Annons

Powershot S5 IS på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag har idag en Canon 20D med ett par gluggar men den känns lite tung och dyrbar att ta med på en tågluff jag funderar på att göra.
Tittade lite på min kompis Powershot S5 IS igår och den verkar trevlig. Är intresserad av en kamera som klarar mycket och som ligger ungefär i prisklassen 4500kr.
Det hela kom på så snabbt så jag har inte hunnit undersöka marknaden, så därför frågar jag er på FS på tips på en bra kompakt resekamera, som dessutom går att få tag på inom ett par dagar.

Lise-Lott
 
Jag tror att många är i din situation.
För egen del Har jag en Nikon D80 som system och som mer portabelt alternativ en Coolpix 8700. Tyvärr tillverkas inte denna kamera längre men går att hitta på begmarknaden.

En kompakt som fått gott betyg i pressen är Nikon Coolpix p5000.

//Martin
 
Panasonic TZ3 är ju mer en resekamera än S5:an då den inte är så tjock (43 mm). Den har 7Mp, 10x zoom (28-280 mm) och bildstabilisator.
Finns på t.ex Dustinhome, och eftersom de har i lager är det med stor sannolikhet att du har grejerna dagen efter. De är mästare på logistik.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107555

Annars finns den på t.ex Expert Stormarknad.
 
Tack för svar.
Jag tycker inte S5 är för stor (tjock) så det är inget motiv för mig i detta läge. TZ3 verkar också intressant, skulle behöva lite jämförande tester så jag vet jag får och inte får.

Jag har en Minolta G400, den känns lite för liten som resekamera i detta fall.

På resor är det också intressant att ta korta filmsekvenser, det är bra om det blir hyfsat.
Syrran har en Canon kompakt som har ett störande ljud överlagrat hela tiden, inte kul.
 
Senast ändrad:
S5 har betydligt fler inställningsmöjligheter än TZ3 och vridbar skärm(!), åh andra sidan så har TZ3 bättre vidvinkel (28mm vs 36mm).

Vad gäller bildkvalitet så ger S5 klart mindre brus (alternativt så har TZ3 alldeles för kraftig brusreducering, vilket förstör upplösningen), båda kamerorna har bra optik.
 
Senast ändrad:
Lotta Wesslund skrev:
Tack för svar.
Jag tycker inte S5 är för stor (tjock) så det är inget motiv för mig i detta läge. TZ3 verkar också intressant, skulle behöva lite jämförande tester så jag vet jag får och inte får.

Jag har en Minolta G400, den känns lite för liten som resekamera i detta fall.

På resor är det också intressant att ta korta filmsekvenser, det är bra om det blir hyfsat.
Syrran har en Canon kompakt som har ett störande ljud överlagrat hela tiden, inte kul.

Här är ett test på TZ3. Just DPReview är lite sävliga och har inte "hunnit" testa S5:an än.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz3/

Cyberphoto har dock testat båda:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s5is
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ3bla

S5:an har ju lite fler funktioner, t.ex möjlighet till extern blixt samt att man når längre på telesidan. Men som Kim nämner så missar man lite på vidvinkeln.
 
Framför allt så har S5 Av, Tv, M och P läge, vilket ger betydligt fler kreativa möjligheter.

Åh andra sidan kanske man inte vill "krångla" med sånt på semestern, vad vet jag :D
S5 går givetvis att köra helt auto oxå, om man så önskar.
 
Jag hade ialla fall tagit min 20D och köpt ett Sigma 18-200mm (eller liknande fabrikat) kostar ca 3000 spänn (på Cyberphoto) Bildkvaliten lär inte bli sämre än med långzoomarna och definitivt bättre på höga ISO-tal vad gäller bruset.
 
Jag tror inte du ska vara så rädd för att ta med 20D:n. Se till att ha en bra försäkring och kanske övertejpade loggor. Ta också gärna något mer diskret på känsliga platser. Till exempel G400:an.

Jag har flera gånger åkt med gamla analoga kameror som ingen skulle vilja sno, och jag har alltid ångrat mig.
 
Lotta Wesslund skrev:
På resor är det också intressant att ta korta filmsekvenser, det är bra om det blir hyfsat.
Syrran har en Canon kompakt som har ett störande ljud överlagrat hela tiden, inte kul.

Jag har en S2 IS och en A710 IS. Båda tar mycket bra filmer men den senare har just det irriterande ljudet som du nämner. S2 IS har det inte och förhoppningsvis inte S5 heller (som i grunden är samma kamera). När det gäller filmande är S2 IS fantastisk tycker jag och som semesterkamera är den verkligen smidig. Enda nackdelen är att det går åt mycket minneskort när man filmar!
 
AFJ skrev:
Jag har en S2 IS och en A710 IS. Båda tar mycket bra filmer men den senare har just det irriterande ljudet som du nämner. S2 IS har det inte och förhoppningsvis inte S5 heller (som i grunden är samma kamera). När det gäller filmande är S2 IS fantastisk tycker jag och som semesterkamera är den verkligen smidig. Enda nackdelen är att det går åt mycket minneskort när man filmar!

Jag kan filma med min G400. Den är så liten så den åker nog med ändå. Lyssnade på film idag från S5 och det lät mycket klart och fint. Den verkar också ha en stereomick! Minne lär det gå åt en hel del, men det är billigt nuförtiden.
Funderar vidare...

Lise-Lott
 
Nu har jag handlat en Sigma 18-200.

När jag lade ut frågan var jag osäker på resmålet. Nu blir det flyg till Paris i 5 dagar.
Nu funderar jag på om jag skall ta med en glugg till. Canon 50/1.4 för ljusstyrkan eller Tokina 12-24/4. Kul skall det bli iallafall, mitt ressällskap gillar också att fotografera.

Lise-Lott
 
Jag skulle lätt ta med 12-24, i värsta fall kan man alltid höja ISO om ljuset är dåligt, men det är svårt att få vidvinkel utan vidvinkel....
 
Det ligger mycket i att ha en bra vidvinkel, särskilt när jag är på ett ställe som Paris.
Jag har en vecka på mig att bestämma mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.