Annons

Presentera på nätet - Flickr, Picasa webbalbum eller..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har tidigare använt Picasa webbalbum för att dela bilder med familj, vänner och bekanta. Nu tycker jag att Picasa börjar bli för integrerat med Google+. Man blir tillfrågad om cirklar och annat hela tiden. Jag vill ha något enkelt där jag kan presentera bilderna i album och dela ut rättigheter via unika länkar el. dyl. Har kollat på Flickr och "gästpass" vilket fungerar ungefär som jag vill. Jag tycker dock att gränssnittet för att administrera bilderna är rörigt och Flickr är allt annat än snyggt, vilket har en viss betydelse. Finns det några alternativ? Hur visar ni bilder för andra utan att det krävs konto, medlemskap o.likn?

Tjaa...någon form av konto krävs väl för de flesta sådana tjänster. Om man nu inte lägger upp en egen hemsida, antingen med egen server eller hyr in sig någonstans (jag har Binero men det kostar 69 spänn i månaden sedan tillkommer kostnaden för domännamnet, 99 spänn per år).

För att just visa upp bilder för specifika personer använder jag Lightroom och Revel (finns f.n. bara till Mac). Men det krävs ändå ett Adobe-konto samt kostnad för Revel på ca 6 dollar i månaden.

Ja, det var ju inte något svar på frågan precis.....men ändå.. :)

En enkel lösning är att använda Dropbox. Man har en mapp som heter "Photos" och alla mappar man skapar i den mappen, och lägger bilder i, blir automatiskt till webalbum med unika länkar. Du behöver därmed inte ens ladda upp några bilder själv någonstans. Du skapar en mapp på din dator, lägger bilderna där, Dropbox synkar mot molnet, och så finns bilderna där för de som du ger länken dit.

https://www.dropbox.com/sh/lxgg24yeibg40eu/yYTRT_jJKI

Det var en gammal fråga som fick nytt liv. Kan då meddela att det blev Dropbox för min del sedan en tid tillbaka. Skulle vilja ha ett alternativ där man kan få lite feedback på bilderna också men i övrigt tycker jag Dropbox är ett bra alternativ.

Tack för alla bra svar! I mitt fall föll valet på SkyDrive pga att den har möjligheten att dela filerna enbart mha en länk. Som jag förstod det måste man regga sig på Dropbox för att kunna ta del av filerna. Annars gillade jag Dropbox lite bättre, något snyggare, lite smidigare osv (tex kan man ladda upp hel folder från paddan, i Skydrive var man tvungen att välja varje bild för sig). Men Skydrive har andra fördelar och är på intet sätt ett dåligt alternativ (tex 7 GB istället för 2 GB).

Dropbox kräver inte någon registrering för att ta del av innehållet. En "hemlig" länk räcker fint där också.

Mottagaren behöver inte ha något Dropbox-konto. Allt som du lägger i din "Photos"-mapp kan ses av vem som helst så länge du ger dem en länk dit. Samma sak med det du lägger i "Public"-mappen.

Stämmer bra! När jag testade funkar det faktiskt att dela länk från Dropbox också. Däremot lyckades jag inte göra det mobilt, men det kanske också går på nåt sätt?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto