Annons

Praktica MTL 5B instruktioner för sätta i film

Produkter
(logga in för att koppla)

annikagil

Ny medlem
Hej,

Jag köpte nyligen min Praktica men mot slutet av filmen så fastnar den och det går inte att fota mer. Det har hänt upprepade gånger och jag har behövt ta ut filmen innan den är färdigfotad. Jag misstänker att jag sätter i filmen på fel sätt, instruktionerna var inte så detaljerade och mina tidigare kameror har inte sett likadana ut. Det är de två metalltrådarna på sidan som gör mig förvirrad.
Vore jättetacksam om någon med likadan eller liknande kamera kunde beskriva utförligt hur jag ska gå till väga när jag sätter i filmen.

Tack på förhand!
Annika

Du har en manual på:
http://www.butkus.org/chinon/praktica/praktica_mtl_5/praktica_mtl_5.htm

Jag har ingen Praktica, men om jag har förstått det rätt, ska filmen spolas upp "bakvänt" på upptagningsspolen, och en av stålbyglarna ska lägga sig över filmänden så att den viks runt den när upptagningsspolen börjar snurra. Om man inte har byglarna i rätt läge kan filmen hamna utanför, och då lindas den inte upp. Man kan hjälpa den lite på traven genom att lägga den ena bygeln över filmänden när man laddar. Dra fram lite grann innan du stänger kameran, så att du ser att filmen kommer rätt, så att den kan lindas upp.

Du kan prova med en film som du kasserar att dra fram med kameran öppen, så ser du hur grejerna fungerar.

Du vrider uppspolningsrullen med frammatningsarmen tills trådbygeln ligger uppåt mot dig, snett till vänster om märket nedanför spolen.
Sen drar du fram filmen, lägger den över kugghjulet och under bygeln med änden vid märket.
Stäng luckan och dra fram en ruta.
Då ska knoppen med veven börja röra sig. Annars blev det fel.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar