ärlig...

Synd att du drar till med en sån attityd när folk försöker hjälpa till.

Med ett sånt svar när man försöker hjälpa dig så blir det ju inte direkt mer lockande nästa gång du ställer en fråga om jag ska vara helt ärlig...

Synd att du drar till med en sån attityd när folk försöker hjälpa till.

Vet inte om du läste mitt inlägg efter det men jag bad om ursäkt om det uppfattades drygt, det var inte min mening.
Tycker dock svar som " svar finns på Google " och liknande saker är ganska tråkiga också på ett diskussionsforum

Vet inte om du läste mitt inlägg efter det men jag bad om ursäkt om det uppfattades drygt, det var inte min mening.
Tycker dock svar som " svar finns på Google " och liknande saker är ganska tråkiga också på ett diskussionsforum

Läste ditt svar efter att jag postade men tyckte ändå att ditt initiala svar krävde en respons.

Upplever att en del människor av ren lathet eller annat inte själva försöker finna information längre och Google är verkligen din vän. Formulera en fråga och det kommer svar på den frågan.

Hur bra svar du får är klart avhängigt din initiala fråga, ju bättre fråga ju bättre svar.

Jag tycker det är trevligt att hålla till och prata och diskutera på olika forum så det kommer jag fortsätta med. Tycker du det är jobbigt eller onödigt att svara på en fråga så är det inga som helst problem, det är bara att strunta i det.

Själv tycker jag bara det är kul att kunna hjälpa andra som behöver hjälp.

Jag tycker det är trevligt att hålla till och prata och diskutera på olika forum så det kommer jag fortsätta med. Tycker du det är jobbigt eller onödigt att svara på en fråga så är det inga som helst problem, det är bara att strunta i det.

Själv tycker jag bara det är kul att kunna hjälpa andra som behöver hjälp.

Har inte jag heller några problem med, men ibland när man får vissa svar på en alldeles utmärkt hjälp som dessutom är pedagogisk så det räcker så känns det inte lika roligt faktiskt.

Sorry om svaret inte passar.

Jag förstår inte hur Google ska kunna hjälpa om man t.ex. inte vet vad man ska söka på. Visste jag t.ex. inte att man kunde göra en automatisk grej i Actions så hur ska jag veta att jag ska söka på det?

Jag har skrivit detta i forum på andra sidor också:

"Tänk på att du själv varit nybörjare en gång i tiden, behandla dina medmänniskor med respekt. Man är inte en "idiot" bara för att man ställer en fråga".

Ingen har påstått att du är en idiot allra minst jag.
Skulle liksom aldrig falla mig in att skriva det eller ens påstå något liknande.

Nu är jag färdig i tråden.

Lycka till vidare.

det var inte meningen att låta otrevlig. kanske det upplevdes så och då ber jag om ursäkt.

för min del är det tvärtom, det går snabbare att ställa frågan här än att söka på google av två anledningar. Dels för att jag alltid har en flik med fotosidan och att jag hänger här väldigt väldigt mycket.

den andra anledningen är att jag suger på att söka info på google. Borde gå en kurs i hur man söker på google :)

Tack för hjälpen ni som skrivit här. Jag ska se om jag hittar Actions i photoshop.

I Svenska versionen heter det funktionsmakro, skapa ett nytt och spela in det du vill ha gjort som standard sedan är det bara att spara det.

Google är bra på många sätt. T ex om man vet att det man söker kallas funktionsmakro. Vet man inte det är det svårare att hitta svaret på Google. I ett forum däremot går det ju att på ett annat sätt förklara vad det är man letar efter.

Det är lugnt, Andreas.

Din första fråga var adekvat och förståelig, Rätt svårt att googla på den.

Det är svårt att skriva "neutralt". Vad jag, och åtminstone en till, upplevde som lite provocerande och otacksamt var ditt svar "ja google är bra. Forum också. Det är väl därför forum finns? för att man kan diskutera och hjälpa varandra? eller vill du hellre lägga ner alla forum ? Bättre om alla bara använder google .". Du hade ju faktiskt fått de svar du behövde. Jag berättade för dig att det hette actions (jag visste ju inte då att du hade PS på svenska) och Leif gav dig en länk till Moderskeppet.

Men redan med mitt svar så hade du, om du googlat "makro actions photoshop svenska", fått Moderskeppet som första träff. Och där fått alla dina frågor besvarade. Det var det jag vände mig emot. Att det jobbet hade du kunnat göra själv.

Men jag förstår nu att du inte menade ngt illa och att vi alla här har olika definitioner av vad detta forum skall användas till. Min definition är inte mer rätt än din.

Hur som helst, hoppas att du fått till ett bra makro. De kan verkligen göra mkt för ditt "workflow". Ett tips: kolla även in droplets (jag tror att det kallas för automatisering i svenska PS). Med dem kan du göra ännu mer avancerade grejor. Och du tar bra bilder, min favorit är den med svanen.

Allt gott!

Peter

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto