Annons

Powershot S2 IS eller Panasonic DMC-FZ20

Produkter
(logga in för att koppla)

supen

Aktiv medlem
Hejsan
Jag ska nu börja plåta digitalt. Har bara plåtat dia i alla år och är helt novis på det digitala. Färgskrivare blir en PIXMA iP8500. Jag har vill börja med en liten compact till att börja med,innan jag skaffar en digital systemkamera. Efter lite luskande på nätet har jag hittat två stycken som jag fasstnat för och det är Canon Powershot S2 IS och Panasonic DMC-FZ20. Men jag har svårt att välja vilken. Med Panasonic kan man spara i tiff,är det en fördel? Vilken skulle ni valt.
Räcker 5 megapixel till för bra utskrifter i a4?

Jag kan sträcka mig till en Canon PowerShot Pro1 men är det värt det,blir det markant bättre bilder/utskrifter.

Mvh Anders

Jag har en Panasonic FZ5, men kollade på både Powershot S2 IS och Panasonic FZ20 innan jag bestämde mig. Bägge dessa var för stora i jämförelse med FZ5 tyckte jag.

FZ20 har manuell fokus, blixtsko och en optik med f2.8 över hela zoomomfånget.

S2 IS har större spännvidd på slutartider (både kortare & längre). Dessutom ett bättre videoläge (högre upplösning, zoom under filmning).
Går på AA-batterier. Mindre & något lättare också.

FZ20 har ju funnits ett tag, så det finns ju tester och sånt på nätet, har inte sett några på Canon än.

Tiff sparar utan kompression, så det underlättar efterbehandling, men filerna blir stora och tar lång tid att spara på kortet.

Jag skulle nog råda dig att vänta på ett test av S2:an. Den verkar väldigt trevlig, men saknar som sagt en del detaljer som FZ20 har.

Med Panasonic kan man spara i tiff,är det en fördel?

Jag har FZ3 och tycker inte tiff ger någon direkt fördel jämtemot högsta jpeg-kvalitéen. Det verkar vara allmänna omdömet för alla i FZ-serien.

Vilken skulle ni valt.

Jag skulle valt Panasonic! Om man har möjlighet att gå till en affär och kolla in kamerorna och få en känsla, så kan valet blir enklare. Men s2 säljs väl inte än?

Räcker 5 megapixel till för bra utskrifter i a4?

Jag tycker min 3-megapixlare räcker till A4-utskrifter

-Ambjörn

Tackar för svaren. Nej det finns ingen som säljer digitalkameror i den här prisklassen i Visby.Så att gå och känna på kameror kan jag tråkigt nog inte göra. Men det blir nog en Panasonic så fort den finns i lager. Ska bli spännande att plåta digitalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar