Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Praktica Digitalkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl081112

Avslutat medlemskap
Jag har letat i Forumet efter recentioner eller kommentarer på Prakticas digitala kameror. Praktica är ju en gammal fin kameratillverkare som numera tillverkar små digitala kompakter. På hemsidan har de specifikationer som många andra och verkar på det hela taget OK. Jag undrar om någon testat eller har något tips på ett test eller recention. Har själv inte hittat.

www.praktica.de

Mest intressant tror jag att dessa modeller är

PRAKTICA luxmedia 8303
PRAKTICA DCZ 7.3
PRAKTICA luxmedia 10-X3

och

PRAKTICA luxmedia 6503 (6 Mpix och inbyggd MP3-spelare!)

Vet inget om deras digitalkameror. Men av kamerorna på sidan att döma tycks dem till skillnad från Ricoh ha trampat i konsument-fällan liksom de flesta övriga tillverkare.

Tråkigt att se. Samsung är en tillverkare med varierande kvalitet men som tycks börja hitta rätt spår.

Praktica var min första systemkamera. Inte min ens, hade den på långtidslån ca 1960-62.

Helt mekanisk, slutaren lät som ett finkalibrigt pistolskott och objektivet - 50 mm förstås - hade ljusstyrka 1:4.

Men SKARPA bilder med hög kontrast producerade Praktican, så bra ingen japansk SLR kunde konkurrera. Först när Leica + Leitz Summicron 35/2 kom i huset blev det likvärdiga bilder.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto