Annons

Powershot S3 IS vs.FZ27? (bl.a. slutartider)

Produkter
(logga in för att koppla)

wretlund

Ny medlem
Hej!

Åter igen en av dessa "vilken kamera ska jag köpa"-trådar. Även om det nämnts om Panasonics FZ30 vs. S3 IS så har jag inte hört ngt "battle" mellan FZ27:an och S3:an än.

Det jag är ute efter är en icke-system-kamera med långzoom, långa slutartider och bildstabilisering, något som jag läst mig till att båda dessa ska ha.

Min närmaste fotohandlare sa någon gång att han bara har Olympus, Canon och Nikon för att det är dessa som är original och kvalitet, lite väl bakåtsträvare eller rätt?

Mycket talar för S3, men blev rekommenderad av Cyberphoto.se (ingen uppfattning om hur kunniga de är) att man ska välja FZ27:an framför S3:an på de flesta områdena...Vad säger ni?

Uppskattar verkligen om någon kunde svara. Valet sker troligen under denna vecka och står ganska rådlös...

Det är säkert ett svårt val, men ingen kamera gör säkert bort sig. Och låt inte nån fotohandlares egna säljintresse grumla omdömet om Panasonic som (enligt mig) varit klassledande i långzooms-klassen under senaste två åren.

Med canon så får man bättre film-möjligheter och LCD-skärm som är vinkelbar, men som vanligt med canon får man betala mer. Dessutom tyckte jag att t.ex zoom-kontrollen på s3is kändes sisådär och lite oexakt.

S3 eller FZ7

Precis som du var jag ute efter en bra superzoom.

Men man kan inte vänta hela livet på att den perfekta kameran skall komma, alla kameror har sina svaga och starka sidor.

Se nedan länk, öppna och kolla höger fält "H5 vs S3 vs FZ7"

http://www.digitalcamerainfo.com/

På fotobutiker har jag testat flera olika superzoomar och surfat runt på internet och läst tester innan jag slutligen bestämde mig för Canon S3 IS.

Det som avgjorde var nog de fina färgerna på bilderna, överlägsna videofunktioner, relativt snabb kamera och den vändbara LCD skärmen samt testet nedan...

http://www.digitalcamerainfo.com/co...igital-Camera-Review/Testing--Performance.htm

Enligt tester gör Sony H5 1 bild/s som är oacceptabelt, Canon S3 gör i alla fall 2,5 bild/s och FZ7 är ju också ok.

Efter några dagars användning så kan jag konstatera att S3 är en bra kamera och tillräckligt snabb i många situationer.

Visst är en DSLR snabbare, men en DSLR med 12 x zoom blir som en tegelsten. Ju mindre och lättare kamera desto oftare tar man med sig den och tar bilder.

Jag köpte min S3 för undeer 4200:- vilket inte är så dyrt.

MVH
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar