Annons

Premiär med modell - kritik och tips

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Mors!

Till att börja med vill jag be om ursäkt för att jag efterlyser bildkritik så här i forumet, men jag är inte ute efter enskild kritik på en bild utan mer lite allmänna tips.

Bakgrunden är den att vid mitt senaste besök i Spanien (har semesterbostad där) kom jag i kontakt med en sångerska som ville ha lite porträttbilder för sin marknadsföring.

Det var första gången som jag fotade "modell" och jag upplevde det som svårt men kul.

Resultatet blev följande:

https://www.flickr.com/photos/afj_foto/sets/72157650273409059/

Jag har bara redigerat dessa lite lätt i Lightroom - personligen gillar jag en naturlig look. Vill hon ha en hårdare retuschering så får hon fixa det själv eftersom jag inte har kompetens i Photoshop så den biten kan vi lämna utanför diskussionen.

Det jag efterlyser är alltså lite allmänna tips. Vilka nybörjarfel har jag gjort? Är det något som är bra? Vad kan jag tänka på till nästa gång etc.

Alla synpunkter mottages tacksamt!
 
Först så tänker jag att med en sådan vacker modell med sådan bakgrund så kan det inte gå fel. Överlag tycker jag det är riktigt vackert. Utifrån min ringa kunskap i detta så försöker jag mig på lite kritik.

Överlag så tycke jag du klarat de största problemen med posingen, i de flesta bilderna har du klarat de största nybörjarmisstagen. tex att modellen oftast inte ska avbildas rakt framifrån, utan från sidan eftersom det nästan alltid blir en mer slimmat.Och att Axlarna bör aldrig vara i samma höjd eftersom det ser stelt ut och det gör posen platt.

En stående pose i helkropp eller nästan hel är alltid mycket mycket svårare. Det syns också här. I de bilderna tycker jag att poserna är mer platta, och kanske, ifall de skulle göras, skulle passa bättre på en man. Jag tänker att grunden är även där att vrida modellen en aning, lägga tyngden på bakre benet och lägga främre benet mot det bakre. Då skulle det nog sett bättre ut. För att breka så mycket med benen så skulle jag ha en utarbetad tanke för att det skulle fungera.

Bilder på modeller ska i princip aldrig tas i fritt solljus. Skuggan blir för hård och modellen blundar och visar alltså inte ögonen, själens spegel. Om det tas i solljus så ska det vara i soluppgång eller solnedgång. Eller, och, när det är moln på himlen så att ljuset diffusera.

Ställ istället modellen i skuggan och få ljus från himlen eller en ljus vägg eller liknande.

Eller motljus och använd reflexskärm.

På hälften av bilderna så är det inte rakt solljus på, och där tycker jag ljuset ligger mycket bättre, mjukare och fridfullare.

Det var väl det snabba jag tänkte på... MEN. Alla ord jag använt som tyder på en regel, kan ju givetvis användas åt andra håller och bli superbra. Tex om modellen inte skulle vara i solljuset och kisat med ögonen så skulle kanske mycket av närvaron jag känner försvinna. Och varför skulle det inte bli bra att ta på en modell rakt framifrån, bilden kan lätt se ut som att den är fångad mer i farten och med en fart och drama som inte går att uppnå på något annat sätt.

Så lyssna inte på mig...

Närvaron och glädjen är oftast svår att hitta och tycker jag är det största. Här har ni hittat något tillsammans, Snyggt!
 
Stort tack Timmy för dina utförliga synpunkter!

Jag håller med om att helkroppsbilderna är svaga - jag tror både hon och jag måste öva på dem!

Vi använde reflexskärm på en del bilder. Det var även det första gången för mig - blev förvånad över hur stark effekten är!

Själv gillade jag bäst bilderna i skuggan men tyckte även att de i solljuset funkade - i alla fall några av dem. Den spanska vintersolen var förvånansvärt mild så här på eftermiddagen. Vid nästa försök lär den dock vara hårdare så då får jag nog se upp än mer.
 
Jag mottager tacksamt fler synpunkter och tips från några av er andra som varit inne och tittat på bilderna.
 
Du har redan fått jättebra tips. Men om jag skulle säga något så är det att vara mer kräsen med vilka bilder du väljer ut. Var riktigt hård mot dig själv och gallra bort de halvbra bilderna. Efter en sån här session kan man räkna med (tycker jag) att ha 5 bilder som är värda att visas. Kanske att man får 10 om man har ett riktigt flyt.
 
Tack Fredrik!

Kristoffer - du har helt rätt! Det skall gallras hårdare i fortsättningen. Egentligen är det väl 3-4 bilder som jag är riktigt nöjd med.

Jag tog ca 600 bilder, slängde väl hälften i första gallringen. På så viss påminner det en hel del om sport-foto (som jag har en gnutta mer erfarenhet av). En dag på racerbanan kan ju generera ett tusental-bilder och får man 3-4 som man är nöjd med så får man vara glad! :)

Tack för synpunkterna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.