Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Precis införskaffat Nikon D80!

Produkter
(logga in för att koppla)

Zugar

Aktiv medlem
Hejsan Fotosidan!

Har precis införskaffat en Nikon D80 med tillhörande 18-55 objektiv. Jag undrar nu vilket objektiv jag skall satsa på härnäst samt illbehör? Jag har änsålänge D80, 18-55 objektiv, 2gig Lexar 133x minne, 1gig Kingstong, Väska, UV-filter. Tack för all hjälp ni är kanon! :)

Ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro kanske?,

ljusstrak obj med bra brännvidd, då kan du sälja 18-55.

Vad kan ett sådant gå för på begagnatmarknadne/nytt? Det fungerar till det mesta då, porträtt (modell) m.m?

Beror väldigt mycket på vad det är du vill fota. Mitt råd är att börja leka med ditt kitobjektiv och lära dig mer om kameran. Med tiden kommer du känna dig begränsad och då vet du vad du behöver för att kunna ta de bilder du vill.

N i C skrev:
Mitt råd är att börja leka med ditt kitobjektiv och lära dig mer om kameran. Med tiden kommer du känna dig begränsad och då vet du vad du behöver för att kunna ta de bilder du vill.

Ett mycket bra råd, lyssna på Niklas!

Kolla först vad det är för bilder du inte kan ta, och planera objektivköpen därefter! När du tagit några hundra bilder märker du säkert om du "slår i" 18 eller 55 oftast, och då vet du åt vilket håll du bör titta. Märker du att ljuset inte räcker, satsa på ett några bländarsteg bättre eller VR. Räcker inte närgränsen, satsa på macro. Ja, du förstår.

Per.

Jag tackar så mycket för alla tips :). Hur stor är skillnaden imellan kitobjektivet och tillexp Sigma objektivet some Erik tipsade om? Om jag "slår i" 18 eller 55 oftast vad skall jag satsa på då? Är sigma objektet som Erik tipsade om ett bra sådant om jag slår i 55 ofta och 18 lite mer sällan?

Zugar skrev:
Hejsan Fotosidan!

Har precis införskaffat en Nikon D80 med tillhörande 18-55 objektiv. Jag undrar nu vilket objektiv jag skall satsa på härnäst samt illbehör? Jag har änsålänge D80, 18-55 objektiv, 2gig Lexar 133x minne, 1gig Kingstong, Väska, UV-filter. Tack för all hjälp ni är kanon! :)

Vad hade du tänkt att fotografera och hur vill du att bilderna ska se ut?

Re: Re: Precis införskaffat Nikon D80!

RolandM skrev:
Vad hade du tänkt att fotografera och hur vill du att bilderna ska se ut?
Hade tänkt använda det till det mesta. Men det blir nog mest porträtt (modell), bild på barnen, lite utomhusbilder, fotografering vid högtider som brölopp,studenter osv :). Om det inte går att få in allt på ett objektiv så tipsa gärna om flera men skriv gärna vad de passar bäst till då :)

Zugar skrev:
Jag tackar så mycket för alla tips :). Hur stor är skillnaden imellan kitobjektivet och tillexp Sigma objektivet some Erik tipsade om? Om jag "slår i" 18 eller 55 oftast vad skall jag satsa på då? Är sigma objektet som Erik tipsade om ett bra sådant om jag slår i 55 ofta och 18 lite mer sällan?

Vad jag menade var om du vill vrida till lägre än 18 mm, skaffa ett vidvinkligare; om du oftast vill ha mer än 55 mm, köp ett telezoom. Du kan inte få mer åt bägge hållen, i vart fall inte så mycket att du ska byta ut kit-zoomen.

Per.

perstromgren skrev:
Vad jag menade var om du vill vrida till lägre än 18 mm, skaffa ett vidvinkligare; om du oftast vill ha mer än 55 mm, köp ett telezoom. Du kan inte få mer åt bägge hållen, i vart fall inte så mycket att du ska byta ut kit-zoomen.

Per.
Så du tror inte det blir någon större skillnad mellan kitobjektivet och Sigma Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro ?

Zugar skrev:
Så du tror inte det blir någon större skillnad mellan kitobjektivet och Sigma Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro ?

Svårt att besvara av någon annan än du själv:

1. Du får ju lite mer brännvidd, behöver du det?
2. Du får en aning mer ljusstyrka, behöver du det?
3. Du får macromöjlighet, behöver du det?

Jag kan inte uttala mig om bildkvalitet, men gissningen är väl att det blir likvärdigt med vad du har nu.

Per.

perstromgren skrev:
Svårt att besvara av någon annan än du själv:

1. Du får ju lite mer brännvidd, behöver du det?
2. Du får en aning mer ljusstyrka, behöver du det?
3. Du får macromöjlighet, behöver du det?

Jag kan inte uttala mig om bildkvalitet, men gissningen är väl att det blir likvärdigt med vad du har nu.

Per.

Ja du har rätt det tål att tänkas på först! Dock så skulle den extra brännvidden vara suveräm. Hur är det med bildkvalitén blir den sämre destu mer man "zoomar" in? Avsevärt?

Gör som Niklas föreslog, ut och fota med dig och lär dig kameran, när du lärt dig hur allt hänger ihop så kommer du också veta vad du behöver för extra objektiv, den gluggen du har är faktiskt väldigt bra och duger länge.

Det är när du hållit på ett tag som du kommer att kräva bättre, och då framför allt ljusstarkare gluggar, men att byta bort din nuvarande mot en i stort likvärdig Sigma tror jag du kommer att ångra.

Har du ett stativ föresten ? Om inte, så är nog det en smartare investering i nuläget, kanske ett Polfilter eller ett Cokinsystem med ett par olika avtonade ND filter, roliga prylar som gör ditt fotande roligare och framför allt lärorikt.

Lycka till med din nya kamera.

/kent

Senast ändrad:
Jag har planerat ett inköp av kamera i snart 4-5 veckor känns det som, och fortfarande lika långt tid tills det kommer ske. Efter att ha plöjt igenom kilometervis med forum- och sitetexter så har jag mer och mer börjat go back to basic. Jag vet att jag iaf har lätt att drabbas av uppgraderings djävulen, att man undrar om gräset är gröna över varenda bäck man ser.

Jag håller med de andra som skrivit i still med att sålänge du inte kännder VAD det är du vill ha och vad du vill förbättre så ska du nog lägga tid på att utnyttja kit objektivet till max samt lära dig hela manualen till kameran innantill (eller delvis iaf :p ). När du vet alla faktorer som spelar in och kan kopla de till hur bilderna blir, eller hur de inte blir, så blir det nog lättare att uppgradera objektiv parken. Jag hoppas att det iaf blir så lätt för mig!

tack å hej

Bokeh skrev:
Gör som Niklas föreslog, ut och fota med dig och lär dig kameran, när du lärt dig hur allt hänger ihop så kommer du också veta vad du behöver för extra objektiv, den gluggen du har är faktiskt väldigt bra och duger länge.

Det är när du hållit på ett tag som du kommer att kräva bättre, och då framför allt ljusstarkare gluggar, men att byta bort din nuvarande mot en i stort likvärdig Sigma tror jag du kommer att ångra.

Har du ett stativ föresten ? Om inte, så är nog det en smartare investering i nuläget, kanske ett Polfilter eller ett Cokinsystem med ett par olika avtonade ND filter, roliga prylar som gör ditt fotande roligare och framför allt lärorikt.

Lycka till med din nya kamera.

/kent

Nej jag har inget stativ, en liten fråga till hur mycket hjälper det att ha en riktig blixt istället för den inbyggda? Har kollat lite på Sigmas blixtar!

Zugar skrev:
Nej jag har inget stativ, en liten fråga till hur mycket hjälper det att ha en riktig blixt istället för den inbyggda?

Tonny, du famlar! För att kunna lösa ett problem, måste du veta vilket problemet är, eller hur? Det känns litet som du har en bunt pengar, och undrar vad du ska lägga dem på. Jag är ledsen att vara så uppriktig, men det är min känsla.

Vilken begränsning upplever du att du har med D80 + kitoptik?

Per.

Zugar skrev:
Nej jag har inget stativ, en liten fråga till hur mycket hjälper det att ha en riktig blixt istället för den inbyggda? Har kollat lite på Sigmas blixtar!

En riktig blixt hjälper väldigt mycket, den inbyggda har du mest nytta utav i motljus som upplättningsblixt, för allt annat är en riktig blixt att föredra.

Eftersom du har en Nikon kamera så är det bara dumt att inte köpa en Nikonblixt, med en orginalblixt så får du Nikons iTTL automatik, vilket du inte vill vara utan, tro mig.

/kent

perstromgren skrev:
Tonny, du famlar! För att kunna lösa ett problem, måste du veta vilket problemet är, eller hur? Det känns litet som du har en bunt pengar, och undrar vad du ska lägga dem på. Jag är ledsen att vara så uppriktig, men det är min känsla.

Vilken begränsning upplever du att du har med D80 + kitoptik?

Per.
Du har helt rätt Per, jag skall lära mig kameran från grunden innan det blir några fler köp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar